Zesdejaars Sint-Jozefinstituut uit Hamme spelen bedrijfsspel Ecoman

 

Image
Dertien leerlingen gaan de laatste fase van het bedrijfsspel Ecoman² spelen.

HAMME.  Vandaag, vrijdag 5 maart, weten we welke leerlingen van het Sint-Jozefinstituut uit Hamme in de wieg zijn gelegd om een eigen bedrijf te runnen. 13 leerlingen spelen dan de laatste fase van Ecoman², een praktijksimulatiespel waarbij ze drie bedrijven leiden die elkaar beconcurreren. Al vier weken lang runnen de leerlingen hun eigen onderneming. Ze nemen beslissingen waarbij ze rekening houden met de steeds veranderende economische context. Na het slotspel weten ze wie van hen de markt het best bespeelt. Het vakoverschrijdende bedrijfsspel en de bijbehorende interactieve website zijn initiatieven van de Specifieke Lerarenopleiding (SLO) van de Hogeschool-Universiteit Brussel (HUB).

 

Het fictieve bedrijf Ecoman produceert en verkoopt de ‘minimobiel’, een hedendaagse hippe wagen met twee zitplaatsen. Bij het begin van het spel houdt Ecoman op te bestaan en nemen drie elkaar beconcurrerende ondernemingen de productie van de ‘minimobiel’ over. De bedrijfjes hebben telkens een derde van de markt in handen. Aan het hoofd van de verschillende bedrijven staan groepen leerlingen die de directiefuncties onderling verdelen. Ze kiezen zelf een naam voor hun bedrijf en stellen een strategisch plan op om de onderneming drie jaar lang te leiden. Gedurende vier weken kregen de leerlingen stap voor stap alle nodige basisinformatie over hun bedrijf  en de eerste opdrachten. Dat gebeurde via de interactieve website ecoman.be. Op vrijdag 5 maart 2010 volgt dan op school een intensieve speldag onder begeleiding van de SLO-medewerkers.

zelfstandig leren en in groep beslissen

De leerlingen nemen zelf alle belangrijke bedrijfsbeslissingen: verkoopprijs, marketing en promotie, onderzoek en ontwikkeling, personeel, opleiding, lonen, productievolume, grondstoffen, machines en installaties, leningen, dividenden. Ze moeten rekening houden met prognoses over de economische situatie en de gevolgen van onverwachte gebeurtenissen inschatten. Hun beslissingen worden ingevoerd in een softwareprogramma dat dan een overzicht van de nieuwe ondernemingstoestand geeft. Daarop kunnen de spelers zich baseren om hun strategie al dan niet aan te passen.
Ook een concurrentieanalyse met een stand van zaken van de concurrerende ondernemingen helpt hen daarbij. Wie uiteindelijk wint, hangt af van de evaluatiescores en het gevoerde ondernemingsbeleid, maar ook van de ethische waarden van het bedrijf en het teamwerk.

"Dit bedrijfsspel wil via een simulatie de leerlingen die economie volgen, confronteren met de echte ondernemingswereld", vertelt Sara Kerremans van de SLO. Op 1 maart zorgen medewerkers van de SLO op de school voor de inhoudelijke begeleiding van de leerlingen bij het spel. Annemieke Scheire, lerares economie op het Sint-Jozefinstituut, vult aan: "Ecoman² brengt de leerlingen duidelijk meer inzicht bij in heel wat bedrijfseconomische aspecten. Tegelijk leert het spel hen de effecten van allerlei onverwachte factoren beter in te schatten.

Ook de reactiesnelheid van het individu en van de groep worden grondig op de proef gesteld. Ze leren bovendien zelfstandig aan een project werken, wat later zeker nuttig is. Dankzij al die uiteenlopende aspecten kun je als school aan het vernieuwende onderwijsconcept ‘vrije ruimte’ een concrete invulling geven." Ecoman² legt de nadruk op beslissingen nemen in teamverband, maar leerkrachten krijgen ook materiaal om in het kader van het spel bijvoorbeeld de taal- en presentatievaardigheden van hun leerlingen te testen. Het leent zich dan ook uitstekend om vakoverschrijdend te werken.(R.D.)

 

 

Lees ook:

LOKEREN. Maandag 7 november was een spannende dag voor 13 leerlingen uit het 6° jaar Handel en Boekhouden-Informatica bij Onze-Lieve-Vrouw-Presentatie te Lokeren. Een vijftal weken geleden werden...

SINT-NIKLAAS. Leerlingen van het zesde jaar van de St-Nicolaas scholengemeenschap spelen vandaag het slotspel van Ecoman, een praktijksimulatiespel waarbij ze vier bedrijven leiden die elkaar...

  Na weken werken in Ecoman presenteerden de leerlingen de resultaten voor een jury. HAMME. De leerlingen van het Sint-Jozefinstituur uit Hamme presenteerden vorige week hun bedrijf. Een en...

HAMME. Op vrijdag 22 februari spelen 28 leerlingen de cruciale fase van Ecoman, een praktijksimulatiespel waarbij ze in drie groepen concurrerende bedrijven leiden. Daarna zal geweten zijn we welke...