Kritiek op 24-op-24-uur werking lichterminal Katoennatie

BEVEREN/KALLO. In de Beverse gemeenteraad heeft Groen! bij monde van raadslid Ludo De Block aangedrongen om de wijziging van de vergunningsaanvragen voor de exploitatie van de lichterterminal van Katoennatie niet aan te passen naar een 24 u op 24 u werking. Hij vroeg dat om zo de woonkwaliteit van de inwoners van Kallo niet te schaden. Ook al is uit geluidsmetingen op de terminal in bedrijf gebleken dat Katoennatie voor het grootste gedeelte voldoet aan de Vlaremnormen. Toch kwamen er al klachten binnen van geluidsoverlast door activiteiten op de terminal.

 

Het betreft hier een aanvraag van Katoennatie tot wijziging van de exploitatievoorwaarden opgenomen in de milieuvergunning. In 2005 heeft de gemeente een aantal voorwaarden verbonden aan deze exploitatie, waarvan de voornaamste de beperking in tijdsduur was.
"Wij weten allemaal dat het nooit de bedoeling was, dat er aan de bewuste zone aan de sluis in Kallo, ooit industriële of havenactiviteiten zouden plaatsvinden. En met redenen. Eerst kwam er een beperkte zand- en grintactiviteit, in 2005 een beperkte containeractiviteit, en nu ligt er een 24 op24u activiteit voor. Dit is het verhaal van de vinger die een arm geworden is.", zo stelde Ludo de Block.

 

De Katoennatie staaft deze aanvraag tot wijziging met een aantal elementen die passen in hun bedrijfsstrategie, klantvriendelijk en commercieel.Zij verwijzen ook ook naar een MER, waar de bijkomende capaciteit van 1 lichter per dag 200 vrachtwagens van de weg haalt.
De Block: "Zij vergeten er wel bij te zeggen dat elke nachtelijke activiteit nieuwe hinder meebrengt. Ik denk maar aan bijkomende lichtpollutie. Zij verwijzen voor hun motivatie naar het havenreglement voor de havenarbeiders met een drieploegen systeem, waarbij gewerkt wordt van 6u-14u, 14u-22u, en 8u-16u. Een systeem dat zij door de uitbatingsbeperking van 7u-19u niet ten volle kunnen benutten." Als dit het uitgangspunt zou zijn, dan zou er maar een kleine verschuiving nodig zijn (één uur in de morgen en drie uur s’avonds).
Maar zij vragen ineens een 24u exploitatie. De voornaamste argumentatie haalt het bedrijf uit de geluidsmetingen die het heeft laten uitvoeren na de ingebruikname, bij volle activiteit. De gemeten geluidswaarden voldoen aan de wettelijke normen en het Beverse raadslid wil deze cijfers niet in twijfel trekken, maar hij wil ze wel enigszins relativeren:
"Op het terrein werken twee toestellen, een mobiele kraan en een reachstacker. Deze toestellen maken bij het opnemen en neerzetten van containers een specifiek en hoger geluid. De katoennatie maakt in zijn cijfers een onderscheid tussen het werkelijke geluidsvermogen dat de toestellen kunnen produceren en het specifieke geluid dat bij ideale werkomstandigheden geproduceerd wordt. Dit is een subjectief gegeven dat afhankelijk is van een aantal factoren: menselijke factoren, wie bedient de machine, veel of weinig gas geven, zacht neerzetten of laten vallen. Er is de invloed van werkdruk en tijdsdruk die in deze havensector aanwezig is. Vandaar mijn relativering van de
cijfers."

 

De Block denkt ook aan het gemeentelijk structuurplan waarin Kallo wordt omschreven als een geïsoleerde entiteit en enclave omringd door grote wegen, haven en industrie, met een aantal kwaliteiten en knelpunten. Zij staan neergeschreven in de leefbaarheidstudie van de polderdorpen en werden later opgenomen in het structuurplan.Kallo beschikt over waardevolle natuurlijke structuur zoals het  Ketenisschoor en de opgespoten gebieden rond de golf. Op deze plaatsen werden geluidsniveaus gemeten die enkel beantwoorden aan de toegelaten normen overdag. "Het zou interessant zijn om de afdeling natuur van het gewest,die deze gebieden beheren, om advies te vragen", vindt hij.

 

Het structuurplan voor Kallo bevat ook een aantal kwaliteiten,  recreatieve mogelijkheden zoals de zones rond de golf en de havenpunt die recreatieve uitbouwmogelijkheden hebben. Ook het fietspad naar Liefkenshoek, een plaats die de gemeente als trekpleister wil uitbouwen, ligt vlakbij de terminal. Ook hier werden de hoogste geluidswaarden gemeten.


Tenslotte wijst Groen! er ook op dat er in het structuurplan staat dat er maatregelen moeten genomen worden tegen de druk vanuit het havengebied om de leefbaarheid van het dorp te bewaren. "Wij vinden dat de overwegingen opgenomen in de leefbaarheidstudie van de polderdorpen en in het gemeentelijk structuurplan, in dit dossier doorslaggevend moeten zijn. Eventueel een kleine aanpassing aan de uren van het ploegensysteem, met evaluatie van het geluidsniveau door onze eigen diensten,maar zeker geen 24u en 7dagen op 7 expoitatie."

 

Schepen Luc Maes vond dat raadslid De Block er dingen bij haalde die er niet bij horen. Katoennatie vraagt geen nieuwe vergunning maar wel een wijziging van de voorwaarden. Er was wel een meting in de omgeving en daaruit bleek dat die 1 decibel te hoog was maar dat was geen gevolg van de lichterterminal maar wel van de werking van elektriciteitscentrale van Kallo.


In zijn reactie zei Maes ook dat de procedure al is afgesloten en de beslissing is gevallen zodat het voor een hoorzitting al te laat is. De nieuwe exploitatie-uren moeten ook bekeken worden in het kader van de mobiliteit want door de ruimere werkuren worden toch een 400-tal vrachtwagens van de weg gehaald.

 

Dat er voor de Kallonaren geluidsproblemen zijn, werd in twijfel getrokken. "Als die er zijn dan zullen de meesten die wel melden.", zei burgemeester Van de Vijver, "Maar er is nog geen enkele binnen gekomen op de milieudienst. Komen die er toch dan kan de gemeente nog altijd een aanpassing doen. Daar hebben we het recht toe."

 

Toch betreurde Ludo de Block de beslissing van het college die een druk legt op Kallo. "We zullen zien wie er gelijk gaat hebben.", zo besloot hij voor Groen!  Maar ook Kartelpro vond het niet zo best dat in Katoennatie zowel overdag als ’s nachts gewerkt werd. Schepen Maes beloofde te zullen kijken naar een evaluatie die voor zes maanden in gaat.

 

Vlaams belang schaarde zich achter de collegebeslissing en wist ook dat er de voorbije 3 jaar geen enkele klacht bij de milieudienst was binnen gekomen over geluidshinder als gevolg van de werking van de lichterterminal voor binnenschepen van Katoennatie. Bruno Stevenheydens volgde Groen! zeker niet: "De toelichting van Groen! over dit punt is niet helemaal correct. De voorwaarden die de gemeente destijds heeft opgelegd gingen niet over de uren en dagen waarop de terminal kon gebruikt worden, maar wel over het aanleveren van bepaalde stoffen en het uitsluiten van het leveren van goederen voor derden. Uiteindelijk is Katoennatie hiertegen in beroep gegaan en heeft het bedrijf gelijk gekregen van Minister Peeters."
 
Er is een onderzoek uitgevoerd waaruit blijkt dat er ook bij nachtelijke activiteiten zich naar alle waarschijnlijkheid geen problemen zullen stellen. Stevenheydens gaat er ook van uit dat meer mogelijkheden creëren voor de binnenscheepvaart heel belangrijk is. "We moeten voldoende alternatieven hebben voor het wegtransport.", zegt hij, "Elke container die via de binnenscheepvaart wordt vervoerd is er één minder die via de weg wordt vervoerd. De bevolking inlichten en rekening houden met de leefbaarheid is zeer belangrijk." 
 
De Vlaams-Belangfractie meent dat de gemeente moet zorgen dat zij alle informatie heeft om een beslissing te kunnen nemen. Het standpunt van de gemeente om eerst via een evaluatieperiode van een half jaar te werken lijkt hen een verstandig voorstel om te kunnen evalueren of er zich problemen stellen bij het uitbreiden van de uren waarin de terminal kan gebruikt worden. Tijdens die evaluatieperiode kan men rekening houden met eventuele klachten.
 
Vlaams Belang wijst er op dat de voorbije maanden vanuit Kallo nauwelijks of niet gereageerd werd op de uitbreiding van de uren van deze terminal. "In tegenstelling hiermee zijn heel veel inwoners van Kallo, en dat kwam ondermeer tot uiting op een informatievergadering, bijzonder ontevreden op welke wijze men landbouw omvormt tot natuurgebieden op een plaats waar geen enkele inwoner om gevraagd heeft. Rekening houden met de inwoners is vooral gevolg geven aan die zaken waarover wel klachten binnenkomen!", zo besloot Stevenheydens. (Rolf Duchamps)