Nieuwe belasting op inverkeerstelling stuit op kritiek
ZWIJNDRECHT. De Vlaamse regering gaat door met de hervorming van de belasting op inverkeerstelling (BIV) ondanks het negatief advies van de Inspectie Van Financiën en de kritiek van VAB. Volgens VAB is de nieuwe VIB een belastingverhoging voor de tweedehandsmarkt waarbij enkel wagens worden getroffen die niet de grootste vervuilers zijn.
VAB kon het advies van de Inspectie van Financiën van 28 juni 2011 inzien en kwam tot de vaststelling dat het huidig voorontwerp van decreet van minister Schauvliege enkel goed is voor de prullenmand. Volgens VAB moet een vergroening van de autofiscaliteit in zijn totaliteit bekeken worden in combinatie met de hervorming van de verkeersbelasting. In tegenstelling tot de huidige aanpak pleit VAB voor een transparant concept en transparante uitwerking in overleg met alle betrokken partijen. De kritiek van VAB is niet mals: "Het ontwerp is niet doordacht en houdt geen rekening met tal van gefundeerde kritiek en gaat een echt maatschappelijk debat uit de weg."
In het huidig voorontwerp ziet VAB drie grote gebreken: de nieuwe VIB is eenzijdig gericht op de CO2-uitstoot (wat discriminerend is voor compacte gezinswagens en stadswagens op benzine), de nieuwe VIB stimuleert gebruik van diesel terwijl een diesel tien keer meer vervuilend is dan een benzinemotor. Bovendien vindt VAB het concept te complex en niet transparant. Daarmee sluit VAB zich aan bij de kritiek van de Financiële inspectie.
VAB krijgt de indruk dat de Vlaamse regering misbruik wil maken van de zomervakantie om rap, rap het decreet te laten goedkeuren. "Heeft de Vlaamse regering nog steeds geen lessen getrokken heeft uit het mislukken van het Oosterweel project waar door een gebrek aan overleg en openheid het hele dossier verziekt en vastgelopen is.", vraagt VAB zich af. VAB is alvast vragende partij voor een maatschappelijk debat over de vergroening van de autofiscaliteit. (mb)