Lokerse kinderen leggen fietsexamen af

Het W.o.w.-project is een verkeerspreventieproject uitgaande van de lokale politie Lokeren, naar het voorbeeld van de stad Machelen, en in samenwerking met de Vlaamse Stichting Verkeerskunde, de Stad Lokeren, de verkeersouders, Fietsersbond, en last but not least de basisscholen Lokeren. Transportfirma Vercauteren stelde gedurende 10 dagen zijn hangar en vrachtwagen ter beschikking, zodat men de leerlingen van alle Lokerse basisscholen daar vertrouwd kon maken met het dodehoekprobleem bij vrachtwagen.
De lokale politie Lokeren integreert met W.o.w. verkeers- en mobiliteitseducatie als een vast onderdeel in het lesprogramma van het basisonderwijs, zodat deze op een eenvormige, gestructureerde en ondersteunde wijze wordt onderwezen. Op het einde van de basisschool moet de leerling in staat zijn om op een zelfstandige, verkeersveilige wijze en met een verantwoord verplaatsingsmiddel zijn weg te vinden naar de middelbare school.
Het project omvat concreet het educatief pakket Wegwijzers, tien lessen rond vijf vaste items over Verkeer en Mobiliteit dat in elk van de zes leerjaren wordt gegeven door de eigen leerkracht. Deze lessen worden aangevuld met praktische oefeningen die kunnen ondersteund worden door o.a. de verkeersouders en door de politie. De lokale politie schakelt hiervoor vijf agenten in. Om de opvolging te kunnen waarborgen neemt de lokale politie o.a. op het einde van de lessenreeks in de eerste 3 leerjaren een toets af. Daarna ontvangt iedere leerling een verkeersgerelateerd gadget.
Het project werd opgestart op 14 oktober 2007 en is nu voldoende ver gevorderd om er een eerste fietsexamen aan te koppelen. Toen de Lokerse basisscholen om medewerking gevraagd werd, zijn ze allemaal meegestapt in dit project. Ook scholen voor bijzonder onderwijs, zoals Windekind, deden mee met een aangepast programma.

fietsexamen
In de klas wordt verkeerskennis bijgebracht en getest met als doel het verkeer te leren kennen. De oefeningen op de speelplaatsen dienen dan weer om de stuurvaardigheid te verbeteren. Maar echt veilig leren fietsen kan echter alleen geoefend en getest worden in het echte verkeer. Enkel daar kan waarneming en actie en het schatten van ruimte en tijd in een realistische omgeving geoefend worden. Bedoeling is, dat om de 4 à 5 jaar dergelijk fietsexamen georganiseerd wordt.

De examendag start met een theoretische proef. Vervolgens heeft een fietscontrole plaats, omdat de politie vanzelfsprekend niet kan toelaten dat kinderen de weg zouden opgaan met fietsen die niet aan de voorschriften voldoen. Om aan de fietsproef te mogen deelnemen, hebben de leerlingen ook een schriftelijke toestemming van de ouders nodig. De zesde-klassers leggen met de fiets een kleine vijf kilometer af door het stadscentrum. Ze moeten diverse verkeersknelpunten op een veilige en verantwoorde manier passeren. Er staan 10 waarnemers langs het traject, die kijken of de leerling het goed doet. Achteraf krijgt iedere leerling van zijn juf of meester een eindrapport en een attest of diploma. De politie houdt discreet een oogje in het zeil, voor de veiligheid van de kinderen. De hele dag door vertrekken fietsers, om de twee minuten één.
Dankzij de medewerking van het PCVO (Provinciaal Centrum voor Volwassenenonderwijs) Waas en Durme beschikken de organisatoren over een veilige, ruime start- en aankomstplaats, dichtbij het politiekantoor. Het Centrum stelt ook klaslokalen ter beschikking waar de theoretische proeven afgenomen worden.
De permanente inspanningen van de Lokerse politie en alle medewerkers aan dit project zullen er ongetwijfeld toe bijdragen dat kinderen beter voorbereid zijn om veilig door het Lokers stadscentrum te fietsen. (jdw)