Sint-Niklaas: na ballonstad van alle markten thuis

Image
Schepen Jos De Meyer en burgemeester Willockx stelden in primeur de nieuwe slogan voor.
SINT-NIKLAAS. Vrijdagmorgen werd in het stadhuis de nieuwe stadsslogan voorgesteld door burgemeester Freddy Willockx en schepen Jos De Meyer. De stad wil het 'merk Sint-Niklaas' versterken en zette daarvoor vorig jaar een stadspromotieplan op. Een slogan bij het logo was één van de mogelijkheden om het merk te versterken. De inwoners van de stad konden via de Stadskroniek en de website van de stad kiezen uit zes slogans. De kogel is door de kerk, Sint-Niklaas heeft haar slogan. In de volksmond wordt de Wase hoofdplaats al jaar en dag 'ballonstad' genoemd maar de nieuwe slogan heeft ze te danken aan een andere troef: de markt en rol die die markt vervult.

Sint-Niklaas, van alle markten thuis enquêtes bleek het marktplein een weerkerend en beeldbepalend element bij alle doelgroep. Daarom nam de stad de Grote Markt als kern voor zes voorstellen voor een slogan, die in juni 2008 aan de inwoners werden voorgesteld via de Stadskroniek en de stedelijke website. Zo’n 459 mensen gaven hun voorkeur door

Image
Het logo van Sint-Niklaas zal voortaan met de slogan 'Van alle markten thuis' te zien zijn.
of deden zelf een suggestie. De slogan 'Sint-Niklaas, van alle markten thuis' haalde met 30,50% van de stemmen een grote meerderheid en wordt dus de nieuwe slogan van de stad. De andere mogelijkheden waren: 'Sint-Niklaas, een vol(k)treffer' (9,6%), 'Sint-Niklaas, waar onze wegen kruisen' (5,9%), 'Sint-Niklaas, in de hemel en hier' (3,1%), 'Sint-Niklaas, middelgroot, geen middelmaat' (2,8%) en 'Sint-Niklaas, de markt is open' (2,0%).

'Sint-Niklaas, van alle markten thuis' is geen holle slogan. Volgens het Van Dale Groot Woordenboek heeft de uitdrukking ‘van alle markten thuis zijn’ de betekenis om velerlei kennis en vaardigheden hebben, slim zijn of van alles voorzien zijn. Naast deze positieve betekenis heeft de Grote Markt als ’s lands grootste markt ook een historisch centrale rol voor de stad. De stad is ontstaan op een kruispunt van twee belangrijke wegen en dus was en is de handelsfunctie belangrijk. In deze moderne tijden kan de markt ook dienen als evenementenplein en bepaalt het in grote mate de ruimtelijke structuur van de stadskern. Naast het eerder aangehaalde economisch belang is ook de sociale rol van de (wekelijkse) markt van groot belang.

Image
Jan Smet, de communicatieambtenaar, maakte het resultaat bekend van een bevraging. Daarin scoorde ‘Sint-Niklaas, van alle markten thuis’ best.
Jan Smet: "Sint-Niklaas is inderdaad een centrumstad met een grote veelzijdigheid. Of het nu gaat over schoollopen, winkelen, wonen, werken, uitgaan, vrijetijdsbesteding, dienstverlening, medische zorgen... alles is in Sint-Niklaas op mensenmaat voorhanden en bovendien altijd in de buurt. Dat het marktgegeven in de stadsslogan centraal staat, is eveneens essentieel. De Grote Markt heeft een grote symbolische waarde voor Sint-Niklaas. Het is de grootste markt van het land en daarom een uniek kenmerk voor Sint-Niklaas. De naambekendheid van de stad is in belangrijke mate verbonden aan het uitgestrekt plein in het hart van de stad. Het marktgegeven kan bovendien benaderd worden vanuit verschillende invalshoeken."

De nieuwe slogan is bij het grafisch logo gevoegd en zal voortaan opduiken in alle briefwisseling van de stad.

Aan de enquête hing aan wedstrijd vast, die gewonnen is door Hilde De Gendt. Zij mag één jaar gratis naar de film in Siniscooop. Twintig andere winnaars kregen gisteren bij de voorstelling van het logo een pakket met boek en dvd 'Stad op Sporen'. (Rolf Duchamps/mb)