Inverkeerstelling van milieuvriendelijke wagens goedkoper

REGIO. Er gaat geen dag voorbij of er wordt wel wat verteld over een verkeersonderwerp. Neem nu de belasting op inverkeerstelling (BIV) van een wagen. Die wordt vandaag, net als de verkeersbelasting, geïnd door de federale overheid. Vanaf 1 januari 2011 zal de Vlaamse overheid die belastingen in eigen beheer innen. Maar dat gaat dan ook weer samen met een vingerwijzing naar 'propere' auto’s.

Minister Philippe Muyters heeft daarover gezegd: "Het is de moment om werk te maken van een budgetneutrale hervorming van de BIV tarieven die de aankoop van milieuvriendelijke wagens stimuleert."
En wat stelt hij dan voor? Hij wil het tarief van de BIV bepalen op basis van de milieukenmerken en de CO2-uitstoot van de wagen. Nu gebeurt dit op basis van het vermogen van de wagen (fiscale pk/ cilinderinhoud). Enkel wagens op LPG hebben momenteel een gunstiger tarief. Voor alle duidelijkheid, het gaat niet om de jaarlijks te betalen verkeersbelasting, wel om de eenmalige taks bij aankoop van een wagen.

Het voorstel betekent concreet dat wie kiest om een milieuvriendelijke wagen te kopen een verlaagd BIV tarief krijgt. Wie kiest voor een vervuilende wagen betaalt meer BIV. Voor elektrische wagens wordt in het voorstel de BIV afgeschaft. Bij aankoop van tweedehandswagens blijft de ‘leeftijdscorrectie’ wel behouden.

Met dit principe van ‘de vervuiler betaalt’ wil de minister de aankoop van milieuvriendelijke wagens stimuleren. Tegelijkertijd is deze vergroening voor de Vlaamse Overheid budgetneutraal: Elke bonus voor een milieuvriendelijk type wordt gecompenseerd met een malus voor minder milieuvriendelijke auto's. Dit budgetneutrale hervormingspakket uit de Beleidsbrief Financiën en Begroting van de minister moet nog collectief goedgekeurd worden door de Vlaamse Overheid. (Rolf Duchamps)