Ankercenter begeleidt nieuwkomers

Momenteel bestaat het aanbod in het Ankercenter voor 40% uit dienstverlening en 60% gespecialiseerde handelszaken zoals horeca, muziekinstrumenten, naaimachines, etc. Toch is er volgens de het Ankercenter nog plaats voor kledingwinkels, gespecialiseerde voedingswinkels of een kunstgalerij.
Geïnspireerd door het tv-programma ‘Mijn Restaurant’ start de zelfstandigenvereniging met het project ‘Voor anker in Sint-Niklaas’, waarbij tien nieuwe ondernemingen tegelijk startten en deskundig worden begeleid bij de opstart en uitbouw van de onderneming. Hiervoor zal het Ankercenter samenwerken met Unizo, via de formule ‘Ondernemerscoach’, en Syntra die de starters zal opleiden.
De eigenaars van tien handelspanden zijn bereid gevonden om 30 tot 40% kort te geven op de huurprijs in het startjaar. De begeleiding van de ondernemers bleek belangrijk voor die eigenaars: “In het verleden is er al teveel gebleken dat door superlage huurprijzen te vragen een aantal kandidaat-ondernemers de stap durfden wagen, maar dit zeer onvoorbereid deden.” Ook zullen de nieuwe handelszaken gezamenlijk promotie voeren en verslag uitbrengen van de vorderingen. Een jury, bestaande uit o.a. KMO-specialisten van Unizo, leerkrachten en leerlingen van scholen en opleidingscentra, zullen de vorderingen op de voet volgen. Via een website zal het mogelijk zijn om te stemmen op de tien handelszaken.
Om de deel te mogen nemen moeten de kandidaten voldoen aan reeks regels. Zo moeten de zaken minstens 5 dagen op 7 open zijn, een aanvulling zijn op het bestaande aanbod en een goed uitgewerkt businessplan hebben. Bovendien moeten de kandidaten actief gebruik maken van de begeleidingsdiensten van Unizo Waas en Dender en maandelijks een interview afleggen met de organisatoren en/of jury.
In juni worden de kandidaten en hun projecten voorgesteld, waarna het project kan starten. De eerste grote opdracht bestaat er in om in september een geslaagde opendeur te houden bij de officiële opening van de zaak. In november strijden de tien nieuwelingen om de beste etalage en in januari krijgen ze ‘mystery shoppers’ over de vloer. Op het einde van het project, in mei 2010, wordt uit de tien kandidaten de populairste ondernemer verkozen.
Wie zich kandidaat wil stellen, kan zich aanmelden op 03/780.61.62 of Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Ook eigenaars van panden die interesse hebben in de formule kunnen zich nog aanbieden. (mb)