"Lokale ondernemer mag de rekening van het verbod op zwaar verkeer niet betalen"
REGIO. Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland vreest dat de beslissing van de Wase gemeenten om een eind te maken aan zwaar sluipverkeer in de dorpskernen tussen de E34 en N70 een negatief effect zal hebben op de lokale bedrijven. Daarom vraagt de werkgeversorganisatie aan de Wase burgemeesters een gecoördineerde oplossing die gebaseerd is op overleg. Concreet vraagt Voka dat de vooropgestelde verbodszone waarin herkomst- en bestemmingsverkeer toegelaten is, ruimer wordt omschreven.
Voka zegt verrast te zijn van de snelheid waarmee het verbod, dat zwaar vrachtverkeer via de dorpskernen een sluipverbinding maakt tussen de E34 en de N70, is genomen. "Tijdens de werken aan de Oosterweel zal de mobiliteit in de regio voor minstens vier jaar grondig wijzigen. Het is daarom raadzaam de verkeerssturende maatregelen te nemen op een gecoördineerde manier en met voldoende overleg", aldus Filip De Clercq, voorzitter Voka – Waasland. "We hebben gesprekken gevoerd met de burgemeesters en schepenen van de stad Sint-Niklaas, Beveren en Sint-Gillis-Waas en constructieve voorstellen gelanceerd om de Wase ondernemers niet te treffen. We benadrukten daar steeds dat het Wase economisch leven niet de dupe mag zijn van deze maatregelen en dat lokaal herkomst -én bestemmingsverkeer in het Waasland moet worden gevrijwaard. Ook de maximale bereikbaarheid naar en van de lokale ondernemers is voor ons een absolute prioriteit"
Als de N70 als grens voor de verbodszone zou worden gekozen, kan dat volgens Voka rare gevolgen hebben. "Zo ligt bijvoorbeeld de bedrijvenzone Europark Zuid onder en Europark Noord boven de N70. Het ene bedrijf zou dan wel doorheen de zone E34/N70 mogen rijden, terwijl het andere verplicht de autosnelweg moet nemen.", zegt Dirk Bulteel, directeur belangenbehartiging en zetel Waasland Voka – Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland. "De Schelde kan aan de onderzijde van de zone als een aanvaardbaar alternatief dienen voor het bepalen van herkomst- en bestemmingsverkeer." Verder ziet Voka een grote rol weggelegd voor slimme ANPR-camera’s om het lokaal- en sluipverkeer van elkaar te onderscheiden. (mb)