Gemeente Zwijndrecht lanceert nieuwe huisstijl

ImageZWIJNDRECHT. De gemeente Zwijndrecht lanceerde haar nieuwe huisstijl. Dit gebeurde tijdens een feestelijke plechtigheid in aanwezigheid van het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad en het voltallige personeel.

 

 

· Dit huisstijlproject werd grondig aangepakt. Alles begon met een onderzoek naar de identiteit en het imago van Zwijndrecht. Met de huisstijl wil de gemeente deze identiteit onderstrepen en ook beter herkenbaar zijn. Tegelijk met deze huisstijl werd ook de gemeentelijke website onderhanden genomen, met talrijke verbeteringen op het vlak van leesbaarheid en gebruiksvriendelijkheid.

· Voor het identiteitsonderzoek ging de gemeente in zee met de firma Nelson Inspires. Die voerde het onderzoek en ontwierp ook de volledige grafische stijl.

· Uit het identiteitsonderzoek kwamen drie kenmerken die Zwijndrecht typeren: een gemeente waar het goed wonen is, een recreatief aanbod om u tegen te zeggen en model staan voor een zorgzame gemeente

· De gemeente richt zich op haar inwoners. Dit uit zich in het streven om jonge mensen kansen te bieden op een betaalbare woonst. Het groene karakter van de gemeente wordt hierbij versterkt.

· Zwijndrecht voorziet in een gevarieerd, vernieuwend, complementair, toegankelijk en gedecentraliseerd aanbod, en dit zowel op sportief en cultureel vlak, als voor vrije tijd. Dit wordt gekenmerkt door een ondersteunend sportbeleid, de infrastructuur, kunst in openbare ruimtes en de vaste wil dit alles verder uit te bouwen.

· Met hoogwaardige gezondheids- en welzijnszorg, maar ook met maatzorgdienstverlening richt Zwijndrecht zich tot haar inwoners en in het bijzonder haar senioren. Daarnaast wenst de gemeente haar naam van Fairtradegemeente hoog te houden en te versterken.

· De specialisten van het bureau Nelson probeerden de drie kenmerken samen te vatten in één (zeer lange) zin: "Zwijndrecht kijkt vooruit en wenst zich te (blijven) profileren als een leefbare en zorgzame gemeente waar het aangenaam en rustig is om te wonen en waar er een ruim vrijetijdsaanbod is voor al haar inwoners."

· Met deze briefing gingen de ontwerpers aan de slag om een logo en een baseline te ontwerpen. Een baseline is een slagzin die steeds bij het logo wordt geplaatst en die de betekenis van het logo onderstreept.

· Op de weg naar een passend logo werd Zwijndrecht bekeken als dynamisch, modern, maar ook aangenaam met een groen karakter. Het logo weerspiegelt rust en zorgzaamheid voor alle bewoners.

· Bekijk het nieuwe logo ook als de "Z" van Zwijndrecht.

Image
Het grote moment breekt aan: burgemeester Willy Minnebo gaat voor het eerst de nieuwe vlag hijsen.
· Bij het logo hoort de slagzin "Koester je toekomst". Hij bestaat slechts uit drie woorden maar hij zit boordevol inhoud.

· Zwijndrecht is een middelgrote gemeente maar met de echte sfeer van een dorp. Tegelijk ligt Zwijndrecht onmiddellijk naast Antwerpen, de grootste stad van Vlaanderen. De gemeente wordt ook doorkruist door twee snelwegen en een drukke spoorweg. Zwijndrecht ligt aan de voet van de Oosterweelverbinding en is in het noorden een deel van één van de grootste havens ter wereld. Als Zwijndrecht in en tussen dat alles, haar eigen karakter zo kan bewaren, dan is het zeker een gemeente om te ‘

· Zwijndrecht wil voorop lopen in wat goed is. Duurzaamheid, zorgzaamheid, een open blik op de wereld, een sociaal beleid waarbij iedereen meetelt. Daarin ziet Zwijndrecht zijn toekomst.De toekomst is niet vrijblijvend. Daarom nodigt de slogan ook uit om mee te werken aan die toekomst en ze te koesteren.

· De gemeente Zwijndrecht past de huisstijl ook aan. Men verkiest zo, uit respect voor het milieu, om enkel te laten drukken en printen op papier dat het Blauwe Engel label draagt.Het Blauwe Engel label moet zoveel mogelijk gebruikt worden.

· • Standaard wordt er dubbelzijdig geprint en gekopieerd. Hier kan eventueel van afgeweken worden

.

Image
De nieuwe vlaggen worden gehangen aan het AC: burgemeester Willy Minnebo, gemeentesecretaris Ilse Weynants en gemeenteontvanger Jacques Rombauts.
· Om nodeloos papierverbruik te vermijden wordt er zoveel mogelijk recto/verso geprint.

Het nieuwe logo wordt toegepast op bijna alle communicatiedragers. Toch zijn er nog enkele uitzonderingen waarbij het wapenschild behouden blijft zoals het trouwboekje en de officiële gemeentevlag. De stempel met het wapenschild wordt wel nog gebruikt op brieven van de gemeente. Bij het wapenschild vermeld men steeds ‘gemeente Zwijndrecht’.

· Gemeentesecretaris Ilse Weynants bekeek het nieuwe imago vanuit haar functie.: Het nieuwe logo en de bijhorende baseline voor onze gemeente, het nieuwe infoblad, de vernieuwde website en zo meer zijn uiteraard belangrijk, want zij geven onze gemeente als het ware een woordelijk gezicht.

· Maar er zijn nog enkele andere aspecten die minder zichtbaar voor de burger, maar daarom niet minder van belang. De secretaris dacht hierbij aan de manier waarop het personeel, omgaat met de huisstijl, de wijze waarop zij als gemeente onze huisstijl gaan uitdragen.

· De manier waarop wordt gecommuniceerd moet voor alle diensten binnen de organisatie dezelfde zijn. Zo zullen ze een zekere gelijkvormigheid nastreven in hun brieven, memo's, verslagen, folders etc.

· Er werd een werkgroep huisstijl opgericht. Binnen deze werkgroep werden afspraken gemaakt omtrent de grafische stijl die men gaat hanteren in de gemeente, de lay-out van de brieven, het taalgebruik en zo voort.

· "Een huisstijl hanteren is één zaak", zegt de gemeentesecretaris, "Maar daarnaast moet er ook over gewaakt worden dat iedereen in de organisatie de huisstijlregels correct toepast. Dat heet dan "huisstijlbewaking". Consequent omgaan met de huisstijlregels is immers een voorname vereiste voor het welslagen van de huisstijl."

· De brieven zelf zullen door de secretaris persoonlijk nagekeken worden en zeverwacht van de diensthoofden dat ook zij hun medewerkers aansporen tot het consequent naleven van de nieuwe huisstijl.

· Ilse Weynants besloot: "We hebben nu een prachtig logo en een treffende baseline. Laten we die samen koesteren en uitdragen via een voor iedereen herkenbare huisstijl." (ROLF DUCHAMPS)