Berichten van de lokale politie van Zwijndrecht (16-02-2010)

Resultaten snelheidscontroles januari

In januari werden verscheidene snelheidscontroles uitgevoerd onder andere op de Heirbaan, Krijgsbaan en de Scheldedijk. Hierbij werden in totaal 6170 voertuigen gecontroleerd en 129 processen-verbaal opgesteld.
De gemiddelde gemeten snelheid binnen de bebouwde kom bedroeg 66 km/u en buiten de bebouwde kom 86 km/u. De hoogst gemeten snelheid bedroeg 102 km/u op de Scheldedijk dat is de weg naast de Schelde in de industriezone tussen de Canadalaan en het Fort Sinte-Marie en Kallo. Enkel bedrijven zijn daar gelegen.

Resultaten gordelcontrole

De lokale politie organiseerde in samenwerking met het BIVV een controle op het dragen van de gordel en het correct gebruik van de kinderzitjes.
Tijdens deze controle werden 1354 voertuigen gecontroleerd. In totaal werden 35 processen-verbaal opgemaakt voor het niet-dragen van de gordel waarvan 31 voor de bestuurder en vier voor de passagier.

Overtreders kregen de mogelijkheid om plaats te nemen in de tuimelwagen. Een 20-tal personen gingen hierop in en konden het nut van de gordel ervaren bij het ronddraaien van de wagen. Het BIVV –team gaf uitleg over het correct gebruik van de gordel en de kinderzitjes. De tuimelwagen is een kleine personenauto die in een metalen constructie is gebouwd. Door de wagen om zijn as te laten draaien kunnen de inzittenden meteen het nut van de veiligheidsgordel ervaren.

De lokale politie van Zwijndrecht wijst er op dat de gordel één van de goedkoopste en eenvoudigste manieren is om de gevolgen van een ongeval te beperken en om het aantal verkeersslachtoffers te doen afnemen. Het gaat hier om de uitvinding die naar alle waarschijnlijkheid de meeste levens heeft gered in het verkeer!

Het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid zegt daarbij: “Algemeen gesproken vermindert de gordel het gevaar voor schedeltrauma's met meer dan 40% en de kans op overlijden of letsels met ongeveer 50%. Wat veel weggebruikers niet weten is dat er zonder gordel reeds vanaf 20km/u gevaar bestaat om te overlijden. Een botsing met relatief lage snelheid oefent enorme krachten uit op de inzittenden. Hou steeds voor ogen dat de impact bij een botsing met een snelheid van 50km/u overeenkomt met 35 maal het gewicht van een persoon. Een volwassene van 75 kg verandert dus in een massa van meer dan ....2.5 ton." (Rolf Duchamps)