Manager TV is steun voor zakenwereld en gemeenten

Sinds 2001 is Big Media Group uitgever van de regionale zakenbladen ‘Manager Magazines’. In 2007 werd Manager Magazines aangevuld met een website die video-interviews toont met CEO’s van bedrijven, bedrijfsreportages, verslagen van netwerkevenementen, enzovoort. Een crossmediale distributie, via mail, televisie en Manager Magazines, zorgt voor een groot bereik bij zakenmensen. Manager TV legt heel wat contacten en komt er onderling ook meer ‘business’ tot stand. Ook voor de gemeenten komt er meer uitstraling. Hun gemeentelijk leven, op verschillende terreinen, wordt trouwens ook in beeld gebracht.
Burgemeester Marc Van de Vijver plaatste zijn gemeente in een kader waarin hij de economische troeven plaatste: een agrarisch deel, een stedelijke kern mar ook twee E-snelwegen, een kerncentrale en een wereldhaven.
-"Het gemeentebestuur doet dan ook al jaren haar best om onder de noemer ‘Bruisend Beveren’ een goed economisch klimaat te creëren en de economische ontwikkeling op alle vlakken zoveel mogelijk te stimuleren", zo zei Van de Vijver.
Dat houdt in dat de gemeente alle bedrijven op haar grondgebied alle kansen wil geven om zich verder te ontwikkelen. Daarvoor werd een actief lokaal economisch beleid opgesteld. Resultaten daarvan zijn de succesvolle KMO -zones Doornpark, Aven Ackers Verrebroek, Schaarbeek, Beverpark, Gasdam en Pareinpark. De gemeente ondersteunt steeds de initiatieven bij de ingewikkelde procedures voor het verkrijgen van bouw- en milieuvergunningen.
Beveren heeft ook een doordacht premiestelsel om bedrijven te steunen rond de duurzaamheid. Vandaar dat ook werd gekozen voor CO2 neutraliteit waardoor o.a. bedrijven die zich willen vestigen moeten voldoen aan een aantal voorwaarden zoals o.a. verplicht gebruik van ‘groene stroom’.
Burgemeester Van de Vijver trok de lijn op vlak van zakenwereld ook door naar de Warande Shopping waar 32 nieuwe winkels, eet- en drankgelegenheden,e en grote supermarkt en een ondergrondse parking werden gerealiseerd.
Toch brachten al die initiatieven van expansie voor de zakenwereld op andere vlakken dan weer weg te werken problemen mee. Van de Vijver: "Zo moeten wij op ons grondgebied meer en meer verkeer trotseren. Een vlotte verkeersdoorstroming en een efficiënte mobiliteit worden daardoor steeds grotere uitdagingen. Dat beseft ons gemeentebestuur maar al te goed. Het vele verkeer dat door onze gemeente passeert is natuurlijk een stuik het gevolg van de ontwikkeling van de Waaslandhaven. Die ligt op Bevers grondgebied."
Dat de ontwikkeling van de Waaslandhaven binnen de gemeente lasten met zich mee bracht, ontkende de Beverse burgemeester niet hij verwees naar het verdwijnen van Doel en naar de duizenden hectare poldergrond die er niet meer zijn. Hij plaatste daartegenover wel wat hij ‘de lusten’ noemde: "Zonder deze havenontwikkeling was Beveren en de ruimere regio vandaag een economisch woestijngebeid. Het is bijvoorbeeld grotendeels te danken aan de haven dat we hier in Beveren een lage werkloosheidgraad hebben. Alleen op Beverse grondgebied zijn er momenteel maar liefst 14.400 mensen tewerkgesteld."
Er werd dus duidelijk gesteld dat Beveren heel wat inspanningen doet op economisch vlak. Maar burgemeester van de Vijver was er ook heilig van overtuigd dat de communicatie daarbij van groot belang is. Daarom dat de gemeente besloot om mee te werken Manager TV Beveren zodat de troeven waarover de gemeente beschikt, kunnen worden uitgedragen naar een nog ruimer publiek. Maar tevens zal Beveren ook positief in de kijker worden gezet, ook zullen de afleveringen maar een beperkt beeld geven van de troeven waarover de gemeente beschikt.

Manager TV Kruibeke
Met Beveren stapte ook het Kruibeke van Antoine Denert binnen in Manager TV. Hij was verheugd dat er zoveel jongen mensen uit de regio bij betrokken waren en hij wenste ze proficiat. Hij noemde dat ook zeer bemoedigen dat jonge ondernemers in deze tijd nog het lef hebben.

Denert vond de Beverse burgemeester ‘een lieve collega’. Beveren is voor Denert een boeiende gemeente en met de kerncentrale en al die ondernemingen is het een luxe om deze gemeente te besturen. "Kruibeke besturen daarentegen, is een karwei. We hebben niet de bedrijven en niet de ruimte. Kruibeke is ingekapseld in de schoot van de Schelde", zo zei hij.
Hij legde ook een link naar het Deurganckdok door te wijzen naar de potpolder die als compensatie dient voor wat in Waaslandhaven verdween. Ruimte om te ondernemen is er echter niet in Kruibeke. Toch was Antoine Denert dier op een duizendtal mensen die er toch ondernemen. "Dat mensen daar het initiatief hebben voor genomen, is zeker te waarderen. Ik dank hen voor het lef dat ze daarvoor hadden." Naar het initiatief toe van Manager TV sprak hij zich zeer lovend uit omdat het de mensen de kans gaf er aan deel te nemen.
Denert zou Denert niet zijn moest hij niet met een extraatje naar buiten komen. Hij wees er op dat Kruibeke toch bekend is omdat het langs de E17 is gelegen waar de opvallende windmolens staan en ook daar passeert de zakenwereld wél. De windmolens wijzen naar de duurzaamheid waar Kruibeke zeker achter staat. Maar Denert legde dan een onverwachte klemtoon bij de E17-doortocht.
Hij raadde aan om eens te kijken in Vlaanderen langs de snelwegen waar het ‘proper’ is. "Ik ben soms beschaamd wanneer ik langs de autostrade eens stop en er eens rondkijk op parkeerterreinen. Dan ben ik beschaamd dat ik Vlaming ben, hoe verwaarloosd, vuil, ze er bij liggen. Stop eens in Kruibeke langs de E17 en je zal zien hoe alles daar net, proper is. Wij hebben daar wel veel toe bijgedragen."
Kruibeke is klein maar mooi. Dat was hetgeen Denert bedoelde. Hij wees er ook bij naar de bloeiende horecasector met vooral in Bazel, waar bewezen wordt hoe gastvrij Kruibeke wel is. Er is volgens hem, een zachte economie van lieve mensen die elkaar gelukkig maken. Hij dankte Manager TV omdat ze zijn gemeente er hebben bij genomen.

Via Manager TV kunnen bedrijfsleiders interessante contacten leggen met collega-ondernemers en prominenten. In de Scala in Beveren op der Manager Launch waren ze allemaal samen uit de regio: strategische partners, adverterende bedrijfsleiders, redactioneel betrokkenen, burgemeesters en andere prominenten, overheidsinstellingen en ook vertegenwoordigers van vakorganisaties. (Rolf Duchamps)