"Oosterweelstudie onbetrouwbaar en tolvrije Liefkenshoektunnel"

REGIO. De Wase Economische en Ecologische belangen of kortweg W-eb onderzocht de studies van de DAM rond de Grote Ring en de Liefkenshoektunnel, waarbij prognoses van weleer grote foutmarges bevatten. De adviezen van de studies uit de jaren ’90 en begin 2000 zijn volgens de actiegroep uiterst onbetrouwbaar en zelfs zorgwekkend. "Het Masterplan van begin jaren ’70 was veel vooruitstrevender.", zegt Paul Schietekat van W-eb. En hij zet een stap in de geschiedenis. De eerste frappante gegevens zijn terug te vinden in het rapport over het traject Kallo-Haasdonk, gebaseerd op de verkeerevaluatie met het Multimodaal Model Antwerpen van 1991. De studie voor de Vlaamse Regering werd afgerond in 2000.

Schietekat: "Hierin spreekt men voornamelijk over het lokaal vrachtverkeer voor haventransport, zonder rekening te houden met de werken in Nederland die de A4 afwerkt richting Bergen-Op-Zoom. De verschuiving van het vrachtverkeer van de E19 naar de A4-A12 komt hierin niet eens ter sprake. Dit traject beoogt vooral een verschuiving van het transitverkeer dat via het Liefkenshoektracé Antwerpen zou moeten omzeilen."

Als tweede punt verwijst W-eb naar het rapport over het sluiten van de grote ring. "Hierin komen de meest zorgwekkende cijfers aan bod", aldus W-eb. In de studie verwijst men volgens hen naar de functie van deze ring als overstortring, wat dit ook moge betekenen, die slechts minimaal zou gebruikt worden, alsof geen enkele grote ring rond een stad enig verkeer te slikken krijgt. In de teksten staat dat de grote ring enkel haar nut zou bewijzen bij calamiteiten op de R1 en tussendoor slechts enkelingen die grote ring zouden gebruiken.
Paul Schietekat : "Het meest angstaanjagende in dit rapport is de verwijzing naar het nut van de Liefkenshoektunnel. Volgens het rapport zou het tolvrij maken van de LHT slechts een toename genereren van 200 voertuigen per uur. In juli 2005, tijdens de werken op de R1, verwerkte de liefkenshoektunnel ruim 745 voertuigen per uur meer. Dat is bijna het viervoudige. Nadat men opnieuw tol hief na de werken, daalde het gebruik terug naar de helft."

Volgens Schietekat is de onbetrouwbaarheid van de rapporten ook te vinden in het gebrek aan verwijzingen over het gebruik van de Waaslandtunnel. Deze tunnel, die deel uitmaakt van de 3 huidige Scheldekruisingen, verwerkt dagelijks het sluipverkeer van en naar de Antwerpse Haven. Vooral de werknemers die in de Havengebieden werkzaam zijn, maken hier gebruik van. Hierdoor ontstond de noodzaak om dagelijks de tunnel in de tegengestelde sluiprichting te laten afsluiten. Hierover is in geen enkel rapport sprake waardoor de Waaslandtunnel onbestaande lijkt.
Ook hierover heeft Paul Schietekat zijn mening: "De Nederlandse rapporten spreken terecht over de LiefkensZOEKtunnel. Hun rapporten op vlak van Mobiliteit zijn veel recenter en realistisch, terwijl die van ons verouderd zijn en zich baseren op onjuiste gegevens en pure prognoses. De Vlaamse Regering houdt hiermee de Economische groei tegen en gijzelt zij nu de maatschappij. Ik geef grif toe dat ik het uiterst moedig zou vinden, indien de Minister President Kris Peeters, deze farce zou toegeven. In het huidig scenario voorziet men de creatie van een gigantische asfaltwoestijn, terwijl men dit mijns inziens juist trachtte te vermijden."

Liefkenshoektunnel tolvrij

De Wase Economisch en Ecologische Belangen vindt tegelijk dat Patrick Janssens, als burgemeester van de stad Antwerpen, open kaart moet spelen. Vooral binnen de S.p.a. zijn er veel signalen die pleiten in dezelfde richting van het W-eb voorstel. Ook binnen Open VLD, Groen, Vlaams Belang en LDD zijn die signalen op te vangen. De interne verdeeldheid binnen de partijen zorgen volgens Schietekat bewust voor een stagnatie die de Vlamingen veel geld kosten.

W-eb wil de Liefkenshoektunnel dus tolvrij maken. En er loopt ook een petitie rond en daaraan is de vraag aan de Vlaamse Regering gekoppeld om een praktijktest op te starten voor een tolvrije Liefkensjoektunnel gedurende tenminste één maand. Dat kan het effect op de mobiliteit worden gemeten. W-eb gaat er vanuit de ring reeds sinds 1991 rond is, dankzij die Liefkenshoektunnel.
Er is nu dagelijks file op de Ring, aan de Kennedy- en de Waaslandtunnel, terwijl de derde scheldekruising aan de Liefkenshoektunnel compleet onderbenut wordt. Ze staven dat door cijfers rond de voertuigen per dag: Kennedytunnel 123.000, Waaslandtunnel 27.000 en de Liefkenshoektunnel 19.000.
Besluit van W-eb: "Het tolgeld wordt besteed aan de bouw van nog een tolverbinding: Oosterweel. De LHT is afbetaald. Benut die tunnel  maximaal en geef de Vlamingen nu een oplossing voor de verkeersellende. Liefkenshoektunnel tolvrij is de voordeligste en milieuvriendelijkste oplossing om het fileleed rond Antwerpen nu aan te pakken. Geef de Liefkenshoektunnel een kans." (Rolf Duchamps)

 

 

Lees ook:

ZWIJNDRECHT. Het Masterplan Antwerpen, dat een heleboel voorstellen bevat om de mobiliteitsproblemen rond Antwerpen op een duurzame manier op te lossen, werd de afgelopen maanden getoetst op haar...

LINKEROEVER/ZWIJNDRECHT. Het bouwen van de Oosterweelverbinding waar in Zwijndrecht zoveel rond te doen is op het vlak van de leefbaarheid van het dorp, nadert een definitieve plooi. De start van de...

BEVEREN. Het Beverse provincieraadslid Luc Maes, gaat in de provincieraad de gouveneur wijzen op de gevolgen van het openstellen van het Deurganckdok. De eerste schepen worden daar immers al op 1...

BEVEREN/DOEL. Provincieraadslid Luc Maes heeft  de mobiliteitproblemen die de Beverse regio zal moeten verwerken na de opening van het Deurganckdok,aan gouverneur Denys voorgelegd.

WAASLAND/BEVEREN. De opening van het Deurganckdok in juli heeft bij heel wat mensen die begaan zijn met mobiliteit, problemen aangekondigd. Luc Maes (VLD) heeft reeds een eigen visie kenbaar gemaakt...

BEVEREN. Vlaams Belang Beveren is misnoegd om ze geen motie kreeg op de provincieraad. De partij wou een motie indienen om via de proncieraad bij de federale regering aan te dringen op de aanleg van...