Plannen voor een Ruimtelijk Uitvoeringsplan Kruibeke-Centrum
KRUIBEKE. In juli van 2009 werd de princiepsbeslissing genomen voor de opmaak van het Ruimtelijk Uitvoeringsplan nr.5 dat de naam kreeg van 'Kruibeke Centrum'. Het was een wijziging van het gelijknamig BPA op basis van een globaal ruimtelijk en stedenbouwkundig concept waarin ook de Onze-Lieve-Vrouwschool van betekenis was met een eigen programma. Daarin was de ontsluiting van de school via de Ambachtstraat belangrijk. Die ontsluiting zal dan ook bruikbaar moeten zijn voor de brandweer. De school zal best geen toegang meer hebben langs de Langestraat. Zo vlakbij de verkeerssluis is dat verkeerskundig ongewenst.
Maar er is daar meer want de bescherming van het klooster als ‘monument Schaliënhuis’ uit de 17de eeuw, is ook op komst In de eerste fase mag het gebouw worden gerenoveerd en in gebruik genomen door de Onze-Lieve-Vrouwschool met behoud van de huidige cultuurhistorische waarde van het gebouw. Nadat het gebouw is beschermd als monument wordt het verder ruimtelijk vrijgesteld door een gedeeltelijke afbraak van de aanpalende gebouwen en krijgt het een gedeeltelijk publieke bestemming naast de schoolfunctie.
Het BPA wordt dus gewijzigd tot een RUP omdat er een herstructurering van de site van de Onze-Lieve-Vrouwschool plus de bescherming van het Klooster, nodig was. Maar het RUP ‘Kruibeke Centrum’ richt zich ook naar een herbestemming van de gebouwen van de vroegere vrije school in de Hendrik Mertensstraat (De Potternoazie); de uitbreiding van de zone voor openbaar nut aan het gemeentehuis waarvoor burgemeester Denert een plan in gedachten heeft om daar ondergrondse garages op te richten en bovenop appartementen wat financieel wel een positief idee is.
Er moet ook een verfijnde invulling komen van het ganse binnengebied Kattestraat - Van Hovestraat - Hendrik Mertenssstraat - Ambachtstraat. En voor de omgeving van de Kerckhoek wil men een ontsluiting bezorgen voor garages van de bewoners uit de Gildestraat en de Kerkstraat. Dat zou daar de parkeerdruk fel doen verminderen. Daartoe zou wegenis worden voorzien waardoor de bewoners dus naar een achterontsluiting kunnen rijden naar een garage. (Rolf Duchamps)