Vlaanderen kan meer doen aan files

ZWIJNDRECHT. Vlaams minister Hilde Crevits besteedt te weinig aandacht aan de structurele aanpak van files. Dat zegt mobiliteitsclub VAB. In een adem doet VAB twee voorstellingen om de files aan te pakken: optimalisatie van verkeerslichten en spitsstroken op structurele knelpunten van de snelweg. Als voorbeeld haalt VAB Nederland aan dat de voorbije jaren fors heeft geïnvesteerd om de files aan te pakken.

Volgens mobiliteitsorganisatie VAB krijgt de aanpak van files geen of onvoldoende aandacht in de beleidsnota en mobiliteitsenquête van minister Crevits. Zelf stelt VAB voor om de verkeerslichten beter op elkaar af te stemmen, wat de wachttijden fors kan verminderen en een jaarlijkse besparing van 35 miljoen euro oplevert. Daarnaast stelt VAB voor om op structurele knelpunten van de snelwegen spitsstroken aan te leggen, wat de fileszwaarte met 30% kan verminderen. Niet toevallig twee punten die hoog scoren in een VAB-mobiliteitsenquête bij 3.420 automobilisten.

Nederland heeft de voorbije jaren geïnvesteerd om files weg te werken. Zo hielp een 'Groene Golf Team' bij het optimaliseren van de regeling van verkeerslichten. Na doorlichting van 1050 kruispunten en het beter afregelen van de verkeerslichten zijn reeds 7,1 miljoen verliesuren weggewerkt. Gemiddeld daalde de wachttijd in de ochtend- en avondspits met 30%, wat de Nederlandse maatschappij jaarlijks 75 miljoen euro bespaart. De vergelijking die VAB met Vlaanderen maakt, is sprekend: bij ons moet een team van vier personen 1.500 kruispunten met verkeerslichten onderhouden, en blijft er geen tijd over voor optimalisering van de verkeerslichtenregeling. VAB vraagt dat minister Crevits in navolging van Nederland een team van specialisten opricht die de verkeerslichtenregeling van de 500 belangrijkste kruispunten moeten aanpakken. Dat zou Vlaanderen volgens een schattig van VAB schat 35 miljoen euro moeten opleveren.

Vorig jaar heeft Nederland een project gelanceerd dat onder andere zorgt voor de aanleg van spitsstroken ofwel een extra rijstrook dat op knelpunten enkel tijdens de spits wordt opengesteld. Dat kortte in een aantal gevallen de files met 30 tot 50% in. In Vlaanderen wordt deze zomer de eerste spitsstrook aangelegd op de E313 richting Hasselt. De spitsstrook zal lopen van Antwerpen tot Ranst en heeft de bedoeling om de aansluiting van de Antwerpse ring met de E313 vlotter te doen verlopen. VAB vraagt aan minister Crevits om te bestuderen welke structurele knelpunten weggewerkt kunnen worden met spitsstroken en deze dan ook aan te leggen.

Daarnaast pleit VAB voor minder-hindermaatregelen en incidentmanagement om de files als gevolg van ongevallen en werken in te perken. De automobilistenvereniging spreekt ook de automobilisten zelf aan. We moeten met z'n allen naar meer alternatieve vervoersmiddelen overstappen. (mb)

 

 

Lees ook:

De milieuvignetten in Duitsland. (Foto VAB) ZWIJNDRECHT. Wie naar Duitsland reist moet weten dat met ingang van 1 maart 2007 er steden en regio’s zijn die ter bevordering van de luchtkwaliteit...

af-ritssignalisatieZWIJNDRECHT. Vanuit VAB wil de mobiliteitsclub niet alleen veilig vrachtverkeer op de weg brengen maar de aandacht gaat daarbij ook naar automobilisten die zelf een gevaarlijk...

ZWIJNDRECHT/REGIO. De Mobiliteitsclub VAB dringt aan op meer controles op het vrachtverkeer.  Voor VAB moeten deze acties op het terrein zeer goed zichtbaar zijn. Dit visuele aspect moet op...

Dit vrachtverkeer van de E17 moet worden in goede en veilige banen geleid.ZWIJNDRECHT. De Mobiliteitsclub VAB heeft werk gemaakt van een duidelijk actieplan om het vrachtverkeer veiliger te maken....

REGIO. Het vrachtverkeer zorgt op de autosnelwegen rond Antwerpen, en dus ook in de Wase regio, voor problemen bij de verkeersveiligheid. VAB vraagt dringend een actieplan voor de Antwerpse regio en...

Het VAB-gebouw in de Pastoor Coplaan te ZwijndrechtZWIJNDRECHT. VAB heeft de uitdaging aangegaan om gezinnen met eco-wagens doeltreffend zuinig te leren rijden. Er werd een test gedaan met gezinnen...