Werken aan lift Sint-Annatunnel beletten de overkant te bereiken

Fysiek minder sterke fietsers, alsook kinderen hebben het lastig met hun fiets op de roltrappen. Voor gebruikers van rolstoelen, driewielers en fietskarren is er enkel als alternatief de omweg langs de fietsertunnel langs de kant van Burcht bij de Kennedytunnel. Maar iedereen weet het al langer, deze lift kan maar een beperkt aantal mensen meenemen en is ook erg onbetrouwbaar. De Fietsersbond afd. Antwerpen contacteerde reeds Schepen Van Campenhout maar zijn kabinet wees op de rol van het Vlaamse Gewest in het beheer van de Sint Annatunnel
We trokken zelf naar de ‘kleine tunnel’ en keken daar toe samen met Maria De Decker en haar blinde man Patrick Maes uit Zwijndrecht die met de tandem naar ’t stad wilden maar het niet konden via de roltrap.
Omdat de fietsertunnel te Burcht heel regelmatig in panne ligt en de lift van de voetgangerstunnel het enige alternatief is om naar Antwerpen met de tandem te geraken, blijven ze ter plekke staan. "Maar wij zijn niet de enige met problemen, fietsers met kleine kinderen riskeren serieuze ongevallen. De ouders dienen de fiets te ondersteunen op de roltrap en kinderen panikeren, struikelen enz.".
En dat klopte ook die zaterdagmiddag. Een papa met zijn eigen fiets én deze van het kind onder linkerarm. De mama met twee kindjes die ze veilig naar beneden moest loodsen. Twee jonge gasten die al hun krachten uit de armen moesten halen om hun brommers stevig te laten staan. Maar ze zijn wel bij de pinken bij ’t Vlaamse Gewest want er hangen verschillende borden en een lichtletterbak wijst er op dat gebruik van de tunnel op eigen risico is.
Maria De Decker: "Heel gemakkelijk om je van al de gebeurlijke ongevallen niets te moeten aantrekken. Rolwagengebruikers, kinderwagens, tandems, senioren kortom de zwaksten in onze maatschappij worden weeral toegang ontzegt tot het openbaar gebruik. Een tunnel zou voor iedereen toegankelijk moeten zijn. Wij begrijpen ook dat werken noodzakelijk zijn, maar als deze 6 maand in beslag nemen zou een alternatief zoals een veerdienst, welkom zijn voor velen onder ons."
Er wordt hen wel gewezen op het gebruik van de belbus maar daar kan ook geen tandem of zware rolwagen of fietskar e.d. in. Komt daarbij dat men enkele dagen op voorhand moet bestellen maar je kan toch vooraf niet weten wanneer bv. de fietsertunnel aan Burcht -Kennedytunnel in panne ligt.
"Mensen met een elektrische rolwagen hebben daarbij ook nog het probleem dat de batterij maar een klein aantal kilometers werkt. Dus die omweg is te groot. Als slot kunnen we zeggen: de Schelde is veel te diep voor mensen in nood en een veerdienst zou oplossing kunnen geven in deze prachtige zomerperiode. Voor ons is het fietsgenot voorlopig jammer genoeg enkel langs de linkerkant van de Schelde", zo besloten Maria De Decker en Patrick Maes. (Rolf Duchamps)