Opnieuw fijn stof in de lucht

In de maand januari was er al eens een uitschieter in de concentraties op 7 januari maar het steeg nu op maansdag 25 en dinsdag 26 januari bijzonder snel. De toestand brengt de cijfers in het rood en zelfs even daarboven. De verhoogde concentraties zijn een gevolg van de koude temperaturen en het daaraan gekoppeld inversieplafond, gecombineerd met weinig tot geen wind en neerslag. Ook morgen worden er nog verhoogde stofconcentraties verwacht, vanaf donderdag zouden de concentraties sterk dalen.
Bij de VMM noteerden ze dinsdag om 16u voor PM 2.5 in de 24u glijdende gemiddelde, waarden van 100 µg/m² in Doel, 98 µ/m³aan Liefkenshoektunnel en 96 µg/m² aan de Zeesluis Kallo. Om even te vergelijken maandag waren die concentraties: 66 in Doel, 65 aan de Liefkenshoektunnel en 67 aan de Zeesluis. En dat waren dan reeds verhoogde concentraties. Nemen we er vorige vrijdag 22 januari bij dan zien we de gezondere cijfers van 34 µg/m² in Doel, 32 aan de Liefkenshoektunnel en 36 aan de Zeesluis.
Voor de gemeente Zwijndrecht waren er geen cijfers ter beschikking op dinsdagnamiddag.
Hoofdoorzaak blijft uiteraard dat vooral het verkeer, met de vele dieselmotoren van personen en vrachtwagens, nog steeds hoge concentraties fijn stof uitstoten. Op weekdagen is er in het havengebied uiteraard heel veel verkeer. De meeste zondagen merken we in het maandoverzicht bij de Vlaamse Milieu Maatschappij inderdaad een lagere concentratie.
Met de verdere invoering van de roetfilters worden spijtig genoeg de allerfijnste deeltjes onvoldoende tegengehouden. Deze deeltjes zijn ook het gevaarlijkst omdat ze door de longblaasjes kunnen dringen en in de bloedbaan terechtkomen.
Schepen Luc Maes die de toestand in Beveren opvolgt: "De enige definitieve oplossing blijft het verminderen van de vele dieselmotoren door massaal over te schakelen op benzinewagens, hybridebenzinewagens en binnenkort ook elektrische wagens. Op korte termijn zou de federale regering er goed aan doen om zo snel mogelijk de fiscaliteit aan te passen zodat benzine eindelijk goedkoper wordt dan diesel."
Voor vrachtwagens kunnen oplossingen gezocht worden in aandrijving op aardgas (zoals voor bussen reeds toegepast wordt) en op iets langere termijn hybride vrachtwagens die op de snelwegen elektrische kunnen rijden. Maar dat is zeker nog niet voor de nabije toekomst. (Rolf Duchamps)