Protest tegen uitsluiting Stekene als economisch knooppunt

SINT-NIKLAAS/STEKENE. Stekene is door de Vlaamse regering niet weerhouden als bijzonder economisch knooppunt. Dat blijkt uit de herziening van het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen. Sint-Gillis-Waas en Hamme zijn wel behouden als knooppunt. Interwaas en de Wase burgemeesters protesteren tegen de beslissing.

Verschillende partijen, waaronder de provincie en de POM Oost-Vlaanderen, de Maatschappij Linkerscheldeoever, de gemeente Sint-Gillis-Waas, de gemeente Stekene en Interwaas vroegen eind november gezamenlijk aan de Vlaamse regering om de twee-eenheid Stekene - Sint-Gillis-Waas als bijzonder economisch knooppunt te bevestigen. Een gelijkaardig advies kwam er van Resoc Waas en Dender. Vorige vrijdag besliste de Vlaamse regering evenwel anders: Sint-Gillis-Waas en Hamme blijven behouden als bijzonder economisch knooppunt maar Stekene valt uit de boot. Een opmerkelijke beslissing, gezien het advies uit de regio en het negatief advies van de SARO (Strategische Adviesraad Ruimtelijke Ordening en Onroerend Erfgoed) over de drie knooppunten. Volgens dat advies sluiten de voorgestelde knooppunten onvoldoende aan op het spoorwegen- of waterwegennet. Bovendien zouden door de bijzondere economische knooppunten functies als landbouw, natuur en bos in de regio’s in het gedrang komen, wat niet strookt met principes uit het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen.

Omdat in Sint-Gillis-Waas en Hamme de bijkomende bedrijfsterreinen kunnen aansluiten bij de reeds bestaande bedrijfsterreinen, volgde de overheid daar het negatief advies niet. Volgens Interwaas kan dat echter ook in Stekene. "Ook in Stekene kan er immers aansluiting gemaakt worden bij het bestaande bedrijventerrein Kleine Akker van 42 ha ten oosten van het centrum en ten zuiden van de E34. Bovendien is het op- en afrittencomplex van de E34 vlakbij en gelegen op het grondgebied van Stekene.", zegt Freddy Willockx, voorzitter van Interwaas. "Alle Wase burgemeesters onderschrijven de keuze voor de combinatie Stekene en Sint-Gillis-Waas. Deze beslissing is het zoveelste voorbeeld van de dominantie van de bureaucratie en de adviesraden op de politiek, waarbij deskundigen, soms weinig vertrouwd met de plaatselijke situatie en blijkbaar niet bekommerd om de werkgelegenheid, een visie formuleren." Als oplossing wil Interwaas het Bijzonder Economisch Knooppunt Sint-Gillis-Waas uitgebreid zien naar een knooppunt Sint-Gillis-Waas - Stekene. Interwaas ziet zich gesteund door een studie van POM Oost-Vlaanderen waarin beide gemeenten worden genoemd als één van de hot-spots in de provincie voor logistieke ontwikkeling. De gunstige liggen tussen de havens van Gent en de Waaslandhaven aan de E34 en aan het (toekomstig) goederenspoor Antwerpen – Zeebrugge is daar niet vreemd aan. (mb)

 

 

Lees ook:

SINT-NIKLAAS. Interwaas heeft de inspiratiebundel 'Tricky Reynaert en Co' voorgesteld. De bundel met twee voorbeeldlessen, een tricksterverhaal van Marita de Sterck en een heleboel...

de nieuwe kolkenzuiger van InterwaasSINT-NIKLAAS. Interwaas heeft een nieuwe kolkenzuiger in gebruik genomen. Een  kolkenzuiger is een vrachtwagen die rioolkolken langs de kant van de weg...

Het colloquium 'De Gulle Gevers' besprak hoe Vlaanderen en de rest van de wereld omgaat met gebruiken rond Sint-Maarten en Sinterklaas.SINT-NIKLAAS. Meer dan 100 paar aandachtige oren luisteren...

De ondertekening van de overeenkomst tussen Interwaas en de Archeologische Dienst Waasland.SINT-NIKLAAS. Interwaas en de Archeologische Dienst Waasland (ADW) hebben een overeenkomst ondertekend die...

SINT-NIKLAAS. Bedrijven die duurzaam willen ondernemen hebben een streepje voor bij Interwaas. Samen POM Oost-Vlaanderen organiseert Interwaas een cursusreeks over maatschappelijk verantwoord...

Bij een nieuwe naam hoort ook een logo.REGIO. Het Intergemeente Samenwerkingsverband Land Van Waas (ICW) of de vroegere Intercommunale van het Land van Waas heeft alweer een nieuwe naam: Interwaas....