VAB kiest FIAT Grande Panda en DACIA Bigste als Gezinswagen 2026
ZWIJNDRECHT. Mobiliteitsorganisatie VAB organiseerde voor de 39ste keer de verkiezing van de ‘Gezinswagen van het Jaar’. Daarin zijn twee duidelijke winnaars gekomen. Ook lijkt de consument de elektrificatie van de wagens te aanvaarden.
Na enkele jaren Oosterse dominantie zijn er bij de 39ste verkiezing van de ‘Gezinswagen van het Jaar’ twee Europese winnaars uit de bus gekomen: de FIAT Grande Panda in de categorie tot 26.000 euro en de DACIA Bigster in de categorie tot 41.500 euro.
De Fiat Grande Panda is een mild hybride (MHEV) wagen waarbij de elektrische aandrijving de verbrandingsmotor in hoofdzaak zal ondersteunen om het brandstofverbruik te drukken en het rijcomfort te verhogen door soepel en vlot te accelereren. De Dacia Bigster is een wagen met een hybride aandrijving (HEV). Hier wordt krachtige elektroaandrijving voorzien waardoor de wagen over een korte afstand zuiver elektrisch kan rijden. Wat opvalt is dat beide winnaars beschikken over ‘zelfladende’ technologie waardoor ze niet bijladen via een stekker en enkel klassiek benzine tanken.
In de categorie tot 26.000 euro waren het zilver en brons voor respectievelijk de CITROEN C3 Aircross (MHEV) en de BYD Dolphin Surf (EV). In de categorie tot 41.500 euro waren de tweede en derde plaats voor de MG HS (HEV) en de Renault R4 (EV).
Bij deze 39ste editie van de verkiezingen van de gezinswagen valt op dat 100% elektrisch aangedreven voertuigen een vaste waarde zijn geworden, waardoor VAB besluit dat de consument de elektrificatie van de wagens heeft omarmd. "Hoewel we overal horen dat de particuliere consument in een boog rond elektrificatie loopt, blijkt het tegendeel waar. De consument omarmt wel degelijk elektrificatie, maar de B2C-koper let op de centen en kiest voor een variant die naast extra comfort, ook economische en ecologische voordelen biedt, in die volgorde.", klinkt het.
De hybride technologie biedt de consument een lagere gebruikskost omdat het brandstofverbruik een stuk lager is dan dat van klassieke benzinemotoren. Over de deelnemende voertuigen in de verkiezingen zegt VAB het volgende: "Het gemiddelde verbruik ligt ongeveer op het (lage) niveau van de dieselwagens van tien jaar geleden met een gemiddeld verbruik van 5,6 l/100 km voor de kandidaat-VAB Gezinswagens in categorie 2. Als we ook rekening houden met de volledig elektrische voertuigen, daalt dat fossiele brandstofverbruik zelfs tot 4,3 l/100 km. Deze daling van het gemiddelde verbruik is vooral te danken aan de snelle opmars van hybride aandrijvingsvormen (MHEV, HEV en PHEV) die middels elektrische assistentie de brandstofrekening en de CO2-emissie drukken."
Volgens VAB gelooft de consument in elektrificatie, op voorwaarde dat die betaalbaar en inzetbaar is. De mobiliteitsorganisatie verwacht in de komende 5 à 10 jaar een volgende evolutie van hybrid naar full-EV. (mb, foto: © VAB)