"Inwoners weten niet wie hun wijkagent is"
SINT-NIKLAAS. Wijkinspecteurs, of wijkagenten in de volksmond, kunnen best nog wel wat aan hun PR werken want inwoners weten onvoldoende wie hun wijkinspecteur of vinden dat die niet nabij is. Gemeenteraadslid en fractieleider cd&v Sara Weemaes pleit voor een digitale hulp voor de wijkinspecteur.
Gemeenteraadslid en fractieleider cd&v Sara Weemaes stelt vast dat inwoners van Sint-Niklaas niet altijd weten wie hun wijkinspecteur is of dat die niet nabij is. "Politie heeft veel werk en doet hun job met veel toewijding, dat geldt ook voor wijkinspecteurs. Sinds dit najaar worden ook zitdagen in wijken georganiseerd en wijkagenten doen nog steeds huisbezoeken bij nieuwe bewoners, ook online is er voldoende informatie te vinden over je wijkagent met de vernieuwde website. Volgens mij gaat het dus ook vaak over de perceptie.", aldus Weemaes.
Ze stelt een aantal acties voor om die perceptie te veranderen zoals meer structurele aanwezigheid tijdens buurtgerichte activiteiten, wijkwerking of activiteiten van verenigingen. Ook online kan de wijkinspecteur volgens Weemaes aan z’n PR werken met bijvoorbeeld een instagramaccount 'wijkagenten Sint-Niklaas'. "Waar ik vooral ook aan denk is een digitale wijkagent, zoals chatbot Aidan in Mechelen - recent project via de federale overheid dat wijkagenten niet vervangt maar eerder aanvullend en versterkend werkt. Een 24/7 te bereiken chatbot die allerlei politiegerelateerde vragen beantwoordt gaande van 'hoe omgaan met pestgedrag' en dus op maat van jongeren, maar ook als toeleider 'waar moet ik hiervoor terecht' en vooral met doorverwijsfunctie naar je eigen wijkagent om zo mee die drempel te verlagen.", aldus Sara Weemaes. (mb, foto: © Sara Weemaes)