Vrasene aan de orde in Beverse gemeenteraad
BEVEREN/VRASENE . In de Beverse gemeenteraad hebben de mandatarissen uit Vrasene zich laten gelden om te zorgen dat het in deze deelgemeente aangenaam en veilig wonen is. Johan Smet van het Kartel had het over de gevaarlijke situatie aan de Provinciale baan - Nieuwe Baan - Kortbroekstraat waar vooral de in- en uitrit van de Kortbroekstraat heel wat verkeer moet verwerken. Vooral in de spits worden er gevaarlijke situaties beleefd.
Raadslid Smet wees er vooraf toch op dat de tip die burgemeester Van de Vijver hem gaf, om zich tot de bevoegde schepen of diens diensten te richten, niet werkt. Daarom dat hij het probleem via de raadszitting naar buiten bracht.
Het probleem van de Kortbroekstraat ontstaat volgens Johan Smet, door net toelaten van het beurtelings parkeren waardoor het in- en uitrijden wordt vertraagd zodat op de Provinciale Baan filevorming ontstaat. Hij bracht de bevoegde diensten op de hoogte maar ook meerdere burgers hadden in een schrijven het college van de problemen gemeld.
Ook de wijkagent had de kant van de bewoners én van raadslid Smet gekozen en in diens verslag stond het parkeren niet toe te laten langs beide kanten over een 50-tal meter. Zo zou de gevaarlijke situatie opgelost zijn. Een buurtonderzoek bracht naar voor dat de mensen daarmee akkoord waren.
Raadslid Smet was op de hoogte van twee aanrijdingen als gevolg van de gevaarlijke toestand. Johan Smet: "Ik werd vroeger op de hoogste gebracht via een schrijven dat de situatie was onderzocht en eigenlijk was opgelost door het beurtelings parkeren 20 m van het kruispunt te houden want … men had dat om 10u ’s morgens bekeken. Ja, waarom niet om 2u 's nachts?"
Daarmee wees Johan Smet er op dat men de drukte moet zien tijdens de spitsuren. Hij had het ook nog over een hoorzitting vorig jaar, waarop de schepen van mobiliteit beloofde om met de opmerkingen rekening te houden. "Schijnbaar sterft dit verhaal binnen de verkeerscel een gewisse dood en raakt deze echt gevaarlijke situatie niet opgelost.", aldus Smet.
Raadslid Smet vroeg hoe het nu zat en of de wijkagent niet gevolgd zal worden in deze problematiek. Maar voorlopig werd nog niets ondernomen en blijft het parkeren in de Kortbroekstraat behouden al werd door schepen Van Roeyen wel beloofd dat zijn diensten de zaak zullen evalueren.
Oude Dorpsstraat
Raadslid Tom Roskam (Vlaams Belang) vond de vernieuwde Oude Dorpsstraat verkeersonveilig. Omdat hij zei dat deze straat nu al enkele weken weer beschikbaar is, fronste schepen Luc Maes de wenkbrauwen en repliceerde dat de straat al van 1 december klaar is en dat is dus enkele maanden i.p.v. enkele weken! Dus al lang genoeg om te weten dat er gebreken zijn na de aanleg van het gescheiden rioolstelsel en een grondig hertekend gabariet.
Het Vrasense raadslid Roskam, vond dat het nieuwe asfalt niet goed werd gelegd maar vooral dat de breedte van de rijbaan niet overal goed werd ingeschat, vond hij maar zus en zo. "Van aan de Smisstraat tot ongeveer de helft van de Oude Dorpsstraat ter hoogte van de krantenwinkel is de rijbaan te smal.", vindt Roskam.
Twee gewone personenwagens kunnen er elkaar nauwelijks of niet kruisen en wanneer dan nog de lijnbus Sint-Gillis-Waas - Antwerpen in het straatbeeld verschijnt, komt volgens Tom Roskam, de verkeersveiligheid ernstig in het gedrang.
En in Vrasene weten ze al lang wat er dan gebeurt: net als in de Brugstraat wordt dan op het aanpalende fiets- of voetpad gereden om de weg alsnog verder te kunnen zetten. En dat is nu precies het gevaarlijke verkeerselement want wanneer iemand van de bewoners de deur uitkomt, kan er altijd een wagen voor de voeten rijden!
De breedte van de Oude Dorpsstraat leende zich echt niet om in het ontwerp een brede rijbaan te voorzien plus nog eens brede voetpaden en ook nog parkeerplaatsen. Raadslid Roskam bleef wel realistisch toen hij zei: "De verkeersveiligheid ter plaatse ligt grotendeels bij de chauffeurs maar we zouden het college willen vragen om bij soortgelijke toekomstige wegwerkzaamheden, meer rekening te willen houden met de praktische invulling en de verkeersveiligheid." Op die manier wil hij gevaarlijke situaties zoals in de Brugstraat en de Oude Dorpsstraat uitsluiten.
Schepen Luc Maes minimaliseerde het probleem wat en wist anderzijds wel van enkele mispunten rond de rioolputjes en of die opgelost waren wist hij niet. Voor de heraanleg van de Oude Dorpsstraat moesten keuzes gemaakt worden om tot ene goed huwelijk te komen tussen parkeerplaatsen en voetpaden. Schepen Raf Van Roeyen, vond het zelfs een 'millimeterdossier' om er alles uit te werken. Dat begreep Raadslid Roskam wel maar hij bracht het probleem enkel toekomstgericht ter sprake.
hondenschool
Tenslotte uitte ook Yola Pellecom (Vlaams Belang) nog haar zorg voor deelgemeente Vrasene want ze vroeg om iets te doen aan de wateroverlast op het oefenterrein van de hondenschool vzw Teamspirit, nabij de voetbalclub van Vrasene. Daar zal de parking worden uitgebreid met bijhorende werken voor elektriciteit en water, het plaatsen van een omheining en een eventuele toegangsweg.
Raadslid Pellecom, de spreekbuis van Teamspirit, drong aan op draineringwerken die zouden kunnen uitgevoerd worden in het kader van de andere werken. Ze had zelfs een voorstel naar het 'arme' gemeentebestuur: "Indien de kosten te hoog zouden oplopen, zijn de bestuursleden wel bereid, indien de gemeente de materialen levert, zelf de werken uit te voeren en zo de kosten te beperken." Schepen van sport Dirk Van Esbroeck beloofde dat hij samen met diensthoofd Gabriël Van Bortel, naar een oplossing zal zoeken. (Rolf Duchamps)