Binnenkort beter aanbod woon- werkverkeer in Waaslandhaven

De Waaslandhaven, met inbegrip van de industriezone van Zwijndrecht herbergt vandaag meer dan 150 bedrijven met in totaal meer dan 13.000 arbeidsplaatsen. Met de verdere uitbouw van de haven op linkeroever zal dat aantal in de toekomst nog toenemen.
Bedrijven, uitzendkantoren en de VDAB ervaren dat het gebrek aan mobiliteit bij mensen zonder wagen een hinderpaal is om in het gebied te gaan werken. Een vaststelling die de grote noodzaak aan mobiliteit naar het havengebied voorlegt. Wie geen wagen heeft en tewerkgesteld is, gewoon nog maar bij een bedrijf langs de Expressweg in Zwijndrecht-Melsele, is aangewezen op de fiets of brommer om door weer en wind naar zijn werk te rijden. Zelfs vanuit Zwijndrecht is er geen openbaar vervoer richting industrie.
Voorafgaand onderzoek heeft uitgewezen dat de voornaamste oorspronggebieden van potentiële werknemers zich rond Antwerpen, Beveren en Sint-Niklaas bevinden. Het concept dat wordt uitgewerkt zal vervoer op maat aanbieden met kleinschalig vervoer naar een viertal bestemmingsgebieden in de Waaslandhaven. Het aanbod zal zowel voor dag- als ploegdiensten worden uitgewerkt.
De haltes worden geselecteerd, ondermeer op basis van de combinatiemogelijkheden met bestaand openbaar vervoer en van de mogelijkheid om de fiets als voortransport te gebruiken.
De eerste reacties van de bedrijven en sociale partners is positief. De coördinatie van het project komt in handen van de vzw Max Mobiel, die in de Gentse Haven reeds zijn strepen heeft verdiend. Het is eveneens de bedoeling het project af te stemmen op een gelijkaardig project voor de Antwerpse haven op rechteroever.
Het Pendelfonds subsidieert duurzaam in woon-werkverkeer. Een achterliggende gedacht is beslist oiok dat te veel werknemers gebruik maken van de auto om naar het werk te rijden. Daarom werkte de Vlaamse minister van mobiliteit het Pendelplan uit. Er zitten heel wat maatregelen in die het pendelverkeer veel meer waardering moeten bij brengen. Tegen 2010 moet het aandeel van de auto in het woon-werkverkeer van 70% naar 60% teruggebracht zijn. Het gebruik van de fiets en het openbaar vervoer in het woon-werkverkeer moet daarentegen stijgen naar telkens 20%.
Projecten die tot doel hebben om het aantal autoverplaatsingen op het vlak van woon-werkverkeer te verminderen kunnen in aanmerking komen voor een tegemoetkoming uit het fonds. Het bedrag van de subsidie is gebaseerd op de duur van het project, met een maximumduur van vier jaar. De subsidie bedraagt maximaal de helft van de kosten die aan de projectuitvoering verbonden zijn. De Maatschappij Linkerscheldeoever heeft nu een pendelfondsdossier klaar. (Rolf Duchamps)