Bedrijfsspel Ecoman bij O.L.Vr.Presentatie: beslissing is gevallen

LOKEREN. Maandag 7 november was een spannende dag voor 13 leerlingen uit het 6° jaar Handel en Boekhouden-Informatica bij Onze-Lieve-Vrouw-Presentatie te Lokeren. Een vijftal weken geleden werden zij ingedeeld in drie groepen, om de directiecomités te gaan vormen van drie fictieve, concurrerende bedrijven, actief in de productie en verkoop van zonnepanelen. Dit was de start van het praktijksimulatiespel Ecoman. De 'directeurs' noemden hun bedrijven: Solar Tovata, Exsolar en Sunplanet, en ontwierpen er ook een logo voor. De voorbije weken runden zij hun bedrijf zoals dat ook in werkelijkheid gebeurt: zij beslisten over investeringen, personeelsbeleid, marketing, kwaliteitsbeleid, productiemiddelen, grondstofbeheer, prijszetting enz… Maandag namen de leerlingen dan deel aan een gezamenlijke slotzitting: kengetallen en ratio’s van de drie bedrijven werden overlopen, maar het was spanning tot op het einde vooraleer bleek wie met de grootste winst uit de bus kwam; dat werd Sunplanet met vier miljoen euro. Wie doet beter in het werkelijke bedrijfsleven?

Maar het belangrijkste aan dit spel was vanzelfsprekend niet wie winnaar werd. Hoofddoel was de theoretische leerstof  te overstijgen door middel van een educatief verantwoord simulatiespel, waarbij de leerlingen voeling krijgen met bedrijfsvoering in de praktijk, en dit op een manier die hen wellicht lang zal bijblijven.

Ecoman

Het vakoverschrijdend bedrijfsspel en de bijhorende website zijn ontwikkeld door de vroegere EHSAL, nu de HUB (Hogeschool-Universiteit Brussel), voor laatstejaarsleerlingen van het secundair onderwijs.

De leerlingen stellen een strategisch plan op om het drie jaar lang te leiden. Gedurende vier weken krijgen zij stap voor stap alle nodige basisinformatie en ook een aantal opdrachten via de interactieve website ecoman.be. Rekening houdend met prognoses over de economische situatie en met de gevolgen van onverwachte gebeurtenissen moeten zij beleidsbeslissingen nemen, die in het Ecoman-softwaresysteem van de HUB ingevoerd worden door begeleiders van de Specifieke Lerarenopleiding (SLO). Het programma produceert vervolgens een nieuwe ondernemingstoestand, waarop de spelers zich baseren om hun strategie al dan niet aan te passen.

Bij aanvang van het spel heeft elk van de drie bedrijven een marktaandeel van 33%, maar afhankelijk van de beleidsbeslissingen die de leerlingen nemen, kan een bedrijf marktaandeel winnen ten koste van een ander. Wanneer dan onverwacht een vierde concurrent in het spel komt, wordt het er niet gemakkelijker op.

Anneleen Van Nuffel, Assistente Specifieke Lerarenopleiding bij de Hogeschool-Universiteit Brussel, kwam maandag naar O.L.Vr.Presentatie Lokeren om de slotresultaten van de drie bedrijven door te nemen. Vakbekwaam bestookte zij de leerlingen ook dan nog met vragen om te achterhalen of zij de betekenis kenden van de gepresenteerde ratio’s en kengetallen. Aan bod kwamen o.a. productievolumes, bezettingsgraad, productiviteit, quick ratio, rendement eigen vermogen, solvabiliteit, enz..

O.L.Vrouw Presentatie

Dirk Vervaet, directeur van Onze-Lieve-Vrouw-Presentatie is overtuigd van de meerwaarde van het spel: "Ecoman brengt de leerlingen duidelijk meer inzicht bij in heel wat bedrijfseconomische aspecten", zegt hij. "Het spel leert hen tegelijk de effecten van onverwachte factoren beter in te schatten. Ze leren zelfstandig aan een project werken, wat later zeker nuttig is."

Ook Myriam Van Mele en Ann Vermoesen, die als leerkrachten economie het spel mee volgden en begeleidden, zijn enthousiast. Ecoman legt de nadruk op beslissingen nemen in teamverband, maar leerkrachten krijgen ook materiaal om bijvoorbeeld de taal- en presentatievaardigheden van hun leerlingen te testen in de loop van het spel. Zo zullen de leerlingen-directeurs begin volgend jaar een mondelinge en powerpoint-presentatie over hun bedrijf moeten geven aan een jury van “echte” bedrijfsleiders.

De leerlingen zelf vonden het prettig en bijzonder leerzaam om naast de theorie ook te kunnen ervaren hoe alles er in de praktijk kan aan toe gaan. Duidelijk omlijnde toekomstplannen hebben de meesten van hen nog niet. Misschien wel mede door hun ervaringen in het Ecoman-spel blijven zij de opleidingen Handel en Boekhouden-Informatica wel boeiend vinden. Velen van deze laatstejaars-secundair overwegen dan ook om volgend schooljaar hoger onderwijs in die richtingen verder te zetten. En de nodige basis daarvoor krijgen zij hier duidelijk mee. (jdw)

 

Lees ook:

SINT-NIKLAAS. Leerlingen van het zesde jaar van de St-Nicolaas scholengemeenschap spelen vandaag het slotspel van Ecoman, een praktijksimulatiespel waarbij ze vier bedrijven leiden die elkaar...

  Dertien leerlingen gaan de laatste fase van het bedrijfsspel Ecoman² spelen. HAMME.  Vandaag, vrijdag 5 maart, weten we welke leerlingen van het Sint-Jozefinstituut uit Hamme in de wieg...

  Na weken werken in Ecoman presenteerden de leerlingen de resultaten voor een jury. HAMME. De leerlingen van het Sint-Jozefinstituur uit Hamme presenteerden vorige week hun bedrijf. Een en...

HAMME. Op vrijdag 22 februari spelen 28 leerlingen de cruciale fase van Ecoman, een praktijksimulatiespel waarbij ze in drie groepen concurrerende bedrijven leiden. Daarna zal geweten zijn we welke...