Projectwerking Beveren komt met resultaten

Project 'diefstallen met braak in gebouwen'
Ten opzichte van 2006 zijn de effectieve inbraken met de pogingen samen met 11% gestegen (180 feiten in 2006/200 feiten in 2007). Het aantal effectieve inbraken is echter gedaald met 8% (127 feiten in 2006/117 feiten in 2007), terwijl het aantal pogingen (mislukte feiten) sterk gestegen is (+ 56% - 53 pogingen in 2006/83 pogingen in 2007). Zowel nationaal als binnen het gerechtelijk arrondissement Dendermonde valt een sterke stijging van de feiten te noteren.
Een mogelijke verklaring voor de stijging van het aantal pogingen, terwijl de effectieve inbraken dalen, zou kunnen liggen in het feit dat veel meer aandacht wordt besteed aan preventieve beveiliging van de woningen. Inbreken wordt hierdoor als het ware moeilijker gemaakt.
De lokale politie van Beveren heeft zich op dit vlak niet onbetuigd gelaten. Zo werden er in 2007 onder meer 102 preventieadviezen afgeleverd in het kader van de gemeentelijke inbraakpreventiepremie.
75% van de inbraken deden zich in 2007 voor in private woningen. Bedrijven en winkels waren goed voor 9% van de inbraakcijfers. Maar liefst 64% van de inbraken (128 feiten) vonden in centrumgemeente Beveren en Melsele plaats! Slechts 16% van de inbraken deden zich in 2007 voor boven de Expresweg.
In 2008 zal opnieuw getracht worden het aantal inbraken in onze politiezone nog te doen dalen. Hiervoor zullen verdere controleacties in de wijken worden voorzien. Ook naar het sensibiliseren van de bevolking naar inbraakpreventie toe zal in 2008 extra aandacht besteed worden.
Project 'drugs'
Binnen de vooropgestelde projectdoelstellingen van 2007 heeft de lokale politie Beveren 144 gerichte toezichten georganiseerd. Dit zowel op de openbare weg als naar cafés, dancings, fuiven of scholen toe. Hierbij ging de meeste aandacht naar de grensstreek met Nederland (invoer) en naar Beveren-centrum. Dit vertaalde zich in 129 dossiers inzake drugs waarvan 66% betrekking had op de doelgroep van -25-jarigen en 18% had betrekking op minderjarigen.
De politie hanteerde in 2007 een voornamelijk dealergerichte aanpak. Dat toont zich in de resultaten: 28% van de vaststelling hadden betrekking op dealing. Daardoor konden 2 voorname cocaïnedealers, die actief waren in Beveren-centrum, gevat worden. De aard van de in 2007 in beslag genomen producten bevestigt dat in Beveren het hele gamma van illegale drugs beschikbaar is. Er werd minder cocaïne (39 gram), XTC (162 stuks) en marihuana (208gram) in beslag genomen dan in 2006 maar er werd meer speed (219 gram) in beslag genomen. De politie ontmantelde vorig jaar ook één cannabisplantage van 196 plantjes. In samenwerking met de Nederlandse politie werd een dealerscafé net over de grens met Kieldrecht gesloten.
Op het vlak van preventie blijft het project 'Mega' een hoge waardering genieten en werden 16 drugpreventievoordrachten gegeven. Onder impuls van de gemeentelijke preventieambtenaar werd het lokaal drugsoverleg een nieuwe start gegeven. Hierdoor konden in 2007 9 jongeren met drugsproblemen individueel worden begeleid.
In 2008 blijft de aanpak quasi ongewijzigd. Toch komen er enkele nieuwigheden. Zo zullen er meer politiemensen in burger worden ingezet bij fuiven, worden bij grenscontroles extra personeel ingezet voor toezicht op het rijden onder invloed van verdovende middelen en de Beverse politie gaat samenwerken met de politiezone Sint-Niklaas om op gezamenlijke verbindingswegen verkeersacties te organiseren.
Project 'verkeersveiligheid'
In 2007 daalde het aantal letselongevallen (- 10 %) en het aantal gewonde slachtoffers (- 7 %) ten opzichte van 2006, meteen de laagste cijfers sinds het begin van de projectwerking in 2002.
De lokale politie besteedde zowel aandacht aan het preventieve als aan het repressieve luik van de verkeershandhaving, evenals aan -sensibilisering en -educatie.
Omdat de politie een nieuwe snelheidsmeter in gebruik had genomen, konden er in 2007 veel minder snelheidscontroles uitgevoerd worden. Zowel het aantal snelheidsovertredingen in verhouding tot de gecontroleerde bestuurders (+ 26 %), als de 85-percentielwaarde (+13 %) stegen aanzienlijk. Toch moeten we deze cijfers enigszins nuanceren want door het in gebruik nemen van een nieuwe snelheidsmeter verliepen de registratie en statistische berekeningen in 2007 nog niet optimaal. Dat euvel is inmiddels verholpen.
In 2007 werden 19 acties uitgevoerd op het dragen van de veiligheidsgordel. Tijdens deze acties werden 89 inbreuken vastgesteld.
Het aantal opgelegde alcoholcontroles (1.867) en drugscontroles (8) zorgde voor een hoge pakkans. In totaal werden 17 rijbewijzen onmiddellijk ingetrokken. Het percentage positieve bestuurders daalde in 2007 met ruim 3% t.o.v. 2006.
In 2007 werden 13% minder gewonde zwakke weggebruikers geteld. Dat betekent dat op 5 jaar tijd 37% minder zwakke weggebruikers gewond werden in het verkeer.
In 2007 werden 4 verkeersklassen georganiseerd. 50 jonge verkeersovertreders volgden de les, 46 legden een geslaagde test af. 4 minderjarigen zullen moeten terugkeren of werden doorverwezen naar het jeugdparket. Ook in 2007 werden verkeerslessen gegeven aan leerlingen van de tweede en derde graad van het basisonderwijs, voor een totaal van 1.831 kinderen. Alle leerlingen werden door het gemeentebestuur in het bezit gesteld van een reflecterende overgooier.
Bij de aanpak van overlast in dorpskernen door zwaar vervoer werden in 2007 10 inbreuken vastgesteld op technische eisen, overlading en rij- en rusttijden. Bij fileproblemen op de E17 werden verder 63 verkeerstoezichten gehouden in Haasdonk-centrum. Voor de projectwerking 2008 worden nagenoeg dezelfde doelstellingen en activiteiten behouden.
Aandachtspunt 'maatschappelijke overlast'
In 2007 werden 467 oproepen geregistreerd voor lawaaioverlast (ter vergelijking: 483 in 2004, 481 in 2005 en 510 in 2006). Dit is een lichte daling met 43 oproepen of van 8,5 % t.o.v. 2006.
Zoals ook in het verleden handelde het grootste deel van de klachten over muziekoverlast (256), gevolgd door lawaai veroorzaakt door personen (105), lawaai door machines (66) en lawaai door dieren (25).
De geluidsmeter werd ook in 2007 hoofdzakelijk preventief ingezet bij aanvang van de fuiven. Slechts in 3 gevallen diende proces-verbaal te worden opgesteld wegens inbreuken op de wetgeving van de elektronisch versterkte muziek. Op basis van inbreuken op het gemeentelijk politiereglement of op het strafwetboek werden 20 processen verbaal opgesteld. De gevolgde aanpak zal ook in 2008 worden verdergezet.
Een politieploeg (overlastploeg) wordt in principe iedere nacht van vrijdag op zaterdag en van zaterdag op zondag van 22 uur tot 6 uur ingezet. De ploeg bestaat uit 2 interventiemedewerkers, werkt in uniform, doch maakt maximaal gebruik van een anoniem voertuig om de pakkans te vergroten. Zij doen ook voetpatrouilles op en rond de Grote Markt te Beveren. De overlastploeg staat prioritair in voor controle en vaststellingen van overtredingen die overlast veroorzaken zoals lawaaihinder van fuiven, het sluitingsuur fuiven en herbergen, vandalisme (o.a. ook urineren tegen gevels,...), hinderlijk en gevaarlijk parkeren in de omgeving van fuiven en drankgelegenheden en geluidsoverlast veroorzaakt door bromfietsen. Bij grote fuiven waar enige overlast te verwachten valt, wordt extra toezicht voorzien. (MB)