Postkantoor Melsele sluiten zonder PostPunt kan niet

"Ik heb mijn teleurstelling in het beleid van De Post verwoord, aangezien men het kantoor in Melsele eind maart wil sluiten, alhoewel er nog geen akkoord is met een uitbater voor een PostPunt. De garantie voor een PostPunt staat niet letterlijk in de beheersovereenkomst van De Post, maar bij elke aangekondigde sluiting van een kantoor verkondigt de woordvoerder dat men in een PostPunt zal voorzien. In Melsele houdt men zich niet aan deze belofte. Het Vlaams Belang is hierin teleurgesteld en meent dat De Post met zulke houding haar eigen imago schaadt", aldus volksvertegenwoordiger Bruno Stevenheydens.
Maar er is nog meer ongenoegen bij velen ontstaan nadat de samenwerking tussen Fortis en De Post rond de uitbating van een aantal PostPunten in bankfilialen van Fortis, werd opgezegd. Concreet worden er 18 PostPunten gesloten tegen september 2008 en zal De Post telkens een nieuw PostPunt zoeken. Meer bepaald in de Sinaai verdwijnt het PostPunt in het kantoor van Fortis. Het stadsbestuur van Sint-Niklaas had gezegd dat ofwel een ander PostPunt moet worden geopend, ofwel het oude postkantoor moet worden heropend. Volgens Minister Vervotte werd toch al een nieuwe uitbater gevonden dat eind maart zal openen.
Wat Melsele betreft werd al eind 2006 door De Post bekendgemaakt dat het kantoor zou sluiten en dat in een gemeente met meer dan 10.000 inwoners. Gedurende een heel jaar werd geen geschikte partner gevonden voor het uitbaten van een PostPunt. Maar er werd dan door de bevoegde staatssecretaris in november 2007 gezegd dat het postkantoor in Melsele niet zal sluiten voordat een alternatief via een PostPunt wordt gevonden. Bruno Stevenheydens ontdekte dat eind maart het postkantoor toch zal sluiten, hoewel er nog steeds geen locatie voor een PostPunt is gevonden.
Daarover voelde de Beverse volksvertegenwoordiger nu de minister aan de tand en vroeg haar of dat wel correct is en of de problemen van het vinden van een PostPunt afhankelijk is van het aantal inwoners. In kleinere gemeenten zou het veel gemakkelijker lukken.
Ook Sarah Smeyers (CD&V - N-VA) plaatste minister Vervotte voor de feiten in Sint-Niklaas, waar gemeenteraadslid Lieven Dehandschutter (N-VA), in de gemeenteraad van januari 2008 duidelijk maakte dat er in Sint-Niklaas door De Post negen bestaande postkantoren worden gesloten en dat er slechts twee openblijven. De kantoren die open zullen blijven zijn twee hoofdgebouwen die beide op korte afstand van mekaar in de stadskern van Sint-Niklaas liggen. Ook in de buurgemeente Beveren zal slechts één kantoor openblijven en dat dan voor acht deelgemeenten.
Sarah Smeyers vroeg Inge Vervotte: "Vindt u de politiek van centralisatie een goede zaak, als men weet dat de wachttijden in de twee overblijvende kantoren nu reeds vaak erg hoog oplopen en dat de klanten en ook bedrijven heel regelmatig uit eigen beweging de snellere en efficiëntere dienstverlening in kleinere kantoren, onder andere in de deelgemeenten van Sint-Niklaas, gaan opzoeken? Vindt u het normaal dat sommige inwoners van de deelgemeenten nu een halfuur met de wagen onderweg zijn naar het dichtstbijzijnde postkantoor in de stad, terwijl zij vroeger een kantoor vonden in hun eigen dorpskern? "
Smeyers begrijpt wel dat De Post een rendabel bedrijf moet zijn maar de klantvriendelijkheid van het bedrijf moet echter eveneens een voortdurende bezorgdheid zijn. "Blijkbaar vindt De Post dat zij met deze installatie van een PostPunt voldoende dienstverlening aanbiedt aan de modale klant, terwijl het aanbod van zo’n PostPunt toch heel wat beperkter is dan het aanbod van een volwaardig postkantoor.", zo stelde ze nog.
Minister Inge Vervotte zette de reorganisatie van het verkoopnetwerk van De Post in een antwoord op Stevenheydens en Smeyers, uiteen: "De Post implementeert momenteel een nieuwe visie op haar kantorennetwerk, mee ingegeven door onderzoek en door een studie vanuit het cliëntenprofiel. Hierbij wordt afgestapt van een dimensionale benadering waarbij het postkantoor het enige toegangspunt zou zijn tot de postale dienstverlening. Voortaan zijn er naast postkantoren ook PostPunten en zegelwinkels. Ook de nieuwe technieken zoals homebanking via internet of telefoon worden in de toekomst - het blijkt dat dit een groeimarkt is - via callcenters of online shopping op het internet toegepast. Ik vind dat heel belangrijk.”"
Maar ook voor de minister moet de dienstverlening en de kwaliteit ervan gegarandeerd blijven. Dat er ingrepen nodig waren, vloeide voort uit een verlieslatend netwerk van 1.300 postkantoren die men wilde omvormen tot een netwerk van minimaal 1.300 postale servicepunten en waarbij afgesproken werd dat 650 kantoren gegarandeerd blijven en dat er ook 650 PostPunten gegarandeerd moeten zijn. Deze reorganisatie is begonnen in 2007 en loopt tot 2009. In de loop van 2008 en 2009 zullen wij dus constant met deze transities geconfronteerd worden.
Het engagement van De Post om bij sluiting van een kantoor telkens een alternatief te voorzien in de vorm van een PostPunt is hieraan verbonden. Het eerste PostPunt werd op 4 november 2004 geopend. Op dit moment zijn er 360 PostPunten en er werden al 6 PostPunten gesloten.
"Ik wil preciseren dat in de beheersovereenkomst eigenlijk niet staat dat een postkantoor pas kan sluiten wanneer er een PostPunt is. Dat is niet opgenomen in de beheersovereenkomst. Wettelijk gezien heb ik dus geen mogelijkheid om De Post daartoe te dwingen.", aldus Vervotte, "Maar politiek heb ik in elk geval in overleg met De Post gevraagd om zich daartoe te engageren om blijvend een draagvlak te kunnen hebben bij de bevolking. De Post heeft zich bereid verklaard om dat engagement te proberen waarmaken. Ik zeg dit voor alle duidelijkheid opdat wij goed zouden weten waarover wij aan het praten zijn. U mag ook van mij weten dat ik het heel belangrijk vind om de evaluatie, de evolutie, de kwaliteit en de continuïteit van de PostPunten nauwgezet te blijven opvolgen. Het is volgens mij immers noodzakelijk voor de evaluatie om dat te blijven doen."
Feit is dus wel dat De Post zich heeft geëngageerd een PostPunt te openen in de buurt van een te sluiten kantoor. Voor courante verrichtingen zoals postzegelverkoop, frankeringsadvies, afgifte en ophaling van aangetekende zendingen en pakjes en betalingen van facturen tot 300 euro, is een verplaatsing naar een postkantoor niet nodig. De klant kan in een PostPunt terecht voor een basisdienstverlening die zowat 90% van de loketverrichtingen in een postkantoor vertegenwoordigt. Postbodes kunnen ook een aantal basisdiensten aan huis bieden aan minder mobiele mensen. Er zijn verschillende diensten die daarop geënt zijn.
Uit een recent klantenonderzoek blijkt dat de klantentevredenheid omtrent het verkoopsnetwerk is toegenomen bij zowel de particuliere klant als de zelfstandige als de kmo's. De veelheid aan toepassingsmogelijkheden, de ruimere openingsuren van de PostPunten en de vierentwintiguurbeschikbaarheid van de e-shop worden in het bijzonder geapprecieerd.
Volgens Vervotte is iedere sluiting van een kantoor en iedere opening van een PostPunt gebaseerd op een zeer gedetailleerd en volledig onderzoek: "Bij dit onderzoek wordt rekening gehouden met verschillende elementen zoals de richtlijnen van de vierde beheersovereenkomst aangeven, namelijk de aanwezigheid van commerciële polen, het marktpotentieel van de dichtheid van de bevolking, de aanwezigheid van zelfstandigen en KMO’s en de organisatie en huidige segmentatie van het kantorennetwerk alsook de infrastructuur en de economische en financiële levensvatbaarheid van het kantoor. Er zitten verschillende elementen in de beslissingen. Dat is ook zo opgenomen in de beheersovereenkomst."
Dat Melsele, de grootste deelgemeente van Beveren, zomaar in de kou komt te staan is in die optiek bijzonder merkwaardig. Wordt daar een PostPunt gevonden?
De meeste PostPunten worden in handelszaken uitgebaat. In de meeste gevallen is dit bij lokale zelfstandigen waar 64% van de PostPunten gevestigd zijn. 27% van de PostPunten bevinden zich in de grootdistributie. De rest is verdeeld tussen de financiële en de openbare sector.
De sluiting van het postkantoor van Melsele is inderdaad voorzien voor einde maart 2008. Tegelijkertijd blijft De Post zich engageren om zo spoedig mogelijk een vervangend PostPunt operationeel te hebben in de omgeving. Minister Vervotte vroeg alvast om niet te sluiten alvorens er een alternatief is. De selectieprocedure om een partner te vinden voor de uitbating van een PostPunt in Melsele is volop bezig en zal wellicht kunnen afgerond worden. Voor deze specifieke aanbesteding werden 2 kandidaturen ontvangen en geëvalueerd.
"Dat men aan het onderhandelen is, is niet voldoende. Die onderhandelingen kunnen immers nog altijd afspringen", regeerde Stevenheydens.
De sluitingsrush gaat bij De Post verder. Er waren 1.294 postkantoren op 1 januari 2006, het begin van deze reorganisatie. In 2006 heeft De Post 46 postkantoren gesloten en 5 kantoren geopend. In 2007 werden er 251 postkantoren gesloten en 6 kantoren geopend. In 2008 en 2009 is de sluiting van respectievelijk 300 en een 40-tal kantoren gepland.
Volksvertegenwoordiger Bruno Stevenheydens wees er op dat De Post eigenlijk geen rekening houdt met dichtbevolkte deelgemeenten en uitgestrekte fusiegemeenten.
"Na Antwerpen en Gent is Beveren de meest uitgestrekte gemeente van Vlaanderen", zegt hij, "Momenteel zijn er daar nog vier postkantoren. De Post wil daar één postkantoor overhouden. Dat betekent meer dan veertig kilometer heen en terug en meer dan een uur onderweg van de noordelijke deelgemeente naar het enige overblijvende postkantoor. We weten nog altijd niet wat er zal gebeuren met de publiciteitsbladen die momenteel moeten worden aangeboden in het postkantoor in de deelgemeente in het noorden. Daarover is er nog steeds onduidelijkheid."
Dat de minister Vervotte zegt dat er een degelijke communicatie is met De Post is zeker niet de mening van Styevenheydens. Hij geeft een voorbeeld rond het postkantoor van Kieldrecht waarvan De Post vorige maand heeft bekendgemaakt dat het zal verdwijnen. Toen die lijst op het internet beschikbaar werd, was het personeel van het postkantoor nog niet op de hoogte en was de brief naar het gemeentebestuur nog onderweg.
Stevenheydens kreeg ook de steun van Sarah Smeyers: "Ik noteer dat De Post het principe hanteert van geen sluiting vooraleer een alternatief wordt gevonden. Ik deel echter de mening van de heer Stevenheydens dat de praktijk anders doet vermoeden. Ik wil dat u erover waakt dat De Post haar engagement zal eerbiedigen dat er geen postkantoren zullen worden gesloten vooraleer een postpunt is geopend."
Minister Inge Vervotte zei tot besluit aan Bruno Stevenheydens (Vlaams Belang) en Sarah Smeyers (CD&V – N-VA): "Ik zou heel graag de puntjes op de i zetten, want ik vind wat hier wordt gesteld niet heel correct. Ik verduidelijk mij. De relatie tussen de overheid en de Post wordt geregeld via een beheersovereenkomst. Deze beheersovereenkomst is afgesloten in 2005 en loopt tot 2010. Wat de Post vandaag garandeert gaat verder dan de beheersovereenkomst. Uw pleidooi voor de aanwezigheid van een PostPunt na sluiting van een postkantoor, ondersteun ik ten volle en wil ik ook ten volle blijven waarmaken door de Post er constant op te wijzen. Als overheid kan men niets anders doen, kan men er niets anders tegenoverstellen. Dit is niet wat afgesproken is en wettelijk geregeld is in de beheersovereenkomst 2005-2010. Politiek heb ik ook gesteld dat wij zullen vragen geen postkantoor te sluiten indien er geen nieuwe alternatief is en er dus geen PostPunt is. Ik hoop dat de Post er zich toe zal blijven engageren om dat ook waar te maken, wat helemaal niet evident is. Ik kan ter zake alleen maar de goodwill vragen van de Post om dat ook te doen. Ik hoop dat de Post dat zal doen als klantvriendelijk bedrijf dat rekening houdt met het draagvlak van de burgers, wat in de toekomst van belang zal zijn. Wij moeten goed weten wat wel en niet wettelijk bepaald is, wat wij de Post wel en niet mogen verwijten, of wij dat nu goedvinden of niet. Ik vraag dus politiek gezien meer aan de Post dan ik wettelijk kan afdwingen." (Rolf Duchamps)