Stel u voor: betalen voor sluipverkeer

REGIO. Er zijn de voorbij week serieus wat woorden gesproken rond het voorstel van voormalig CD&V-parlementslid Mia Schamphelaere om in Edegem het sluipverkeer uit één van de woonwijken bannen door automobilisten van buiten de gemeente er tol te laten betalen. Camera’s voor nummerplaatherkenning, die tot vandaag enkel aangewend werden om criminelen uit het verkeer te plukken, zouden gebruikt worden om de vervoersmiddelen van bewoners en niet-bewoners te onderscheiden. Wie niet uit de gemeente is zou een vorm van tol moeten betalen. Bij Lijst Dedecker heeft Moniek Denhaen die er de mobiliteitsexperte is en voorzitter van LDD Antwerpen, het bestempeld als "Dit is de waanzin ten top".

Laat het ons eens voor ogen brengen om ook in de Wase gemeenten die weg op te gaan want laat ons eerlijk zijn, al wat langs de E17 ligt, krijgt sluipverkeer te verwerken. Files richting Antwerpen? Van in Haasdonk is het dan zoeken naar alternatieve binnenwegen.

Doordat de Nederlandse regering haar plannen voor rekeningrijden recentelijk verticaal klasseerde, werd ook de Vlaamse regering automatisch gedwongen haar plannen hiervoor op te bergen. Uit interregionaal overleg tussen Vlaanderen, Wallonië en het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest blijkt nu echter dat de Vlaamse regering ter vervanging voor een autovignet zal opteren.

Moniek Denhaen bekijkt het met een ruim vizier waar ze zegt: "Heeft de tegenwind van de Nederlandse regering deze frustraties bij de CD&V opgewekt? En wil de Edegemse CD&V-fractie rekeningrijden op deze manier toch op kleinere schaal uittesten in de hoop dat andere gemeenten dit later zouden overnemen? Het plan is alleszins pure waanzin. Waarom moet er een onderscheid gemaakt worden tussen eigen inwoners en niet- inwoners? Naast BIV, verkeersbelasting, parkeergelden, taksen en accijnzen op brandstoffen en binnenkort ook een autovignet, gaat men in de gemeenten nog eens extra laten betalen voor het gebruik van straten waarvoor de automobilist al lang en veelvoudig betaald heeft." 

Ze heeft gelijk. Met de auto rijden is en blijft een dure zaak. Dan nog betalen om door een dorp te rijden met dat Edegemse systeeem van lokaal rekeningrijden, zou in de toekomst tot een niet meer te overziene geldafzetterij leiden. Stel maar dat meerdere gemeenten het ook willen realiseren, wat dan?  Moniek Denhaen weet het wel: "Dat zou concreet kunnen inhouden dat iedere automobilist bij het doorkruisen van zeven gemeentes, zeven keer tol moet betalen en zeven retributieformulieren in zijn postbus krijgt. Dit voorstel brengt ons terug naar de Middeleeuwen waar stadstollen betaald dienden te worden." (Rolf Duchamps)

 

 

Lees ook:

LOKEREN. De industriezone E 17/2 en 3 kreeg bij de herinrichting van de N47/Zelebaan een eigen ontsluitingsweg. Die moet het zwaar verkeer weghouden uit de woonstraten rond de industriezones. De...

ZWIJNDRECHT. Zwijndrecht heeft al langer te lijden onder sluipverkeer dat verkeersproblemen op de E17 probeert te ontwijken. In de Polderstraat komt een proefopstelling om dergelijk sluipverkeer te...

REGIO. Vorige week voerde politiezone Waasland-Noord een week lang controles uit op sluipverkeer door zwaar vervoer. Zo'n 19 vrachtwagens kregen controle. De poltie schreef zes boetes uit voor het...

BEVEREN. De gemeente Beveren gaat krachtig optreden tegen het sluipverkeer in en rond Melsele en Kallo ten gevolge van de werken op de E34. Er komen gerichte politieacties ten aanzien van het...

SINT-NIKLAAS. Bij de stad liepen de jongste maanden verschillende klachten binnen over sluipverkeer en hoge snelheden in de Oude Baan en  Neerkouter. Om de problemen in kaart te brengen en mogelijke...

BEVEREN. De gemeente Beveren wil het sluipverkeer vanuit de KMO-zone Doornpark naar de Boerenstraat en omgeving terugdringen. Dat maakt deel uit van het Mobiliteitsplan Beveren. Om het sluipverkeer...