Tweede editie tijdschrift 'Het Land van Beveren' is uit
Men kan een verslag lezen van Richard Willems over de schilderwerken in de Sint-Martinuskerk waar tijdens het verwijderen der verflagen, een oude polychrome neogotische muurschildering werd ontdekt. Willems gaat diep in op de werken en kijkt terug naar de vorige werken in de Sint-Martinuskerk.
Jean Schaekers (69) schreef het hele verhaal van het klooster van Vrasene dat onlangs officieel werd geopend als Ontmoeting Centrum. Schaekers, al sedert 1997 voorzitter van de Plaatselijke Culturele Raad Vrasene, vertelt de volledige geschiedenis van het klooster vanaf 1827. Ook uit zijn toespraak bij de opening op 21 mei 2010 komt een 'lokale kijk op 't Klosster' via zijn 'tante nonnneke'. Niet vergeten dat dit artikel wordt geïllustreerd met 6 foto's van vroeger (Wim Nys) en nu (Freddy Buys).
Naast het leesstuk van Jean Schaekers stelt Christl Van den Broucke, medewerkster tentoonstellingen en kunsten verbonden aan het CC Ter Vesten, nog het kunstwerk voor dat in 't Klooster werd geplaatst op de binnenplaats. Het werk heet 'Stilte' en is van kunstenares Maen Floris. Als toemaatje schreef Richard Willems een gedicht dat hij 'Silence' noemde.
Tenslotte schreef Carine Goossens, archivaris van de gemeente Beveren, nog een stuk over 'Kunst in de kapel van het Ontmoetingscentrum 't Klooster te Vrasene'. Zo is daar 'De Emmaüsgangers', dat in 2006 in nopdracht van de gemeente werd gerestaureerd en de 'Kruisafneming van de goede moordenaar' van Albert Ciamberlani.
Richard Willems naar het nieuw restaurant dat in Waaslandhaven nabij Katoennatie langs de Ketenislaan is geopend en de naam 'Bebronna' kreeg. Richard ging op onderzoek in de geschiedenis en kwam tot: 'Van Bebrona en Brebona (900) naar Buerne (1133), Biverna en Beverna (1200) en Bevres en Bevren (1350) tot Beveren vandaag'. Echt interessant om lezen.
Frederica Van Dam (26) een Beverse die met ingang van 1 mei is opgenomen als wetenschappelijk medewerker in Beveren, studeerde in 2008 af als Master in de Kunstwetenschappen. In 2009 werd ze geselecteerd voor een vervolmakingcursus un Brussel en daarvoor nam ze het initiatief om het kunstpatrimonium van Cortewalle te inventariseren. Ze nam er heel wat foto's en kwam zo tot 'Cortewalle in Kleur'.
Ze zet nu in een artikel uiteen hoe ze te werk ging en hoe nu 137 reeds beschikbare foto's voor de deelgemeente Beveren, worden aangevuld met 83 foto's; kijken kan op kikirpa.be op de onlinefototheek en in het zoekformulier moet men 'Beveren [deelgemeente] ingeven bij 'Gemeente'.
De foto's van het kasteel zijn op zich geen artistiek gegeven maar alleen bedoeld als documentaire foto van een artistiek object.
Ide Mantelaers heeft het restaureren van de unieke historische kaart van de Heerlijkheid Kieldrecht voor zich genomen en gaat in de geschiedenis terug naar de 17de eeuw. De kaart hangt nu in de vroeger pastorij van Kallo waar de Maatschappij Linkerscheldeoever de nieuwe zetel heeft.
In 'De Bevrijding van Beveren(september 1944) in de Context van de Internationale Gebeurtenissen' vertelt Gabriël Willems belangrijke feiten die hij zelf nog meemaakte (als negentiger heeft hij uiteraard W.O. II van nabij gevolgd). Het is geen verhaal maar wel veel feiten die in chronologische volgorde zijn gezet.
Maar het is een erg boeiend relaas waar zoon Richard Willems ook aan meewerkte. Niet te geloven wat er wordt vermeld. Als voorbeeld: 'donderdag 29 juni 1944-Mesele. Het miraculeuze beeld van O.-L.-Vrouw-van- Gaverland wordt op een veilige plaats verborgen.' Of dit op dinsdag 5 september 1944: 'Men vangt aan met het doen springen der munitie van het Fort, gelegen aan de Vendoorn. Ruim twee dagen en een nacht heeft dit in beslag genomen.'
De Nederlandse historisch-geograaf, verbonden aan de faculteit Geowetenschappen van de Universiteit van Utrecht, Hans Renes,schreef een stuk over de Hedwigepolder. Hij weegt af of de ontpoldering wel passend is want er zijn zeker historisch landschappelijke waarden te vinden. Door dit artikel zullen velen een ruimere visie krijgen op wat momenteel in de Hedwigepolder gebeurt. (Rolf Duchamps)