Heraanleg van weg naar E17 doorheen Haasdonk in 2009

Image
Ook de doortocht Melsele op de N70 komt in beeld. Hier het kruispunt met de Schoolstraat.
HAASDONK/MELSELE. Vlaams volksvertegenwoordiger Jos De Meyer heeft aan minister van openbare werken, Hilde Crevits meer details over de timing en van de werken gevraagd omdat nu in het investeringsprogramma wegen 2009-2011 400 000 euro voorzien is voor een studie van de doortocht van de N70 te Melsele-Beveren, in 2011 is er voor de uitvoering van de werken nog eens 6 miljoen euro voorzien. Voor de herinrichting van de weg tussen Haasdonk-centrum en E17 is er dan weer 3 miljoen euro voorzien voor 2009.

De 400 000 euro zal dienen om het aandeel van het Vlaamse Gewest te betalen in de ontwerpstudie voor de herinrichting van de doortocht van Melsele. De herinrichting omvat onder meer fietspaden, voetpaden, 2 ovondes als keerpunten en een vrije busbaan. De studie bevindt zich in een eindfase. Momenteel worden de nodige onteigeningen gerealiseerd. De aanbesteding van de werken zelf zal afhankelijk zijn van de budgettaire ruimte en wordt momenteel voorzien voor 2011.

De N485 tussen Haasdonk en E17 zal volledig worden heraangelegd. De bestaande weg wordt volledig opgebroken en er komt een nieuwe weg met twee rijstroken met enkelrichtingsfietspaden aan beide zijden. Tegelijkertijd zal de gemeente Beveren nieuwe rioleringen aanleggen. De raming van de werken bedraagt 2 miljoen euro.

Daarbij komt het structureel onderhoud van het wegvak tussen Haasdonk en Hof ter Saksen, gekoppeld aan de aanleg van fietspaden. De Willem Van Doornyckstraat zal worden heraangelegd in het kader van de veilige inrichting van de schoolomgeving. Dit werk wordt geraamd op 1 miljoen euro. Aquafin zal binnen hetzelfde werk een tegelijk een collector realiseren.

Momenteel worden de onteigeningen uitgevoerd. Deze zullen naar verwachting tegen de zomer van 2009 gerealiseerd zijn. Aanbesteding van de werken is voorzien midden 2009 en als alles verloopt zoals voorzien, kunnen de werken in het najaar van 2009 starten.(Rolf Duchamps)