Rotonde wordt opgesmukt zonder kunstwerk

Image
Het ontwerp van Abdon Van Bogaert uit 2001. In het midden zoals het zou moeten worden. Links en rechts een verduidelijking wat op de twee zuilen zou komen. Links landbouw, rechts haven.
VERREBROEK. Wie van de Expresweg naar Verrebroek rijdt moet aan het Wit Huis sierlijk rond een rotonde draaien. Het is best goed uit te kijken om de bochten te nemen en veel kans om te genieten van de schoonheid van het 'middenplein' is er eigenlijk niet van uit de wagen. En toch wordt verwacht dat een rotonde er aantrekkelijk bij ligt. Het is daar aan de Provinciale Baan de toegangspoort naar Verrebroek en Kieldrecht.

Gemeenteraadslid Marleen Coucke (VL.B.) vroeg in het vragenkwartiertje van de zitting, om het rondpunt beter te onderhouden. En daar hadden ze in het schepencollege al aandacht aan besteed vermits in een collegeverslag van 16 februari reeds werd gezegd dat  wordt geopteerd voor gazonbeheer en het aanbrengen van hagen en vast planten. Duurzame beplanting dus. Er is zelfs 14.846 euro voor voorzien.

Raadslid Coucke had gezien dat de rotonde aan het Wit Huis tot heden, uitblonk door zwerfvuil, onkruid en enkele schamele bomen. Ze vond het daar maar niets, als ze vergeleek de tramrotonde boven aan de tramterminus of de ‘Floraliënrotonde’ van Cortewalle. Dat de Verrebroekse rotonde in het beheer valt van het Vlaamse Gewest maakte voor haar niks uit. Gazon en beplanting voldeden voor Marleen Coucke niet omdat ze er weet van had dat Verrebroekenaar en heemkundige Abdon Van Bogaert in 2001 door UNIZO Verrebroek werd gevraagd eens een kunstwerk te ontwerpen om op de rotonde te plaatsen. Abdon deed dat en noemde het "Een poort naar de toekomst".

Net toen raadslid Coucke wou beginnen met wat meer uitleg te geven over het kunstwerk, legde burgemeester van de Vijver haar het zwijgen op. "Het is een hier een vragenkwartiertje", zei hij met nadruk op 'vragen'. De vraag wilde hij dus horen. En die klonk als: "Wordt dit kunstwerk, dat een visuele band weergeeft tussen mens, natuur en haven alsnog opgericht of blijft de creatie van Abdon Van Bogaert nutteloos werk?"

Volgens Coucke was dat ontwerp doordacht en uitgewerkt vanuit een visie. Een visie die de mens centraal plaatse in de diversiteit van de economische activiteiten in het noorden van Beveren.
Burgemeester Van de Vijver was er niet zo graag bij omdat het raadslid het met een mondelinge vraag deed. "Je had het toch op de dagrode van de volgende gemeenteraad kunnen zetten", zei hij. Marleen Coucke had het zeker aan de voorliggende dagorde toegevoegd maar ze kreeg het collegeverslag te laat toegestuurd. Het kon er niet meer op.

"Ik vraag een antwoord aan dit college, maar het hoeft niet vandaag", zei ze. De burgemeester antwoordde toch al in duidelijke woorden dat, ook al is de rotonde geen eigendom van de gemeente die dus ook geen bevoegdheden heeft, het college toch heeft beslist zelf maatregelen te treffen omdat het rondpunt verwaarloosd was. Die maatregelen zijn dus afgraven, nieuwe teelaarde storten en de beplantingen aanbrengen.

"Maar dat kunstwerk is nu niet aan de orde", zo besloot Van de Vijver. Maar schepen Peter Deckers moest toch ook ,nog iets rechtzetten. Voor hem was dat kunstwerk vroeger wél aan de orde. Hij was destijds immers lid van UNIZO Verrebroek toen aan Van Bogaert werd gevraagd eens na te denken over een ontwerp voor een kunstwerk.
"De rotonde was inderdaad een doorn in het oog maar dat we er iets aan gingen doen en initiatieven nemen was niet vanzelfsprekend. Het beheer lag bij het Vlaamse Gewest".
Toch werd voor het kunstwerk reeds contact opgenomen met de dienst cultuur. Er kwam een ontwerp maar volgens schepen Deckers vroegen de hoge zuilen van 6 meter hoog, een stevige fundering. "Ze mogen niet omvallen" zei hij wat beslist een waarheid ,als een koe was.

Image
Het ontwerp van Abdon Van Bogaert uit 2001. In het midden zoals het zou moeten worden. Links en rechts een verduidelijking wat op de twee zuilen zou komen. Links landbouw, rechts haven.

Uiteindelijk werd ook het financieel, plaatje er te veel aan en het hele project werd aan de kant geschoven.
Nochtans was 'Een poort naar de toekomst' een prachtig ontwerp met in de symboliek de elementen 'haven' en 'landbouw' die werden voorgesteld door twee zuilen en daartussen zat dan het element 'de mens'. De zuilen van 6 meter hoog moesten in inox komen. Voor 'haven' gebruikte Abdon Van Bogaert de boeg van een schip en een rollende laadbrug. Een ploeg en een tractor stelden 'landbouw' voor. Er was ook een boom voorzien als symbool voor het behoud van groen. 'De mens' tussen de twee zuilen zijn een man en een vrouw, uitgevoerd in inox en zwart geschilderd.
Marleen Coucke herinnerde er aan dat het plaatsen van dit monument op de rotonde van Verrebroek één van de programmapunten voor de gemeenteraadsverkiezingen was  van huidig coalitiepartner Open-VLD. Maar dat telde niet meer mee en burgemeester Van de Vijver zei dat zijn college niet bestuurt op basis van verkiezingsprogramma’s.

Heel mooie ideeën maar ze zitten nu in de diepvries gestopt tot 'de kunstpoort naar de toekomst' dan toch plots zal open gaan. (Rolf Duchamps)