Nieuwe wielerkoers brengt superspurters naar Antwerpen

ANTWERPEN. Vanaf 2012 is de stad Antwerpen een wielerwedstrijd rijker. Op 31 augustus en 1 september van het komende jaar vindt de eerste editie van de tweedaagse wielerwedstrijd World Ports Classic plaats. De rit verbindt de havensteden Rotterdam en Antwerpen en belooft een deelnemersveld met internationale toppers.

In 2012 mag Antwerpen zich opmaken voor een wielerkoers van formaat. De World Ports Classic (WPC) is een tweedaagse van Rotterdam naar Antwerpen, en terug, over een vlak parcours. Een niet te verwaarlozen en moeilijk te voorspellen tegenstander op de WPC is de wind die uit alle hoeken kan waaien. Deze rit zal alle grote sprinters naar de Scheldestad brengen.

Op vrijdag 31 augustus vertrekken de renners voor de eerste van twee etappes vanuit Rotterdam. Het parcours van de eerste etappe van de Tour de France 2010 geldt als basis. Via de kustlijn van Nederland komt de wedstrijd Vlaanderen binnen via Putte-Kapellen. De renners komen door de haven van Antwerpen om in de binnenstad aan te komen. Na een zinderende sprint in Antwerpen is de winnaar gekend.

Zaterdag 1 september vertrekt het peloton dan terug in de Scheldestad voor etappe twee. Via de haven leidt de koers naar Herentals en Turnhout om daarna Nederland binnen te rijden. De renners doen Noord-Brabant en Zuid-Holland aan en komen door poldergebied waar ze een aantal smalle dijken nemen. Hier zullen de wielrenners het meeste hinder ondervinden van de wind en is lintvorming niet ondenkbaar. De finish van de tweede etappe ligt in Rotterdam.

De stad Antwerpen werkt voor deze wielerwedstrijd nauw samen met organisator Amaury Sport Organisation (ASO, de organisator van onder andere de Tour de France), de stad Rotterdam en de havens van beide steden. De persvoorstelling voor België vond woensdagmiddag 16/11 plaats in het Antwerpse stadhuis: Tourdirecteur Christian Prudhomme werd er ontvangen door burgemeester Patrick Janssens en zijn schepenen Marc Van Peel en Ludo Van Campenhout. "Wielerwedstrijden zijn altijd momenten waar bijzonder veel volk komt opdagen om te genieten van Antwerpen en van de sport", zegt burgemeester Janssens. Daarom, maar ook omwille van de promotie, zijn de stad en het havenbedrijf bereid om een evenement als dit te steunen met een toelage van 75.000 euro, plus allerlei logistieke bijstand. Janssens heeft er alle vertrouwen in dat ASO als ervaren organisator van wielerwedstrijden alles mede in goede banen zal leiden.

Schepen van sport Ludo Van Campenhout verwijst naar organisaties als de Schaal Sels en de Scheldeprijs, om aan te tonen dat Antwerpen een echte wielertraditie heeft en ervaring met grote sportmanifestaties binnen een drukke grootstad. "Als het moet, sluiten wij de Kennedytunnel af, zoals dat gebeurt met de 10 mijl loopwedstrijd", voegt hij eraan toe. Dus geen onoverkomelijke probleem op gebied van mobiliteit. Havenschepen Van Peel wijst erop dat Antwerpen en Rotterdam de twee grootste havens van Europa zijn. "Op gebied van havenactiviteiten kunnen we niet zeggen dat beiden echt samenwerken", zegt hij; "er is een gezonde competitie, maar we verstaan elkaar goed. En voor de organisatie van de World Ports Classic werken we allebei wel nauw samen".

Tourbaas Christian Prudhomme zegde dat de internationalisering van de wielersport noodzakelijk en onomkeerbaar is, "Maar anderzijds moeten we aandacht blijven hebben voor vernieuwing in West-Europa, de bakermat van het wielrennen. Hier ervaar je nog de passie voor die sport, en we willen ervoor zorgen dat de wortels van de wielersport hier bevestigd worden. Een nieuwe organisatie als de World Ports Classic past daar uitstekend in. Koers is passeren bij de mensen", aldus Prudhomme. Hij herinnert zich ook de ongeziene massa toeschouwers bij de doortocht van de Tour 2010 door de stad en de provincie Antwerpen. Zoiets maak je volgens hem niet mee bij wedstijden in andere continenten.

De tourdirecteur zegde dat 18 ploegen zullen deelnemen, maar hoe het parcours exact uitgestippeld wordt wil hij nog niet kwijt; ook niet op welke plaats juist in Antwerpen de aankomst van 31/8 en de start van 1/9 zullen liggen. Wel is het zo dat een tweedaagse wielerwedstrijd volgens de UCI-reglementen ongeveer 400 km lang moet zijn. Daarom is er geen tijdsruimte om bvb een tijdrit in te lassen, en worden het dus zeker twee ritten in lijn. (jdw)