Nieuw parkeerbeleid voor het centrum

BEVEREN. Het centrum van Beveren wordt één grote geldbron want wie wil parkeren dichtbij het winkelgebeuren zal moeten betalen, behalve voor hen die er niet op zien om een paar honderd meter te stappen. De grote parking achter het politiegebouw naar het Gravenplein toe, blijft gratis en daar is toch wel plaats voor een 300 wagens. En dat is toch een fantastisch aanbod. Er zal moeten betaald worden op de parkeerplaatsen op de Grote Markt, de Kasteeldreef tot aan de Ciamberlanidreef, de Kloosterstraat tot huisnummer 26, de Oude Zandstraat tot aan de inrit van het ziekenhuis, IJzerhand en de Donkvijverstraat tot aan de Diederik Van Beverenlaan.

De controle en toezicht op dat parkeren, ook in de blauwe zones, zal niet meer door de politie gebeuren want die heeft meer dan de handen vol met het toezicht op het naleven van de wegcode, de gemeentelijke politieverordeningen en het algemeen veiligheidstoezicht.
Dat het betalend parkeren werd ingevoerd in het centrum heeft als achterliggende bedoeling, dat de gemeente de beschikbare plaatsen maximaal wil laten benutten door zoveel mogelijk parkeerders. Op die manier moet de aantrekkingskracht van het centrum verhogen. "Zorgen voor een optimale parkeerrotatie", zo heet dat.

Maar soimmigen zijn dan weer van mening dat ‘betalend parkeren’ bezoekers zal weg houden. ‘t Is immers geld bovenhalen. Maar voor Beveren-centrum gaat die stelling niet helemaal op omdat aan het Gravenplein plaats genoeg is om zonder geld heen te rijden. Behalve dan op dinsdag en zaterdag, want is dan is daar ook wel eens plaats te kort.
Om de doelstelling die de gemeente wil waarmaken is natuurlijk een zo efficiënt mogelijke controle nodig op het betalend parkeren en het ‘zetten van de parkeerschijf’. Daarvoor zal een zogeheten ‘concessie van openbare dienst’ worden uitgeschreven voor de exploitatie van de parkings.
De gemeente is de concessiegever en daardoor houdt het ook investeringen buiten zoals o.a. de aankoop van nieuwe parkeerautomaten en personeelskosten. De gemeente bepaalt en wijzigt zelf de parkeertarieven. Er zal ,ook een oplossing worden uitgewerkt rond het gebruik van bewonerskaarten en de kaart voor zorgverstrekkers en voor anonieme dienstwagens in de betaalzones. Verder wordt alles zó geregeld dat SMS-parkeren mogelijk kan worden gemaakt.

Gemeenteraadslid Boudewijn Vlegels vond dat het parkeersysteem een stap in de goede richting is. Hij hoopte op een correcte toepassing van het beheer. Volgens hem zou ook in Melsele-centrum wat meer controle moeten zijn want daar is het vaak moeilijk om te parkeren. De parkeerplaatsen op de markt zouden volgens Vlegels gerust weg mogen omdat ze op vlak van uitzicht een minpunt geven. "Is die parking daar wel nodig?", vroeg hij zich af.

Raadslid Tom Roskam was de zegsman van het Vlaams Belang en bevestigde nog eens dat zijn partij al meermaals bezwaren uitte tegen het huidige parkeerbeleid en de plannen die nu voor liggen. Ze zijn het niet eens met de manier waarop de blauwe zones en de zones met betalend partkeren werden uitgebreid. Ook is er volgens Vlaams Belang een tekort aan parkeerplaatsen. "In plaats van die te voorzien, kiest de gemeente in de eerste plaats voor een betalend en beperkend parkeren. Dat is de verkeerde klemtoon en de foute prioriteit."

Met deze woorden reed Tom Roskam tegen de kar van schepen Van Roeyen die er uit besloot dat Roskam voor nog meer auto’s in het centrum was. Door het nieuwe parkeersysteem wil de gemeente pleiten om meer plaatsen vrij te maken. Het aantal parkeerplaatsen is volgens de schepen hetzelfde gebleven en raadslid Roskam wist dat ook. Maar er zijn wel steeds meer auto’s die naar het centrum komen. Tussen 1995 en 2008 zijn er op de Grote Markt toch 24% parkeerplaatsen verdwenen en in de Oude Zandstraat zelfs 51%.

Met de komst van de Warande, verwacht Vlaams Belang dat er eens te meer zal blijken dat er een nijpend tekort zal zijn aan parkeerplaatsen. Maar hiermee is schepen Raf Van Roeyen het lang niet met eens. Er werd nu een venwichtig systeem uitgewerkt waarbij op korte afstand kan geparkeerd worden in een 200 meterzone. De Beverse handelaars waren er voor 90% mee akkoord en dat is volgens de schepen haast een unicum. Het is nu proberen om op een duidelijke manier te werken aan het systeem.

De blauwe zone is eigenlijk een uitloopgebied van de betaalzone. "De bewoners uit de Stationsstraat vroegen zelf de blauwe zone uit te breiden", aldus Van Roeyen, "Het is een manier om het parkeren te regelen. We zullen nu ook alles nauwgezet opvolgen of er moet bijgestuurd worden, ook op vlak van controle. En dat hier gezegd wordt dat er te weinig parkeerplaatsen zijn, dat kan niet." Ook in Melsele en Kieldrecht zal later op deze manier gewerkt worden. (Rolf Duchamps)