Rood, oranje en geel domineren huisstijl fusieziekenhuis

SINT-NIKLAAS. ,,Als het toekomstige fusieziekenhuis een mens zou zijn, zagen we haar als een vrouw van 35. Dynamisch, betrouwbaar en zorgzaam'', zeggen Koen Michiels en Jean-Paul Ellegeert van het AZ Nikolaas. Rood, oranje en geel worden de hoofdkleuren in de visuele presentatie van Nikolaas, zoals Maria Middelares en AZ Waasland gaan heten na de samensmelting op nieuwjaarsdag. Het fusieziekenhuis wordt het grootste bedrijf van het Waasland: 190 artsen en 2.035 personeelsleden zullen de zorg dragen over 873 bedden, verspreid over zes campussen in Sint-Niklaas (twee), Sint-Gillis-Waas, Hamme, Beveren en Temse.

Het logo van Nikolaas bestaat uit negen eivormige figuren, of suikerbonen om in de sfeer van een ziekenhuis te blijven. ,,Het is aan de pati?nten en bezoekers om een betekenis te geven aan de figuur. Op het eerste gezicht lijkt het niet meer dan de letter N van Nikolaas. Maar u kunt er ook een hartslagcurve of een DNA-string in ontwaren'', zeggen Koen Michiels van Maria Middelares en Jean-Paul Ellegeert van AZ Waasland.

De huisstijl van Nikolaas houdt meer in dan alleen een logo. Er hangt ook een filosofie aan vast. In de ogen van de ontwerper is Nikolaas... een vrouw. ,,Hoe zou AZ Nikolaas er uitzien als het een persoon is? Volgens ons is het een ge?mancipeerde, warme, middeljonge moeder van een jaar of 35. Haar zorgzaamheid straalt van haar af op een moderne, stijlvolle en dynamische manier en weerspiegelt zo haar betrouwbare karakter'', zeggen Michiels en Ellegeert.

Het zal heel wat euro's kosten - een juiste becijfering is er niet - om de huisstijl te integreren op nieuwe signalisatieborden en dito briefpapier. Beide ziekenhuizen hebben nog twee?neenhalve maand de tijd om de overgang voor te bereiden. Nog dit: Michiels wordt de directeur van Nikolaas, Ellegeert wordt zijn adjunct. (HetVolk)