Ervaren chauffeurs falen in verkeerstest

ZWIJNDRECHT. VAB heeft conclusies getrokken uit een verkeerstest en daaruit blijkt dat de kans bestaat dat ervaren chauffeurs foutieve gewoontes doorgeven aan jongeren in opleiding. Rijinstructeurs van de VAB-Rijschool ervaren dat beginnende automobilisten het moeilijk hebben om de verkeersregels op een correcte wijze toe te passen in reële verkeerssituaties. De instructeurs stellen vast dat enkele weken na het behalen van het theoretisch rijbewijs reeds veel theoretische kennis verloren gegaan is.

Na het theoretisch rijexamen volgt een belangrijke periode waarin de jongeren zich de verkeersregels eigen moeten maken. In deze fase van internalisering speelt de begeleiding een voorname rol. De begeleiders, meestal de ouders, moeten er over waken dat de gekende verkeersregels ook correct toegepast worden in reële verkeerssituaties. Het tegendeel komt te vaak voor: beginnende chauffeurs leren foutieve gewoontes aan van hun begeleider.
Maarten Matienko van VAB: "Dit is een alarmerende vaststelling omdat volgens VAB-Rijschool ouders een belangrijke rol spelen tijdens het opleidingstraject. Om het probleem beter in kaart te brengen stelde VAB-Rijschool een verkeerstest samen met de bedoeling de kennis van ervaren chauffeurs (potentiële begeleiders) te testen. Als uitgangspunt van de verkeerstest werden belangrijke verkeersregels genomen waarmee jongeren vaak worstelen."

De test bestaat uit 25 meerkeuzevragen over de thema’s snelheid, voorrang, parkeren, plaats op de weg en signalisatie. Deze verkeerstest werd via internet bij 1016 personen afgenomen. "De resultaten zijn ronduit slecht. Gemiddeld halen we maar nipt de helft van de punten.
Begeleiders zijn aan een opfrissing toe van het verkeersreglement", stelt Matienko.
Bij de analyse van de resultaten hebben ze zich gefocust op twee groepen: 1. leeftijdsgroep van 26 tot 55 jaar: de groep die in aanmerking komt om jongeren tijdens hun rijopleiding te begeleiden of kinderen heeft die hun eerste stappen zetten in het verkeer.2. de groep die het theoretisch rijbewijs behaalde vóór 1966 en dus geen theoretisch rijexamen heeft afgelegd (in 1966 werd het verplicht theoretisch rijexamen ingevoerd).
De resultaten zijn opmerkelijk: In de leeftijdsgroep van 26 tot 55 jaar was de  gemiddelde score: 54%, het aantal geslaagden (minimum 80% is vereist): 23%.
Bij hen die geen theoretisch examen afgelegd hebben (minimum 62 jaar oud) haalden een gemiddelde score van 52% en niemand was geslaagde (minimum 80% is vereist). De cijfers maken duidelijk dat ook ervaren chauffeurs baat hebben bij een regelmatige opfrissing van hun verkeerskennis.

Voor beginnende chauffeurs die nog vaak twijfelen over het juiste verkeersgedrag in concrete verkeersituaties is het belangrijk dat ze kunnen rekenen op de kennis van hun begeleider. De resultaten van deze test geven aan dat het gevaar reëel is dat die begeleider verkeerde gewoontes doorgeeft aan de jongeren.

VAB wijst erop dat het probleem des te ernstig is omdat we ons zelf niet bewust zijn van onze gebrekkige kennis van de verkeersregels.
Chauffeurs in de leeftijdsgroep van 26 tot 55 jaar schatten hun rijgedrag vaak hoog in. Dit staat in schril contrast met de resultaten van deze kennistest. Voor deze groep worden zeer weinig initiatieven voor de opfrissing van de verkeersregels aangeboden terwijl zij vaak ook bij hun kinderen een belangrijke voorbeeld- en begeleidersrol hebben. De chauffeurs ouder dan 62 jaar hebben dus veelal nooit een theoretisch rijexamen afgelegd. Studies wijzen uit dat zij hun rijgedrag aanpassen bij twijfel door voorzichtiger en trager te gaan rijden.

Nog een conclusie van Maarten Matienko, de comunicatiemanager van VAB: "Deze verkeerstest bevestigt dat de talrijke wijzigingen over de jaren heen in de verkeersregels aan hen voorbij zijn gegaan. Vooral nieuwe verkeersregels en recentere verkeersborden zijn door hen onvoldoende gekend. Deze mensen hebben duidelijk baat bij een opfrissingcursus, zoals bijvoorbeeld deze die door de Vlaamse Stichting Verkeerskunde met Mobiplus wordt georganiseerd. Tegelijkertijd lijkt het aangewezen dat de wetgever meer oog zou hebben voor deze leeftijdsgroep bij de herzieningen van het verkeersreglement. Misschien wordt ons verkeersreglement ook te complex voor een deel van onze automobilisten? Verschillen in toepassing van het verkeersreglement is gevaarlijkDe gebrekkige kennis van verkeersregels kan gevaarlijke gevolgen hebben zeker als informele verkeersregels ontstaan die dan nog verschillen tussen steden."

De voorrang aan rechts is z’n typische regel die verschilt van de ene stad tot de andere zoals Brussel en Antwerpen. In Brussel respecteert iedereen de voorrang aan rechts. De meeste chauffeurs dwingen die af. In Antwerpen daarentegen respecteren ze zelden de voorrang aan rechts. Wie z’n voorrang aan rechts pakt, lokt er irritatie uit en krijgt zelfs met momenten agressieve reacties van chauffeurs voor wie voorrang aan rechts niet bestaat.
Vera Beck van de VAB-Rijschool: "Het werkelijke rijgedrag dat van generatie tot generatie wordt doorgegeven komt niet overeen met de wegcode. Hierdoor ontstaat er verwarring, onzekerheid en irritatie, wat leidt tot verkeersonveiligheid."

Iedereen kan zelf de test nog doen op: vab.be/verkeerstest  (Rolf Duchamps)

 

Lees ook:

VTB-VAB op weg naar nieuwe entiteit en nieuw logo.ZWIJNDRECHT.  Donderdag 17 april gaan de zowel VTB als VAB hun visie bekend maken omtrent de uitbouw van een sterkere eigen identiteit. Bij een...

ZWIJNDRECHT. De paasvakantie is voorbij. Ze zal geboekt staan als nat en koud. En voor VAB gaat ze in de boeken als een drukke vakantie want het aantal oproepen steeg met 28% of van 18.000 in 2007...

ZWIJNDRECHT. Vanuit de gebouwen aan de Pastoor Coplaan werden de paasvakantie nauwlettend alle bewegingen gevolgd die vakantiegangers maakten. Zo kon de afdeling Reisbijstand van mobiliteitsclub VAB...

De VAB-vakman Pieter De Vidts bij de wagen die ter beschikking staat van de VAB woningbijstand.ZWIJNDRECHT. In de gebouwen van VAB in de Pastoor Coplaan heeft VAB woensdagnamiddag zijn nieuwe...

ZWIJNDRECHT. De Krokusvakantie zit er zo goed als op en de afdeling Reisbijstand van mobiliteitsclub VAB maakte een balans op van 7 dagen krokusvakantie. Daaruit is alvast gebleken dat vermoeidheid...

ZWIJNDRECHT. De afdeling Reisbijstand van de mobiliteitsclub VAB maakt een tendens op van het eerste weekend van de krokusvakantie, meer bepaald van vrijdag 1 februari t.e.m. maandag 4 februari....