Sint-Niklaas: na ballonstad van alle markten thuis

Sint-Niklaas, van alle markten thuis enquêtes bleek het marktplein een weerkerend en beeldbepalend element bij alle doelgroep. Daarom nam de stad de Grote Markt als kern voor zes voorstellen voor een slogan, die in juni 2008 aan de inwoners werden voorgesteld via de Stadskroniek en de stedelijke website. Zo’n 459 mensen gaven hun voorkeur door

'Sint-Niklaas, van alle markten thuis' is geen holle slogan. Volgens het Van Dale Groot Woordenboek heeft de uitdrukking ‘van alle markten thuis zijn’ de betekenis om velerlei kennis en vaardigheden hebben, slim zijn of van alles voorzien zijn. Naast deze positieve betekenis heeft de Grote Markt als ’s lands grootste markt ook een historisch centrale rol voor de stad. De stad is ontstaan op een kruispunt van twee belangrijke wegen en dus was en is de handelsfunctie belangrijk. In deze moderne tijden kan de markt ook dienen als evenementenplein en bepaalt het in grote mate de ruimtelijke structuur van de stadskern. Naast het eerder aangehaalde economisch belang is ook de sociale rol van de (wekelijkse) markt van groot belang.

De nieuwe slogan is bij het grafisch logo gevoegd en zal voortaan opduiken in alle briefwisseling van de stad.
Aan de enquête hing aan wedstrijd vast, die gewonnen is door Hilde De Gendt. Zij mag één jaar gratis naar de film in Siniscooop. Twintig andere winnaars kregen gisteren bij de voorstelling van het logo een pakket met boek en dvd 'Stad op Sporen'. (Rolf Duchamps/mb)