Verkeershandhaving belangrijke opdracht voor lokale politie
ZWIJNDRECHT. Ook in 2010 heeft de lokale politie op vlak van verkeer gewerkt, samen met de federale politie en andere partners, vanuit een geïntegreerde aanpak aan een verhoging van de maatschappelijke veiligheid. Dat houdt in:de veiligheid benaderen niet alleen vanuit het oogpunt criminaliteit, maar ook om de leefbaarheid te bestendigen binnen de Zwijndrechtse politiezorgregio.
Als een soort ‘geloofsbrief’ stelde het politiekorps een ZWIJNDRECHT-tekst op van letter naar letter:
Z ichtbaarheid van de organisatie
W aardige houding van de medewerkers
I nventieve aanpak van problemen
J obtevredenheid
N azorg voor onze belanghebbende
D irecte aanspreekbaarheid van onze diensten
R ealiteitszin in de werking en bedrijfsprocessen
E mpathie bij onze dienstverlening
C ollegialiteit tussen de medewerkers
H oge kwaliteit bij onze geleverde inspanningen
T eamwerk als werkvorm.
De personeelsbezetting verkeersdienst beschikt over een basiskader waarin 2 agenten, 2 inspecteurs zijn voorzien. Effectief 1 september 2010: 1 agent, 1 aspirant-agent 2 inspecteur met 1 man en 3 vrouwen.Drie werken deeltijds (4/5)
In het Middenkader is er effectief met Ivo Hannes 1 hoofdinspecteur
Bij het tewerkgesteld burgerspersoneel (Calog) is er effectief 1 verkeersconsulent met Nathalie Poep.
Via KB van 16 oktober 2009 kent de lokale politie de nieuwe organisatie- en werkingsnormen. Minimaal 8 procent van de totale werkcapaciteit binnen de PZ (zowel operationeel als administratief) gaat naar verkeer. Elke politieambtenaar en agent moet de verkeerstaken kunnen vervullen
Er zijn 4 categorieën taken in het KB:
Verkeersacties: Preventieve en repressieve acties voeren inzake de naleving van de verkeersregels, de Verkeersregeling, het Vaststellen verkeersongevallen en het
Advies verlenen aan de bevoegde overheden inzake mobiliteit en verkeersveiligheid
De politie heeft een Zonaal Veiligheidsplan waarvan de strategische doelstelling 1 de ‘verkeersveiligheid’ is. De partners uit het Zonaal Veiligheidsplan van de Politiezone Zwijndrecht, willen de verkeersveiligheid op het grondgebied van de gemeente Zwijndrecht verhogen en in het bijzonder een daling van het aantal verkeersslachtoffers bekomen, door het uitvoeren van een verkeershandhavingsbeleid als middel voor gedragsbeïnvloeding in het verkeer, voor de periode 2009 – 2012.
De Strategische doelstelling 2 gaat over diefstallen in woningen. De partners uit het Zonaal Veiligheidsplan van de politiezone Zwijndrecht, willen een bijdrage leveren in de aanpak en het beheersen van het fenomeen van de diefstallen in woningen, door implementatie van activiteiten op het terrein mensenhandel en mensensmokkel.
Dan is er ook de strategische doelstelling 3 die handelt over Intrafamiliaal geweld
De partners uit het Zonaal Veiligheidsplan van de politiezone Zwijndrecht, willen het fenomeen intrafamiliaal geweld op het grondgebied van de gemeente Zwijndrecht goed opvolgen en beheersen, door het uitwerken en implementeren van een geheel van maatregelen die een eenvormige en kwalitatieve afhandeling verzekeren binnen de domeinen preventie, reactie en nazorg, voor de periode 2009 – 2012.
De Strategische doelstelling 4 richt zich naar diefstallen van fietsen/bromfietsen
De gevolgde actieplannen zijn telkens opgebouwd rond preventie, reactie en nazorg.
Als het daarbij over verkeer gaat dan kijkt men naar snelheid, alcohol, autogordel en snelheid bromfiets
Op het domein van de preventie zorgt de politie voor verkeersinformatie in lagere scholen:
Verkeersopvoeding (praktijklessen) via fiets- en staproutes, fietscontroles, tweejaarlijkse verkeerskwis, verkeersinfo (ouders) in scholen.
Er is eveneens verkeersinformatie naar doelgroepen met Infoavonden aan verenigingen en verkeersopfrissing 55 plus
Dan is er het domein ‘reactie’ met het uitwerken van het Algemeen verkeerstoezicht.Specifiek verkeerstoezicht en de grote controleacties
Specifieke verkeerstoezichten gericht op de thema’s met vastgelegde capaciteit bestaan uit: snelheidscontrole zonder interceptie en met interceptie. Wodca-acties, alcohol-acties (buiten Wodca tijdstip), controle gebruik veiligheidsgordel en controle op de snelheid van bromfietsers.
Bij de nazorg hoort de verkeersinformatie: resultaten verkeersacties via elektronische infoborden, informatie verkeersthema’s via Info Zwijndrecht, aanwezigheid op activiteiten en evenementen met verkeersinformatie en informatieaanbod eigen medewerkers, wetswijzigingen en resultaten verkeersacties.
De politie neemt ook deel aan overlegstructuren zoals de gemeentelijke verkeerscel, het arrondissementeel netwerk verkeer politieparket en het doelgroepenoverleg BAM (Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel)
Op vlak van opleiding van medewerkers werd een opleidingsplan opgesteld voor medewerkers van de verkeersdienst en deelnemen aan studiedagen zit er ook in.
De verkeersinformatie wordt ook structureel opgevolgd en vandaar bestaat er een statistisch beheer van verkeersinbreuken en verkeersongevallen en worden wegenwerken opgevolgd.
De lokale politie zit verweven in een geheel van de diensten van de overheid. Op Federaal vlak zijn dat de overheidsdiensten Binnenlandse zaken, Justitie en Mobiliteit en Vervoer. Op het Vlaamse niveau: het Vlaams Ministerie van Mobiliteit en Openbare Werken.
Bij de Gerechtelijke overheid horen de richtlijnen van het parket (-generaal) en zit de politie ook in het Arrondissementeel netwerk verkeer en dan is tenslotte ook nog de ‘Bestuurlijke Overheid’ met de Burgemeester en voor WODCA ook de Gouverneur.
In de verkeershandhaving is er eigenlijk een dagelijkse opdracht voor alle diensten en bijzondere aandacht gaat naar hinderlijke of gevaarlijke situaties en naar de zwakke weggebruiker. Het gaat hierbij ook om preventie en zo nodig repressie.
De verkeersdienst voert het verkeerstoezicht uit met de interventiedienst en het wijkteam.
Samengevat gaat het naar overdreven en onaangepaste snelheid – snelheidscontrole zonder interceptie, kijken naar de fietsverlichting (fietsuitrusting), verkeerslichten in schoolomgeving en op gevaarlijke kruispunten, onveilig en hinderlijk parkeren, wetgeving inschrijving, verzekering BA en technische keuring en specifiek voor Zwijndrecht is er ook nog de overwegsignalisatie. Specifiek is ook het schooltoezicht.
De grote controles die gaan dus naar: alcohol, snelheid met interceptie, veiligheidsgordel en de bromfiets.(Rolf Duchamps)