Voetwassing en apostelbrokken, uniek gebeuren in Vlaanderen

Het is dus meer op folkloristisch gebied dat het Scheldedorpje van zich laat spreken. Niet te geloven hoe de ‘voetwassing’ en het werpen van Apostelbrokken als oude volksgebruiken, sinds eeuwen elk jaar heel wat belangstelling wekken. Het is een uniek folkloristisch feestgebeuren want we hebben in de loop der jaren nooit gehoord dat ergens in Vlaanderen een dergelijk gebeuren plaatsvindt. Daarom is de Witte Donderdagviering ook zo waardevol.

In de kerk is het brood al gewijd en met een vijftal manden wordt het door de kinderen, uitgedost in een apostelpij, aangebracht. De plechtige communicanten mogen eerst hompen uitwerpen. Wie heel goed kan mikken gooit dan wel een stuk brood naar zijn beste vriend of vriendin die beneden met open armen staat te wachten.
Hoe dit folkloristisch gebeuren is ontstaan is niet altijd duidelijk geweest. Maar feit is dat Rupelmonde in de middeleeuwen een dorp was waar het niet onaardig wonen was. Het was de weg naar Antwerpen via land en water. De Graaf van Vlaanderen had er zelfs een burcht opgetrokken om die wegen te bewaken. Hij inde daar zelfs tol om zijn schatkist te vullen. Voor Rupelmonde was dat niet slecht en er kwam leven en vertier in het dorp. Zo was Rupelmonde één van de eerste gemeenten in het Waasland waar een weekmarkt mocht gehouden worden.
Het dorp kreeg op zeker ogenblik ook een 'hospitaal' waar reizigers en vooral pelgrims de nacht konden doorbrengen. Dat gebeurde ook nog in andere dorpen van Vlaanderen. Het was eigenlijk in de 14de en 15de eeuw tot stand gekomen. Uit de historische boeken blijkt immers dat er langs de Vlaamse wegen reizigers en vooral ook pelgrims in grote getale stapten. Dus in Rupelmonde werden ze geherbergd in het 'hospitaal'. En precies in de stichting van de hospitaal wordt verondersteld dat de oorsprong van de 'Voetwassing' moet worden gezocht.

Er werd gestapt van Gent naar Antwerpen en zo geraakten ze in Rupelmonde. Op religieus gebiedwilde men hier niet ten achter blijven en op Witte Donderdagwilde men voor de pelgrims iets speciaals doen. Eer bewijzen aan hun godsvrucht of voor bewondering op te brengen voor de verre reis die ze gemaakt hadden of nog voor de boeg hadden. De Rupelmondse pastoor van die tijd greep daarbij ook terug naar de Bijbel en de pelgrims hun voeten waste.
En zo gebeurt dat anno 2008 nog steeds op Witte Donderdag maar van pelgrims is al lang geen sprake meer en twaalf jongens en meisjes nemen de plaats in. De pastoor verricht nog steeds die symbolische handeling en laat ons daar nog steeds de bijbelse invloeden in zien die eeuwen terug zo sterk in het dagelijkse leven nog aanwezig waren. We willen toch ook vermelden dat men in Rupelmonde ook nog de ouderlingen uit het ‘gesticht’ had opgeroepen om als figuranten bij de voetwassing op te treden maar dat duurde ook maar zijn tijd.
van mandaatbrood tot apostelbrokken
En dan kwam het “Apostelbrokken” dat misschien ook nog als een doorgedreven gastvrijheid van de Rupelmondenaars kan worden gezien. Maar ook hier komt wel het Laatste Avondmaal van Jezus met zijn Apostelen in beeld. Het feit dat er telkens vijf manden brood gezegend werden brengt ook verband met het bijbelse verhaal van de vermenigvuldiging der broden en de vissen. Het is meer een mengeling van meerdere gegevens en invloeden van de middeleeuwse godsvrucht waar de Rupelmondenaars ook hun fantasie bij staken.

Cornelis Rooman, was de zoon van Gillis Rooman en van Margriet Sbox. Zijn geboortedatum is echter onbekend. Hij wordt wel een eerste keer vermeld in een charter uit 1470 als iemand die land bezat op Rupelmonde kouter. Van stiel was hij bakker zodat hij op die manier in nauwe betrekking stond met de minbegoeden. In de H.Geestrekening of de rekening van het armbestuur van 1473 staat immers dat Cornelis Rooman "hebbend brood geleverd en gebakken voor de armen".
Later komt Cornelis ook voor als baljuw van Rupelmonde wat eigenlijk betekende dat hij een rechtelijk ambtenaar was als vertegenwoordiger van de Graaf van Vlaanderen. Dus, een man van gezag. In 1502 is hij zelfs baljuw van Kruibeke. In 1516 werd hij schepen van Rupelmonde. Uit een renteboek van de H. Geest dat in 1509 werd opgemaakt, bleek dat Cornelis op de markt woonde, nabij het gemeentehuis. In 1517 is hij overleden.
zonnewijzers
Bij de Voetwassing en de Apostelbrokken is dit jaar ook de Zonnewijzerkring Vlaanderen en wel in die zin dat er weer twee zonnewijzers zullen onthuld worden. Het zonnewijzerpad van Rupelmonde breidt verder uit. Zonnewijzerkring Vlaanderen heeft zijn zetel op het Mercatorplein. De kring werd destijds opgericht om in eerste instantie gegevens, ideeën, berekeningen enz. te verzamelen en uit te wisselen om de kennis van zonnewijzers en aanverwante instrumenten in Vlaanderen te vergroten.
Om wetenschappelijke en geschiedkundige redenen heeft de kring ook een inventaris opgemaakt van zonnewijzers in Vlaanderen om op die manier een bijdrage te kunnen leveren tot het behoud en de restauratie van de vele waardevolle stukken. Zonnewijzerkring Vlaanderen onderhoudt ook contacten met de vele zonnewijzerkringen in het buitenland.

- 13u: Verzameling aan de Sint-Jan-Berchmans basisschool in de Zoete Moederstraat voor de onthulling van de nieuwe zonnewijzer.
- 14u45: Met de bazuinblazers van het Tebaans kwartet in stoet met de leerlingen naar het Mercatorplein.
- 15u: Voetwassing in de O.-L. -Vrouwkerk.
- 15u30: Apostelbrokken werpen.
- 16u: Onthulling van de zonnewijzer op de gevel van de Zonnewijzerkring Vlaanderen vzw, op het Mercatorplein.
- 16u30: Receptie in de Getijdenmolen.
(Rolf Duchamps)