VOKA denkt weer aan noord-zuidverbinding of grote ring
BEVEREN. De Kamer van Koophandel Antwerpen en Waasland (Voka) heeft met de vraag naar een bijkomende noord-zuidverbinding van de Expresweg N49/E34 en de E17 heel wat reactie geoogst. Met dat voorstel komt de ‘Grote Ring’ weer in beeld. Het zijn dus de Wase bedrijfsleiders die de politici oproepen om vóór Pasen te beslissen over die bijkomende Noord-Zuidverbinding. Volgens hen is de toekomst van het Waasland in ruime mate afhankelijk van een oplossing voor de huidige en toekomstige mobiliteitsstromen.
Voka zegt: "Welvaart en welzijn creëren kan pas gebeuren wanneer de omgevingsfactoren hiervoor optimaal zijn. Naast de beschikbaarheid van industrieterreinen en een stimulerende fiscaliteit is de optimale ontsluiting van een regio hierbij van primordiaal belang. De aantrekkingskracht van onze regio staat of valt met deze elementen. Dat het Waasland langzaam maar zeker dichtslibt is voor iedereen klaar en duidelijk. De files richting Antwerpen worden elke dag langer. Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland is sinds jaren vragende partij tot realisatie van een aantal missing links."
Voka is er van overtuigd dat files en verkeersproblemen de maatschappij en de economie ernstige schade berokkenen. Vrachtwagens en auto’s die stilstaan, veroorzaken stress, tijdverlies, milieuvervuiling en hinder. Ook vanuit economisch oogpunt is het volgens de Kamer van Koophandel duidelijk, dat bedrijven verlies lijden aan vrachtwagens die met hun vracht stilstaan op de weg, of aan werknemers die tijd verliezen op de baan en niet onbezorgd op hun werk geraken. "Wij ervaren dit dagelijks.", onderstreept Voka.
Daardoor komen ze dan ook tot het besluit dat het Waasland nood blijft hebben aan een bijkomende Noord-Zuidverbinding tussen de E17 en de N49/E34.
"Het ontbreken hiervan is niet alleen een pijnpunt, maar tevens een bedreiging voor de economische ontwikkeling van de regio waar de toenemende impact van de Waaslandhaven niet genoeg kan worden onderstreept.", zo wordt gesteld. Het is voor Voka ook duidelijk dat de infrastructuurwerken van het Masterplan Antwerpen geen oplossing zullen zijn voor de Wase mobiliteit. Het Waasland zal volgens de Kamer zelf haar eigen politieke knopen moeten doorhakken.
de reacties
Provincieraadslid en schepen van Beveren Luc Maes reageerde met enkele bedenkingen en alternatieven op de vraag naar de nieuwe verbinding Expresweg - E17 al heeft hij respect voor het standpunt van VOKA en de 26 topbedrijfsleiders. Maes stelde vooraf dat de gevraagde verbinding vandaag niet in het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen staat en zal pas na een lange procedure kunnen gerealiseerd worden. Het Structuurplan Vlaanderen moet eerst gewijzigd worden, nadien volgen er nog het opstellen van een Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan, Milieueffectenrapporten, studies over de mobiliteitseffecten en vele andere. Zo gezien zou die verbinding nog later klaar zijn dan de Oosteweelverbinding.
Zolang de flessenhals van de Kennedytunnel niet is opgelost zal, volgens Luc Maes, ook deze weg geen soelaas brengen. Het verkeer zal gewoon op een andere plaats stilstaan. Hij zegt daarbij ook waarom: "Dat de infrastructuurwerken van het masterplan Antwerpen de files op de E17 niet zouden oplossen wordt veroorzaakt door de keuzes die worden gemaakt om op sommige plaatsen tol te heffen en op andere niet. Enkel om rendabiliteitredenen van het nieuwe project wordt na de werken de Kennedytunnel verboden terrein voor vrachtwagens. Ik besef beter dan wie ook dat de economische kost van de huidige toestand zeer hoog is en blijf dan ook pleiten voor efficiënte maatregelen die snel realiseerbaar zijn."
De Beverse schepen grijpt terug naar zijn eerder geformuleerd voorstel waarbij hij een extra rijvak op de pechstrook van de E17 vanaf Haasdonk, wil bij maken. En verder wil hij de snelheid beperken tot 90 km per uur, zeker overdag, om zo de capaciteit van de weg op te drijven.De tol aan de Liefkenshoektunnel wil hij vervangen door een schaduwtol voorgefinancierd door de Vlaamse Overheid. Deze schaduwtol kan later terugbetaald worden door de variabele kilometerheffing die de Vlaamse Regering zo snel mogelijk wil invoeren voor vrachtwagens.
Deze maatregelen kunnen, volgens Maes, met de nodige politieke wil in enkel maanden doorgevoerd worden. Het voorstel voor de nieuwe verbinding E34 - E17 zal zeven tot tien jaar duren voor realisatie. "Spijtig genoeg heeft de bevoegde minister tot op heden geen oren naar mijn voorstel.", aldus Maes.
Ook volksvertegenwoordiger en Bevers gemeenteraadslid, Bruno Stevenheydens, had een reactie in huis op het Voka-voorstel. Wanneer er files zijn dan is dat een gevolg van het feit dat slechts een fractie van de filerijders er de voorkeur aan geeft om via de Liefkenshoektunnel naar Antwerpen of elders te rijden. Men blijft liever in de file voor de Kennedytunnel staan.
"Dit bewijst nog maar eens dat een rechtstreekse verbinding van de E17 in Haasdonk naar de Liefkenshoektunnel weinig meerwaarde biedt. Dat het merendeel van de bestuurders op de E17 liever een Kennedytunnel met file verkiezen ipv de Liefkenshoektunnel zonder file, heeft verschillende redenen. De voorbije weken heb ik tijdens een file op de E17 het rijgedrag al eens bekeken op de E17: te weinig bestuurders kiezen voor de lange (filevrije) afslagstrook naar de Expresweg/Liefkenshoektunnel.", aldus Stevenheydens.
Stevenheydens vindt het maar logisch dat iemand die vanuit Oost-Vlaanderen komt en richting Brussel moet, geen 40 km gaat omrijden via de Liefkenshoektunnel. Hetzelfde geldt voor het verkeer richting Herentals, Geel of Hasselt. Ook daarvoor is de omweg via de Liefkenshoektunnel veel te groot. De nog te bouwen Lange Wapper brug gaat hier wel een alternatief voor zijn.
Diegenen die wel gebaat zijn met de Liefkenshoektunnel zijn de automobilisten en vrachtwagenchauffeurs die richting rechteroeverhaven en Nederland rijden. Een groot deel van het verkeer richting Nederland en rechteroeverhaven verkiest echter de Kennedytunnel om tolgeld aan de Liefkenshoektunnel te vermijden. Auto’s betalen via teletol 3,15 euro enkele rit, wie sporadisch van de Liefkenshoektunnel gebruik maakt betaalt zelfs 5 euro enkele rit. Voor vrachtwagens is dit ofwel 12,55 of 17 euro enkele rit.
Daaruit haalt Stevenheydens een logisch besluit: "Indien men werkelijk begaan is met het fileleed dan dient men zowel de tol aan de Liefkenshoektunnel af te schaffen, het laatste verkeerslicht op de Expresweg tussen Gent en Antwerpen weg te nemenen te vervangen door op- en afritten aan hetkruispunt Moerbeke en de R4 in Gent te optimaliseren. Het vrachtvervoer van Noord-Frankrijk naar Nederland of de Antwerpse haven op rechteroever hoeft dan niet meer op de drukbereden E17 tussen Gent en Antwerpen te komen. Al meer dan 15 jaar wordt er - weliswaar veel te weinig - op dit voorstel aangedrongen. Hoog tijd om er werk van te maken."
Maar ook een tolvrije Liefkenshoektunnel zal volgens Bruno Stevenheydens een pluspunt betekenen voor de verkeersdruk in de richting van het noorden van Antwerpen. Het gemeenteraadslid zal dinsdagavond tijdens de gemeenteraad van Beveren, aandringen op een gezamenlijk standpunt hierover. (Rolf Duchamps)