Elektronische BTW-aangifte voor KMOâs en zelfstandigen
REGIO. De tijd staat niet stil en sinds 1 januari 2009 geldt voor alle KMO's en zelfstandigen de verplichte elektronische BTW-aangifte. "Het gaat via de computer", wordt dan gezegd. De elektronische identiteitskaartlezer die mendaarvoor nodig heeft, kan men als ondernemer nu gratis aanvragen via de Federale Overheidsdienst voor ICT.
Maar wie niet elektronisch werkt, wat dan? Enkel wie kan aantonen dat hij niet over de technische mogelijkheid beschikt, kan aan Financiën vragen om verder een papieren BTW-aangifte te mogen indienen. Met een PC, een internetaansluiting, een elektronische identiteitskaart (eID) en een eID-kaartlezer heeft men nochtans voldoende om probleemloos de elektronische BTW-aangifte te doen.
Minister voor Ondernemen en Vereenvoudigen, Vincent Van Quickenborne wil dat alle KMO’s en zelfstandigen voortaan hun BTW-aangiftes elektronisch doen. "Dit is eenvoudig voor het bedrijf, helpt in de strijd tegen de bureaucratie en is bovendien goed voor het milieu", aldus Van Quickenborne.
Omdat een aantal KMO’s en zelfstandigen nog geen eID-kaartlezer hebben, wil FEDICT (Federale Overheidsdienst bevoegd voor ICT) hen dit toestel gratis bezorgen. De eID-kaartlezer kan eenvoudig worden geïnstalleerd via het nieuwe eID Quickinstall.
Om een gratis kaartlezer te krijgen, volstaat het een mail te sturen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., met vermelding van 'elektronische BTW-aangifte', naam en nummer van de onderneming en het gewenste verzendingsadres. De actie duurt nog tot eind maart 2009.
De verplichte elektronische BTW-aangifte voor grote ondernemingen werd l ingevoerd op 1 juli 2007 op initiatief van Vincent Van Quickenborne, toen staatssecretaris voor Administratieve Vereenvoudiging. Op 1 januari 2008 werd de maatregel uitgebreid naar alle middelgrote ondernemingen. Vanaf 1 januari 2009 geldt de verplichte elektronische BTW-aangifte dus voor alle KMO’s en zelfstandigen. (r.d.)