Sinterklaasgeschenk voor Sint-Niklase Clementwijk

SINT-NIKLAAS. De Vlaamse regering heeft een subsidie goedgekeurd voor drie stadsvernieuwingsprojecten. Eén ervan is de duurzame en groene uitbreiding van de Clementwijk, goed voor een subsidie van 1,8 miljoen euro.

De Vlaamse overheid wil steden financiële ondersteuning bieden bij de realisatie van stadsvernieuwingsprojecten. Op die manier ondersteunt de Vlaamse regering de inspanningen van de stadsbesturen om de kwaliteit van de stedelijke leefomgeving te verbeteren. Tegelijk is duidelijk dat investeringsbeslissingen van deze omvang ook de nodige zuurstof geven aan de bouwsector.
Thans keurde de ministerraad drie projecten goed. Het gaat om de Clementwijk in Sint-Niklaas, de stationsomgeving van Aalst en de Bijstandsite in Kortrijk. Het is al de tweede keer dat de stad Sint-Niklaas een belangrijke subsidie krijgt voor een stadsvernieuwingsproject. In 2003 viel het stationsproject in de prijzen, met een bedrag van 2,5 miljoen euro.

Dit project omvat een stadsuitbreiding in de noordelijke stadsrand van Sint-Niklaas (richting St.-Gillis), meer bepaald ten oosten van de Mechelen-Terneuzenwegel tussen de bestaande Clementwijk, de Bekelstraat en de Spieveldstraat. Het gaat om een duurzame groene woonwijk met ongeveer 600 woningen en een stadsdeelpark van zowat 4 ha op een totale oppervlakte van 28,4 ha. Het project wordt gerealiseerd als een gemengd sociaal woonproject door 4 publieke partners (de stad, de intercommunale en de twee sociale huisvestingsmaatschappijen) en 1 private partner (Matexi).

duurzame groene wijk

In het kader van het ruimtelijk structuurplan en de afbakening van het stedelijk gebied Sint-Niklaas wordt de Clementwijk uitgebreid. Hiervoor werd in 2006 reeds een masterplan opgemaakt. Begin 2008 werd de TV Grontmij - Fris in het Landschap, aangesteld om het masterplan verder uit te werken. Hun aanpak heeft geleid tot een praktische vertaling van het masterplan naar een duurzame groene woonwijk. De uitgangspunten van het voorliggend project- en ontwikkelingsplan  zijn:

Een sterke groen-blauwe structuur: het bestaande grachtenstelsel, groenstructuur en reliëf van bolakkers worden zoveel mogelijk behouden en geïntegreerd in de verkaveling; het stadsdeelpark vormt een gebundelde forse groenstructuur in de wijk.

Een autoluwe wijk: openbaar vervoer: buslijn 1 'Koopcentrum - Tereken - Markt - Station - Clementwijk' wordt uitgebreid doorheen de nieuwe wijk.

Een fiets-wandelnetwerk: de centrale parkweg vormt een fiets- en wandelpromenade als zachte verbinding tussen de bestaande wijk, fase 1 en fase 2; de dwarspleintjes vormen langzame verkeersdoorsteken door de wijk naar het park en de Mechelen-Terneuzenwegel.

2 hoofdontsluitingen: langs het bufferbekken aan de Spieveldstraat en langs de bushalte aan de Fr. Van Cauwelaertlaan; de wijk wordt ontsloten door 3 bereikbare lobben met de principes: geen doorgaand verkeer in de parkzone en geen kris kras verkeer door de wijk.

Gebundeld parkeren: het parkeren wordt gebundeld georganiseerd: het bezoekersparkeren wordt opgevangen aan de rand nabij de hoofdontsluitingen (incl. parking voor autodelen); het individueel parkeren wordt opgelost per veld: hetzij half-ondergronds, hetzij gebundeld in of op de rand van het woonveld.

Verblijfskwaliteit: door het gebundeld parkeren ontstaat een autoluwe woonwijk en kunnen de erfstraten ingericht worden als speel- en leefstraten.

Ruimte voor voorzieningen: in het plan wordt ruimte voorzien voor collectieve voorzieningen (school, kinderopvang, buurtwinkel, …). Deze centrale plek is gelegen aan de rand van het park en gelinkt aan de fietsas en openbaar vervoer.

Een sociale mix: de te ontwikkelen woonvelden worden verdeeld tussen de vijf partners voor een optimale mix van bewonersgroepen (kinderen, ouderen, personen met een handicap, gezinnen, alleenstaanden, …) en woontypologieën (rijwoningen, gekoppelde woningen, gestapelde woningen, parkappartementen, …)

Duurzame energie: een energiestudie onderzoekt welk energiesysteem op wijk- en gebouwniveau kan leiden tot een optimaal en duurzaam energiegebruik.

Naar timing toe wordt de start van de infrastructuurwerken voorzien in 2010. Wellicht zullen dan de eerste kavels kunnen verkocht worden in 2011 en de eerste woningen gebouwd in 2012.(Rolf Duchamps)

 

Lees ook:

SINT-NIKLAAS. De stad Sint-Niklaas en haar partners willen de nieuwe uitbreidingen van de Clementwijk aanprijzen tijdens een informarkt op zaterdag 31 augustus. De ontwikkeling van de wijk is in...

SINT-NIKLAAS. De bewoners van de Spieveldstraat in Sint-Niklaas startten in april een petitie voor meer verkeersveiligheid en de doortrekking van het fietspad tussen de fietswegel en de Weynstraat....

SINT-NIKLAAS. Sint-Niklaas verkavelt 24 percelen bouwgrond om de Clementwijk uit te breiden. De kavels zijn tussen de  140 m² en 301 m² en moeten 45.300 euro tot 98.800 euro kosten. Bedoeling is dat...

SINT-NIKLAAS. Op 23 maart 2011 vond in Mechelen de jaarlijkse uitreiking plaats van de prijs Publieke Ruimte door Vlaams minister Joke Schauvliege. Met het initiatief wil het Steunpunt Straten...

SINT-NIKLAAS. Goed nieuws voor het stadsbestuur van Sint-Niklaas. IDEA Consult, dat de haalbaarheid van het project onderzocht, kwam tot de conclusie dat de uitbreiding van de Clementwijk met 700...

SINT-NIKLAAS. De Clementwijk wordt, gespreid over enkele jaren, uitgebreid met 600 energiezuinige woningen in een autoluw gebied met leefstraten en -pleinen. Het nieuwe deel van de Clementwijk...