6 op 10 denkt dat ritsen overal en altijd geldt

ZWIJNDRECHT. Mobiliteitsclub VAB testte de kennis van het “Ritsen” bij 604 automobiliste en kwam met opmerkelijke resultaten. De test werd afgenomen via het internet waarbij deelnemers verschillende concrete verkeerssituaties kregen voorgeschoteld waarbij automobilist telkens verplicht was in te voegen. Enkel de verkeersregels waren verschillend op vlak van ritsen, voorrang aan rechts en voorrang aan de hoofdbaan. 6 op 10 automobilisten denken verkeerdelijk dat bij elk invoegmanoeuvre het principe van 'ritsen' geldt. Ze negeren daarmee de voorrangsregels die in specifieke situaties blijven gelden.

VAB roept iedereen op om zelf zijn kennis over 'ritsen' te testen en bij te schaven met de internettest op vab.be/ritsen

Ruim 90% van de deelnemers wist dat er geristst moet worden bij wegenwerken of een rijbaan waar een rijstrook wegvalt. Wat 6 op de automobilisten niet weten, is dat ritsen enkel moet bij sterk vertraagd verkeer en dus daar waar aan de maximum toegelaten snelheid gereden kan worden. Voor wie op een oprit van de snelweg rijdt waarop de normale voorrangsregeling van toepassing is, geldt het principe van 'ritsen' niet en in een specifieke verkeersituatie waar de rijbaan versmalt kan de voorrangsregel aan rechts gelden en niet het principe van 'ritsen'. Ook dat wist ruim 65% van de deelnemers niet. 

Rits-regels

VAB zet graag de regels van het ritsprincipe op een rij. In de eerste plaats is de ritsregel enkel wettelijk van toepassing bij sterk vertraagd verkeer, zoals een file. Daarnaast moet er enkel geritst worden bij een wegversmalling, bijvoorbeeld bij wegenwerken, een verkeersongeval of waar een rijstrook ophoudt te bestaan. Beurtelings ritsen moet in deze gevallen altijd, zelfs wanneer er geen verkeersbord staat dat dit aangeeft. De grote uitzonderingen zijn de opritten en verkeerswisselaars.
Opritten zijn als een kruispunt en daar geldt het ritsen niet. Wel moeten bestuurders voorrang verlenen aan automobilisten die al op de snelweg rijden. Ook bij verkeerswisselaars waar snelwegen mekaar kruisen is het ritsen niet van toepassing. Dit wordt ook duidelijk door het verkeersbord met de omgekeerde driehoek.

Volgens VAB gaat correct ritsen als volgt:
- Rij zo lang mogelijk door op de rijstrook die gaat wegvallen.
- Pas je snelheid aan aan de snelheid van de voertuigen op de aanliggende strook, ritsen geldt immers enkel bij sterk vertraagd verkeer.
- Elk voertuig op de aanliggende strook moet vrijwillig ruimte maken om beurtelings een voertuig te laten invoegen.
- Voeg iets voor de versmalling zonder afremmen in de ontstane ruimte in en gebruik je richtingaanwijzers.
- Bij het ritsen langs twee kanten moet eerst de meest rechtse rijstrook invoegen, dan de meest linkse, dan pas de centrale strook.
(mb)

 

Lees ook:

De milieuvignetten in Duitsland. (Foto VAB) ZWIJNDRECHT. Wie naar Duitsland reist moet weten dat met ingang van 1 maart 2007 er steden en regio’s zijn die ter bevordering van de luchtkwaliteit...

af-ritssignalisatieZWIJNDRECHT. Vanuit VAB wil de mobiliteitsclub niet alleen veilig vrachtverkeer op de weg brengen maar de aandacht gaat daarbij ook naar automobilisten die zelf een gevaarlijk...

ZWIJNDRECHT/REGIO. De Mobiliteitsclub VAB dringt aan op meer controles op het vrachtverkeer.  Voor VAB moeten deze acties op het terrein zeer goed zichtbaar zijn. Dit visuele aspect moet op...

Dit vrachtverkeer van de E17 moet worden in goede en veilige banen geleid.ZWIJNDRECHT. De Mobiliteitsclub VAB heeft werk gemaakt van een duidelijk actieplan om het vrachtverkeer veiliger te maken....

REGIO. Het vrachtverkeer zorgt op de autosnelwegen rond Antwerpen, en dus ook in de Wase regio, voor problemen bij de verkeersveiligheid. VAB vraagt dringend een actieplan voor de Antwerpse regio en...

Het VAB-gebouw in de Pastoor Coplaan te ZwijndrechtZWIJNDRECHT. VAB heeft de uitdaging aangegaan om gezinnen met eco-wagens doeltreffend zuinig te leren rijden. Er werd een test gedaan met gezinnen...