Minister-president Peeters ziet rampscenario rond Oosterweelverbinding
REGIO. De Raad van State moet zich nog steeds uitspreken over de Oosterweelverbinding. Als de Raad de plannen via zijn arrest terug naar af verwijst, dan dreigt er volgens Minister-president Kris Peeters een rampscenario. Hij kijkt daarbij naar de dreigende schadeclaims, jaren vertraging, politieke afrekeningen, en stelt zelfs dat de Lange Wapper staat of valt met het arrest van de Raad van State. In een reactie meldt LDD al dat het voor haar duidelijk is dat Peeters hiermee in navolging van zijn federale collega Leterme, het gerecht probeert te beïnvloeden.
Jurgen Verstrepen, Vlaams parlementslid heeft zo zijn bedenkingen bij de situatie: "De uitspraak van de Raad van State over het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) voor de Oosterweelverbinding volgt zeer waarschijnlijk eind deze maand. De auditeur van de Raad van State adviseerde reeds midden vorig jaar om dat GRUP te schorsen. De kritiek van de auditeur van de Raad van State op de onafhankelijkheid van de experts die het milieueffectenrapport hebben geschreven, is Peeters blijkbaar niet goed bevallen, want hij wijst nu met een belerend vingertje naar de Raad van State."
Zijn partijgenoot Ivan Sabbe vindt dat Kris Peeters met té vroege uitspraken aan preventieve beïnvloeding van het gerecht doet. Daarnaast is de boodschap van de minister-president in strijd met hetgeen hij al maanden verklaart aan de parlementairen, namelijk dat hij niks zal ondernemen in het dossier zolang de uitspraak van de Raad van State niet bekend is. "En toch spreekt hij zich nu al op eerder dreigende wijze uit over de eventuele gevolgen van een schorsing van het GRUP door de Raad van State", aldus Sabbe.
Ondertussen bekijkt LDD de toestand rond Antwerpen. De partij was van in het begin voorstander van de Lange Wapper. Gezien echter deze werkzaamheden pas tegen 2015 zouden beëindigd zijn, dringt er zich een korte en middellange termijn oplossing op.
Daarom dat Ivan Sabbe pleit voor een korte en middellange termijn oplossing voor het Antwerpse fileprobleem. Hij wil alvast beginnen met de Liefkenshoektunnel efficiënter en beter te benutten zoals ook voorgesteld door een mobiliteitsstudie van Interwaas. Zo kwam hij b ij de Wase burgemeesters terecht die de studie volledig onderschreven.
De Wase burgemeesters pleitten voor bijkomende rijvakken op de E17 op hun grondgebied en voor een bijkomende op- en afrit op dit traject alsook op de N49 ter hoogte van Beveren. Deze ontsluiting van de Liefkenshoektunnel zou hierdoor de Ring met 40% ontlasten en zorgen voor een veel snellere doorstroming van het verkeer, en ook het fileleed op de Antwerpse Ring verzachten. Deze aanpassingen zouden een perfect sluitstuk zijn van de door Vlaanderen besliste omvorming van de N49 tot een volwaardige autosnelweg en de beslissing van de Nederlandse regering om de A4 van Antwerpen naar Rotterdam eveneens tot een volwaardige autosnelweg te realiseren. Door deze ingrepen wordt het traject Antwerpen-Rotterdam 80 km korter dan over Breda.
Naast het feit dat de Vlaamse regering maar blijft talmen om op korte termijn de verkeersproblematiek rond Antwerpen aan te pakken en het feit dat er maar geen duidelijkheid komt over welk alternatief de Vlaamse regering dan wel zou voorstellen, is er natuurlijk ook het resultaat van de volksraadpleging. Daarin sprak de Antwerpenaar zich duidelijk uit tegen de Lange Wapper.
Daar is ook Jurgen Verstrepen bij thuis en geeft het standpunt van Lijst De Decker: "LDD heeft als partij van de directe democratie, van in den beginne ook steeds gesteld dat zij zich zou neerleggen bij de uitslag van het referendum over de Oosterweelverbinding. LDD respecteert die nee-stem van de Antwerpenaar en is dan ook in afwachting van alternatieven."
Allemaal goed en wel maar we horen en lezen echter niks over eventuele alternatieven. Zo wordt in een recent document van de Mobiliteitsraad van Vlaanderen ‘Het infrastructuurbeleid: Het beleidsproces van Vlaanderen met focus op wegeninfrastructuur’ met geen woord gerept over de ontsluiting van de Liefkenshoektunnel als korte-termijn-alternatief voor het fileprobleem rond Antwerpen.
Voor Ivan Sabbe doet de recente nieuwe milieuvergunningsaanvraag van Noriant, het aannemersconsortium dat de Lange Wapper zou bouwen, het ergste vermoeden. Hij is van mening dat Noriant de voorbereidingen voor de Lange Wapper gewoon verder doet zonder zich te storen aan het referendum. Sabbe besluit: "Het wordt steeds duidelijker dat het gewoon zijn ambitie is om de Lange Wapper volgens het geplande BAM-tracé uit te voeren, en dat tegen het oordeel van de Antwerpenaar in." (Rolf Duchamps)