Skoda Fabia Combi en Peugeot 5008 Gezinswagens van het jaar

ZWIJNDRECHT. Voor de 24ste editie van de VAB-Gezinswagen van het Jaar werden uit 26 deelnemende gezinswagens twee winnaars gekozen, één per prijscategorie tot 15.000 euro en deze tot 25.000 euro.  De jury bestond uit enerzijds een vakjury van 28 autojournalisten en -specialisten en anderzijds een gezinsjury van 64 gezinnen.  De vakjury en de gezinnen namen een hele dag de tijd om hun keuze te maken. Ze bepaalden hun score op basis van een testrit met de wagen en een uitgebreide syllabus waarin alle technische gegevens verzameld werden alsook de kostprijs per kilometer (berekend op basis van eigen verbruikstesten). De criteria die bij gezinnen het sterkst doorwegen bij de eindbeoordeling zijn ruimte, rijprestaties, comfort en kwaliteit. Milieu scoort zeer zwak maar door de CO2-premies van de federale overheid wint het milieuaspect aan belang.

categorie tot 15.000 euro

In deze categorie zitten kleinere wagens die dienst kunnen doen als tweede of derde gezinswagen. Volgens het laatste onderzoek naar ons verplaatsingsgedrag (OVG 2010) heeft 27% van de gezinnen een tweede wagen en 3% zelfs een derde wagen. Maar ook voor mensen zonder kinderen of alleenstaande ouders volstaat vaak een compactere wagen. Om die reden werd in 2001 deze tweede categorie ingevoerd bij de gezinswagenverkiezing.
Voor deze editie dongen in de categorie tot 15.000 euro 12 modellen naar de titel ‘VAB-Gezinswagen van het Jaar 2011’. De Skoda Fabia Combi werd de winnaar.
De top drie: 1.Skoda Fabia Combi 1.2 TDI: 159 punten 2.Citroën C3 1.4 HDi: 155 punten
3.Hyundai i20 14 CRDi: 135 punten
De Skoda Fabia Combi scoorde goed als praktische wagen mede vanwege zijn combinatie van compacte buitenmaten met veel binnenruimte. De goede prijs kwaliteit verhouding oogstte veel lof. Hij is dan ook de goedkoopste en ruimste break in zijn categorie. Voor wie vooral kortere afstanden reist, heeft Skoda een reeks aantrekkelijke benzinemotoren.

categorie tot 25.000 euro

In deze categorie was het aanbod zeer gevarieerd van klassieke middenklasser tot monovolume en SUV. Er werden 14 modellen aangeboden.. De Peugeot 5008 werd de winnaar in deze categorie.
De top drie: 1.Peugeot 5008 1.6 HDi: 200 punten 2.Ford Grand C-Max 1.6 TDCi: 182 punten
3.Mitsubishi ASX 1.8 Di-D: 150 punten
Peugeot wint voor de tweede keer op rij de titel van VAB-Gezinswagen van het Jaar. Vorig jaar was dat met de 3008 en dit keer gaat de eer naar de 5008. Het pluspunt voor de gezinsjury is dat het een zeer ruime familiewagen is met veel comfort. Deze gezinswagen combineert volume en rijplezier mede dankzij de goede motor. Hij wordt ook door gezinnen als de meest complete gezinswagen gezien.

Hoe staat het met de CO2-premie?

CO2-premie heeft duidelijk sturend effect: 1 op 5 particuliere kopers krijgt CO2-premie. Van de 51 gezinswagens die de afgelopen twee jaar meededen aan de VAB-Gezinswagenverkiezing hadden 17 wagens recht op een CO2-premie van de federale overheid: 12 wagens kregen een bonus van 15%  en 5 een premie van 3%.
In de categorie tot 15.000 euro worden de meeste CO2-premies uitgedeeld. In deze categorie van compacte gezinswagens of stadswagens krijgt de helft van de huidige deelnemers een premie van 15% (gemiddeld 2.561 euro aankoopkorting). Het sturend effect bij aankoop van nieuwe wagens is groot. VAB schat dat 1 op 5 particuliere kopers in 2010 een CO2-premie kreeg. Dit stimuleert duidelijk de aankoop van dieselwagens.  Opmerkelijk is dat het aandeel dieselmotoren met deze laatste VAB-Gezinswagenverkiezing bij de stadswagens verdubbeld is.

Dat stadswagen aan het ‘verdieselen’ zijn is wel duidelijk. Maarten Matienko van VAB daarover: "De resultaten van een nog niet gepubliceerde VAB-enquête bij 7.852 automobilisten leert ons dat de dieselwagen duidelijk terrein wint bij de particuliere gebruiker:; 36 % rijdt op benzine en 64% rijdt met een dieselwagen. Nieuw is dat zelfs 3 op 10 automobilisten die geen 5.000 km/jaar rijden voor diesel kiest. Zij rijden veelal korte afstanden met compacte wagens in een agglomeratie."

Toch is in de praktijk de benzinewagen de CO2-kampioen. De analyse van het reële verbruik van de compacte gezinswagens, die sinds 2002 deelnamen aan de VAB-Gezinswagenverkiezing, leert dat benzinewagens doorheen de jaren effectief minder zijn gaan verbruiken. VAB baseert zich hier op eigen verbruikstesten.
 Het gemeten verbruik van de edities 2002 tot 2011:
Benzine wagen verbruikt in 2002 gemiddeld nog 8,5 liter en in 2011 maar 6,3 liter per 100 km.
Dieselwagens zijn in gebruik niet zuiniger geworden: gemiddeld verbruikte deze in 2002 maar 4,9 liter en in 2011 zelfs meer met 5,7 liter.

Misschien toch verrassend is de vaststelling dat de reële uitstoot van CO2 voor de huidige deelnemers leert dat benzinewagens op 149 gr/km en de dieselwagens: 149,54 gr/km
Uit deze vergelijking blijkt dat benzinewagens in ons huidige verkeer niet zo CO2 onvriendelijk zijn als het federale CO2-beleid voorstelt, of anders gezegd dat dieselwagens niet per se beter scoren wat dit betreft.

VAB trekt ook conclusie en vindt dat het CO2-premiestelsel moet aangepast worden  in het voordeel van benzinewagens
Benzinewagens zijn in de loop der jaren niet enkel minder gaan verbruiken, maar het verschil tussen normverbruik en werkelijke gemeten verbruik is ook kleiner geworden: in 2002 was het verschil nog 1,9 liter en momenteel is het beperkt tot 1,2 liter.
Het huidige CO2-premiestelsel  houdt hiermee geen rekening en benadeelt daardoor impliciet (en ten onrechte) benzinewagens. VAB vraagt daarom dat dit CO2-premiestelsel wordt bijgestuurd zodat de moderne benzinewagens meer in aanmerking komen. De CO2-norm voor benzinewagens zou daarom gr/km hoger moeten liggen dan die voor dieselwagens.

kiezen tussen benzine en diesel

Maarten Matienko weet dat het nog steeds op een keuze aan komt: benzine of diesel. Hij zegt: "Bij onze keuze moeten we rekening houden met twee factoren: De risicokost voor wie een dieselwagen vooral gebruikt voor korte afstanden of minder dan 15 km. De verkeersomgeving waarin we rijden: druk stadsverkeer of autosnelweg. Dieselmotoren zijn zeer rendabel vanaf het moment dat de motor op bedrijfstemperatuur is en aan een constante snelheid kan rijden. Nefast zijn daarom korte trajecten van minder dan 15 km en veel stadsverkeer. Deze doen de slijtage en het verbruik, en daarmee ook de km-kostprijs oplopen."

De moderne dieselwagen heeft weliswaar zeer hoogwaardige technologie aan boord om de schadelijke uitstoot van NOx en fijn stof te beperken. VAB merkt op dat precies die onderdelen (zoals de roetfilter en de EGR-klep) extra slijtage ondervinden wanneer de wagen enkel voor korte trajecten wordt gebruikt. Dat hoger risico op een vroegtijdige vervanging van die onderdelen bestempelt VAB als een risicokost en moet daarom in de kilometerkostprijs worden verrekend voor wie jaarlijks minder dan 10.000 km rijdt en vooral korte afstanden aflegt van minder dan 15 km.
Om het verschil te illustreren vergelijkt VAB  een diesel- en benzine versie van de winnaar van de categorie tot 15.000 euro met elkaar.
De kostprijs wordt door twee belangrijke aspecten beïnvloed: extra slijtage bij minder optimaal gebruik en  werkelijk gemeten verbruikcijfers

Skoda Fabia Combi 1,2 TDI (75 pk) Normverbruik: 3,8 liter.  Gemeten verbruik: 5,2 liter = +37%. Kostprijs dieselwagen: Km-kostprijs per 10.000 km: 0,45 euro (hierin zit de CO2-premie in verwerkt die gelijk is 0,05 euro/km en de risicokost die 0,04 euro/km bedraagt). Km-kostprijs per 20.000 km: 0,25 euro

Skoda Fabia Combi 1,2 Tsi (105 pk).Normverbruik: 5,3 liter  Gemeten verbruik: 5,9 liter = +11% Kostprijs van deze benzinewagen: Km-kostprijs per 10.000 km: 0,46 euro en  Km-kostprijs per 20.000 km: 0,29 euro.
Conclusie: de moderne benzinewagen blijft een goed alternatief voor wie minder dan 15.000 km/jaar rijdt en veelal kort afstanden aflegt. Voor wie meer dan 20.000 km/jaar rijdt en vaak autosnelweg gebruikt is echter de moderne diesel de goedkoopste oplossing.
Om de compacte gezinswagen zuinig en milieuvriendelijk te maken, gebeuren tal van technische ingrepen. Er is een betere aerodynamica of stroomlijning, een geoptimaliseerde motor en een aangepaste versnellingsbak met de bedoeling het toerental van de motor laag te houden zodat de motor op zijn best rendeert. (Rolf Duchamps)

 

 

Lees ook:

VTB-VAB op weg naar nieuwe entiteit en nieuw logo.ZWIJNDRECHT.  Donderdag 17 april gaan de zowel VTB als VAB hun visie bekend maken omtrent de uitbouw van een sterkere eigen identiteit. Bij een...

ZWIJNDRECHT. De paasvakantie is voorbij. Ze zal geboekt staan als nat en koud. En voor VAB gaat ze in de boeken als een drukke vakantie want het aantal oproepen steeg met 28% of van 18.000 in 2007...

ZWIJNDRECHT. Vanuit de gebouwen aan de Pastoor Coplaan werden de paasvakantie nauwlettend alle bewegingen gevolgd die vakantiegangers maakten. Zo kon de afdeling Reisbijstand van mobiliteitsclub VAB...

De VAB-vakman Pieter De Vidts bij de wagen die ter beschikking staat van de VAB woningbijstand.ZWIJNDRECHT. In de gebouwen van VAB in de Pastoor Coplaan heeft VAB woensdagnamiddag zijn nieuwe...

ZWIJNDRECHT. De Krokusvakantie zit er zo goed als op en de afdeling Reisbijstand van mobiliteitsclub VAB maakte een balans op van 7 dagen krokusvakantie. Daaruit is alvast gebleken dat vermoeidheid...

ZWIJNDRECHT. De afdeling Reisbijstand van de mobiliteitsclub VAB maakt een tendens op van het eerste weekend van de krokusvakantie, meer bepaald van vrijdag 1 februari t.e.m. maandag 4 februari....