Parkeren op Kerkplein Melsele blijft belangrijk

MELSELE. De hoorzitting rond de herinrichting van het Kerkplein heeft het bewezen: parkeren in het centrum blijft een belangrijk gegeven. Na de werken zal het plein rond de kerk er wel enigszins anders uit zien.

In de Torenstraat aan de N70 begint een nieuwe rijbaan van 5m80 breed en aan weerszijden een voetpad van anderhalve meter. De baan zal dan helemaal verder rond het Kerkplein lopen en zal aangelegd worden in afgezaagde, platte kasseien die in mortel zullen worden gelegd zodat er geen onkruid tussen kan. De huidige kasseien zullen gebruikt worden voor de heraanleg van de parkeerstroken. Een vader van 4 kinderen maakte zich zorgen dat op die nieuwe keien zijn kinderen met hun kleine fietswieltjes ook weer niet vlot zullen kunnen fietsen.
De voetgangerszones komen in blauwe hardsteentegels. Weg en voetgangerszones zijn zo goed als gelijkgronds met enkel een boordsteen van 2 cm. In de Torenstraat en ook aan de kerk zullen bomen worden aangeplant.
De Melseelse pastoor wees er op dat de dorpel van zijn kerk de laagste is van heel het Kerkplein en dat er dus moest rekening worden gehouden met de afwatering. Er was daar ook steeds onduidelijkheid waar nu precies de riolering lag. Met de komende werken zal echter alles worden aangesloten op de gescheiden riolering.
Aan de kerk bevindt zich ook een openbaar toilet en er is de intentie het te behouden door naar een alternatief te zoeken. Daarom dat de gemeentediensten naar Gent en Lokeren zullen gaan kijken hoe ze het daar oplossen. Het moeten onderhoudsvriendelijke toiletten zijn.


Velen onder de meer dan 100 aanwezigen op de hoorzitting, hadden vooral oog voor het parkeren aan het Kerkplein. Er zal gestreefd worden om het aantal parkeerplaatsen te behouden. Bij het aanleggen van parkeerstroken moet rekening gehouden worden met beperkingen die van hogerhand worden opgelegd. Zo is er het "stand-stil" principe waarbij het aantal parkeerplaatsen niet mag verhoogd worden. De gemeente moet zich daar ook aan houden.
Nu is er op meerdere plaatsen aan het plein, een blauwe zone met schijf voor maximum 2 uren parkeren. Dat zal worden aangepast en op bepaalde stroken zal het kortparkeren worden ingevoerd. Een aanwezige vroeg om zeker geen betalend parkeren in te voeren want anders kan het, voor wie naar de bakker moet, een duur brood worden. Volgens schepen Van de Vijver zal in geval het betalend parkeren wordt, het eerste kwartier zeker gratis zijn. Kwestie is dan natuurlijk er controle op te houden. De gemeente moet dit nog bekijken. Feit is wel dat de middenstand het kortparkeren zeker nodig heeft.


De gemeente wil ook een einde maken aan het parkeren door personen die hun wagen daar komen zetten en dan naar hun werk vertrekken. Zij moeten ergens anders gaan parkeren. Een dame, die aan het plein woonde, vroeg waar zij met de wagen heen moest. De schepen  wees er op dat niet alle plaatsen voor kort parkeren zullen zijn.
Aan de pastorij zullen geen parkeerplaatsen meer zijn. In de Dambrugstraat komt een nieuwe parkeertoestand. Nu zijn er plaatsen langs de kant van Djem maar omdat daar meerdere garages zijn kan niet elke plaats worden benut. Het is de bedoeling nu de parkeerplaatsen langs de overkant aan te leggen. Langs de kant van de kerk kan immers elke meter worden gebruikt.


Tijdens de werken zullen de bewoners de kans hebben om op de wekelijkse werfvergadering, vragen te komen stellen en opmerkingen mee te delen.(F)