Investeren in schip met waterstofmotor voor traject Temse-Antwerpen

KRUIBEKE/TEMSE. De gemeente Kruibeke heeft in de jongste gemeenteraad nog een financiële bijdrage van 250 euro goedgekeurd  als bijdrage in het project 'Hydracat waterbus' dat van 2007 tot 2012 loopt. Het is een innovatief project waarbij een schip wordt uitgerust met een waterstofmotor om te varen tussen Temse en Antwerpen maar met tussenstops in de Kruibeekse deelgemeenten. Het wordt uitgevoerd in het kader van de EU-programma’s 'Intelligent Energy' en in het 'Interreg IV'-programma 2007-2008. Kortom het is een zoeken naar het ondersteunen in de Wase regio van hernieuwbare energietechnieken in voer- en vaartuigen.

 

Toen Kris Peeters vorig jaar nog Vlaams minister van Openbare Werken, Energie, Leefmilieu en Natuur was, had hij nog een subsidie van 7.400 euro voorzien voor het promoten van dit vernieuwend project. Daartoe sloot hij in juni 2007 een samenwerkingsovereenkomst af tussen vzw De Steenschuit en vzw Vlaams Samenwerkingsverband Waterstof en Brandstofcellen (VSWB). De Steenschuit, een opleidingsproject voor werklozen, staat in voor de bouw van het schip. VSWB staat in voor het uitwerken van een technisch concept om het schip te kunnen uitrusten met waterstof als energiedrager.

 

Enkele jaren geleden onderzocht de Vlaamse Regering de haalbaarheid van een waterbuslijn tussen Temse en Antwerpen, met haltes over het hele traject. De bedoeling was het wegennet te ontlasten en het vervoer van vooral werknemers te optimaliseren. Het project kende om meerdere redenen geen doorgang, vooral omdat er een wanverhouding was tussen het geraamde aantal gebruikers en de investeringskost.

 

Op dit ogenblik is een nieuw initiatief in de maak. Het gaat uit van het Instituut Duurzame Mobiliteit van de Universiteit van Gent. Voor de realisatie wil het gebruik maken van Europese subsidies. Vlaanderen - en bij uitbreiding België - had tot dusver nooit enige steun ontvangen vanwege de Europese Unie inzake piloot- of demonstratieprojecten voor propere energie.

 

Momenteel wordt terzake aan een project gewerkt dat kan voldoen aan de criteria van het Europees programma 'Intelligent Energy'. Het project beoogt de inzet van waterbussen over het traject Temse – Antwerpen – Temse (of verder) op basis van hernieuwbare energietechnologie (bvb. mengeling van aardgas en waterstof). Het vervoer is proper, en goedkoper en sneller dan de bestaande transportmiddelen. De in te zetten boten zouden catamarans zijn, voorzien van meer comfort dan de trein. Ook (brom)fietsen kunnen meegenomen worden. Aan het project kunnen onderwijsprogramma’s worden verbonden.

 

Basisvoorwaarde voor goedkeuring is de steun van drie geledingen: de zgn. kenniscentra (universiteiten en hogescholen), de Vlaamse industrie (Oost- en West-Vlaanderen en Antwerpen) en de overheid (Vlaams Gewest, provinciebestuur en/of steden en gemeenten). De gemeenten Temse, Bornem, Kruibeke en Schelle behoren tot de voortrekkers. De komende maanden moeten de haalbaarheid van het project aantonen, mogelijk via een proefperiode.

 

In september 2007 werd, met het oog op de medewerking van gemeenten langsheen de Schelde, in AC De Zaat in Temse een infovergadering gehouden met als gastspreker Koen Grillaert, medewerker aan de universiteit van Gent (Instituut Duurzame Mobiliteit - Hybride Technologie). De volgende Scheldegemeenten waren daar vertegenwoordigd: Temse (burgemeester Luc De Ryck en schepen Freddy Verbeke), Kruibeke (burgemeester Antoine Denert), Schelle (de schepenen Axel Boen en Geert Rottiers ), Puurs (schepen Harry Beuckelaers) en Sint-Amands (burgemeester Freddy Saerens). De gemeentebesturen zijn verzocht op korte termijn een standpunt in te nemen omtrent het al of niet meewerken aan het project. Daarom dat er nu een éénmalige bijdrage van 250 euro werd gevraagd.


waterstofbus


Waterstof is één van de stoffen met toekomst. In het heelal zijn 90% van de atomen waterstofatomen, en 75% van de atomaire massa is waterstof.Waterstof is echter geen energiebron, maar een energiedrager. Bij samenvoeging met zuurstof, bijvoorbeeld in een brandstofcel, wordt dus niet alleen water aangemaakt maar ook energie.
En als waterstof zelf wordt aangemaakt met wind, water, zon of een andere hernieuwbare energiebron, dan wordt er milieuvriendelijke energie geproduceerd.

 

Dit is dan ook één van de voornaamste redenen voor minister Peeters om de waterstoftechniek van overheidswege te ondersteunen. Minister Peeters voorziet dan ook een subsidie van 7.400 euro voor de bouw van een schip met een waterstofmotor. Een bijkomende troef is dat waterstof lokaal ontwikkelbaar is, dus onafhankelijk van ingevoerde fossiele brandstoffen en flexibel inzetbaar.

 

De vzw Vlaams Samenwerkingsverband VSWB heeft in een vorig jaar opgesteld ontwerp van witboek een zestal demonstratieprojecten naar voor geschoven. Vaartuigen voor toerisme is er één van. Met de ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst met vzw De Steenschuit wordt werk gemaakt van de uitvoering van het initiatief.

Minister Kris Peeters vorig jaar: "Met dit project slaan we twee vliegen in één klap. Via vzw De Steenschuit, dat een opleidingsproject voor werklozen is, wordt bijgedragen tot tewerkstelling van moeilijk tewerkstelbare arbeidskrachten. En bovendien vaart ook het leefmilieu er wel bij. Waterstof als milieuvriendelijke energiedrager is belangrijk voor de toekomst." (Rolf Duchamps)