Sinterklaasgeschenk voor Sint-Niklase Clementwijk
SINT-NIKLAAS. De Vlaamse regering heeft een subsidie goedgekeurd voor drie stadsvernieuwingsprojecten. Eén ervan is de duurzame en groene uitbreiding van de Clementwijk, goed voor een subsidie van 1,8 miljoen euro.
De Vlaamse overheid wil steden financiële ondersteuning bieden bij de realisatie van stadsvernieuwingsprojecten. Op die manier ondersteunt de Vlaamse regering de inspanningen van de stadsbesturen om de kwaliteit van de stedelijke leefomgeving te verbeteren. Tegelijk is duidelijk dat investeringsbeslissingen van deze omvang ook de nodige zuurstof geven aan de bouwsector.
Thans keurde de ministerraad drie projecten goed. Het gaat om de Clementwijk in Sint-Niklaas, de stationsomgeving van Aalst en de Bijstandsite in Kortrijk. Het is al de tweede keer dat de stad Sint-Niklaas een belangrijke subsidie krijgt voor een stadsvernieuwingsproject. In 2003 viel het stationsproject in de prijzen, met een bedrag van 2,5 miljoen euro.
Dit project omvat een stadsuitbreiding in de noordelijke stadsrand van Sint-Niklaas (richting St.-Gillis), meer bepaald ten oosten van de Mechelen-Terneuzenwegel tussen de bestaande Clementwijk, de Bekelstraat en de Spieveldstraat. Het gaat om een duurzame groene woonwijk met ongeveer 600 woningen en een stadsdeelpark van zowat 4 ha op een totale oppervlakte van 28,4 ha. Het project wordt gerealiseerd als een gemengd sociaal woonproject door 4 publieke partners (de stad, de intercommunale en de twee sociale huisvestingsmaatschappijen) en 1 private partner (Matexi).
duurzame groene wijk
In het kader van het ruimtelijk structuurplan en de afbakening van het stedelijk gebied Sint-Niklaas wordt de Clementwijk uitgebreid. Hiervoor werd in 2006 reeds een masterplan opgemaakt. Begin 2008 werd de TV Grontmij - Fris in het Landschap, aangesteld om het masterplan verder uit te werken. Hun aanpak heeft geleid tot een praktische vertaling van het masterplan naar een duurzame groene woonwijk. De uitgangspunten van het voorliggend project- en ontwikkelingsplan zijn:
Een sterke groen-blauwe structuur: het bestaande grachtenstelsel, groenstructuur en reliëf van bolakkers worden zoveel mogelijk behouden en geïntegreerd in de verkaveling; het stadsdeelpark vormt een gebundelde forse groenstructuur in de wijk.
Een autoluwe wijk: openbaar vervoer: buslijn 1 'Koopcentrum - Tereken - Markt - Station - Clementwijk' wordt uitgebreid doorheen de nieuwe wijk.
Een fiets-wandelnetwerk: de centrale parkweg vormt een fiets- en wandelpromenade als zachte verbinding tussen de bestaande wijk, fase 1 en fase 2; de dwarspleintjes vormen langzame verkeersdoorsteken door de wijk naar het park en de Mechelen-Terneuzenwegel.
2 hoofdontsluitingen: langs het bufferbekken aan de Spieveldstraat en langs de bushalte aan de Fr. Van Cauwelaertlaan; de wijk wordt ontsloten door 3 bereikbare lobben met de principes: geen doorgaand verkeer in de parkzone en geen kris kras verkeer door de wijk.
Gebundeld parkeren: het parkeren wordt gebundeld georganiseerd: het bezoekersparkeren wordt opgevangen aan de rand nabij de hoofdontsluitingen (incl. parking voor autodelen); het individueel parkeren wordt opgelost per veld: hetzij half-ondergronds, hetzij gebundeld in of op de rand van het woonveld.
Verblijfskwaliteit: door het gebundeld parkeren ontstaat een autoluwe woonwijk en kunnen de erfstraten ingericht worden als speel- en leefstraten.
Ruimte voor voorzieningen: in het plan wordt ruimte voorzien voor collectieve voorzieningen (school, kinderopvang, buurtwinkel, …). Deze centrale plek is gelegen aan de rand van het park en gelinkt aan de fietsas en openbaar vervoer.
Een sociale mix: de te ontwikkelen woonvelden worden verdeeld tussen de vijf partners voor een optimale mix van bewonersgroepen (kinderen, ouderen, personen met een handicap, gezinnen, alleenstaanden, …) en woontypologieën (rijwoningen, gekoppelde woningen, gestapelde woningen, parkappartementen, …)
Duurzame energie: een energiestudie onderzoekt welk energiesysteem op wijk- en gebouwniveau kan leiden tot een optimaal en duurzaam energiegebruik.
Naar timing toe wordt de start van de infrastructuurwerken voorzien in 2010. Wellicht zullen dan de eerste kavels kunnen verkocht worden in 2011 en de eerste woningen gebouwd in 2012.(Rolf Duchamps)