Soep op de Stoep: soepbedeling tegen armoede

Welzijnszorg hoopt in december zo veel mogelijk mensen, scholen en bedrijven op de been te krijgen om soep te verkopen. Voor jongeren en jeugdbewegingen is er de ‘Soepstrijd’, een actie om zoveel mogelijk liters soep te verkopen. De opbrengst gaat naar armoedeprojecten in Vlaanderen en Brussel. Scholen, bedrijven, jeugd- of andere verenigingen kunnen zich tot 30 november registreren op de website soepopdestoep.be. Wie zich registreert, krijgt van Welzijnszorg een promopakket en communicatietips. De actie binnen ‘Soepstrijd’ die het meeste aantal liters verkoopt, wint een dj-set van 1,5 uur met de festival-dj Dirk Stoops op zijn fuif.
Thuis-actrice Janine Bischops is meter van ‘Soep op de Stoep’: "Ik heb me altijd geëngageerd in de strijd tegen armoede – ook via m’n theaterwerk – dus deze kans wou ik niet laten liggen." Bischops zal bij één school, bedrijf of vereniging zelf de handen uit de mouwen steken om zoveel mogelijk soep te verkopen.
Mogelijk wordt de soepverkoop in december een jaarlijks terugkerende traditie. "Armoede is een structureel probleem dat blijvende aandacht verdient. Door elk jaar in december een warm gebaar te maken, helpen we mensen die in armoede leven op weg naar een beter leven in onze maatschappij.", laat Welzijnszorg weten. (mb)