Leerkrachten moeten vooral vakkennis en passie hebben

REGIO. De Arteveldehogeschool heeft een onderzoek gevoerd naar wat jongeren uit het middelbaar onderwijs verwachten van hun leerkrachten. Vakkennis en passie voor het vak blijken de belangrijkste eigenschappen waarop jongeren hun leerkrachten evalueren. Humor en de klas in de hand kunnen houden blijken minder belangrijk.

Het onderzoek van Pedro De Bruyckere en Tom Vermeylen focust op authenticiteit, zowel in het onderwijs als in de vrije tijd van jongeren. Aan de basis van het onderzoek liggen diepte-interviews en focusgroepen, afgenomen bij leerlingen uit het vierde tot het zesde middelbaar uit de verschillende onderwijsniveaus, ASO, TSO en BSO.
"Jongeren bewonderen de leerkracht die meer weet dan het puur noodzakelijke en die toont dat hij of zij de actualiteit van het vak bijhoudt. Daarnaast willen jongeren door hun leerkrachten  geïnspireerd worden. Ze verwachten dat lesgevers hun eigen stempel drukken op de aanpak van de lessen.", zegt onderzoeker Pedro De Bruyckere, lector Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs.

Opvallend is dat jongeren een zekere afstand tussen leerkracht en leerlingen weten te waarderen. Te veel persoonlijk informatie over hun leerkracht geeft hen een ongemakkelijk gevoel. "Als leerkracht privéinformatie willen geven, beperken ze zich best tot het datgene wat relevant is voor de lessen.", klinkt het. (mb)