Snelheidsbeperkingen niet altijd logisch

REGIO. Maar liefst 700.000 boetes voor 'overdreven' snelheid werden er vorig jaar uitgeschreven. Dat zijn er 160.000 meer dan in 2008.  Een belangrijk percentage ervan is het gevolg van een totaal onlogisch snelheidsbeleid. Bovendien haalt men de toelaatbare snelheid bewust naar beneden om automobilisten in een val te lokken en extra boetes te kunnen incasseren. Dat beweerde  Moniek Denhaen, de mobiliteitsspecialist van Lijst De Decker, eerder dit jaar. Voor sommige wegen heeft ze wel gelijk. "Als men snelheidslimieten oplegt, is het logisch dat ze worden gecontroleerd. Maar ze moeten redelijk zijn en niet worden opgelegd om zoveel mogelijk poen, die de lege staatskas moet spekken, te kunnen binnenrijven. Of om via het verkeersveiligheidsfonds, extra inkomsten te genereren voor gemeenten en hun politiekorps" , aldus Denhaen.

Het gaat hier vooral om het toelaten van een ‘logische’ snelheid en dat is de snelheid die 85% van alle chauffeurs zouden aanhouden zonder naar een verkeersbord te kijken. Omdat ze die vaart aanvoelen als een normale limiet die geen ongevallenrisico inhoudt.
LDD stelde vast dat op heel wat wegen met een identiek wegbeeld, uiteenlopende snelheidslimieten worden gehanteerd. Zogenaamd gevaarlijke plaatsen met een verlaagde snelheidslimiet hebben vaak weinig of niets te maken met een hoger ongevallenrisico. Volgens de mobiliteitsspecieliaste zijn we verkeerd bezig en ze wil de snelheidslimieten in gans Vlaanderen doorlichten en naar boven of naar onder bij te stellen, naargelang de reële wegrisico’s. Logische snelheidsvoorschriften zullen beter worden gerespecteerd en de veiligheid ten goede komen. Maar natuurlijk is er één nadeel: er ze zullen minder opbrengsten voor Vadertje Staat zijn. Dat is de slotsom die Moniek Denhaen er uit haalt.

Alle verkeersboetes van 2009 of  in totaal meer dan 3 miljoen, leverden de staatskas 344 miljoen euro op en dat was een recordbedrag. Mechelen spande de kroon met 20 miljoen euro. In 2008 kwam er 335 miljoen binnen en in 2007: 311 miljoen. In drie jaar tijd is dat een stijging met 10%.(Rolf Duchamps)

 

 

Lees ook:

REGIO. Verenigingen blijken een uitstekend kanaal om snel, veel mensen te bereiken bij acties om de verkeersveiligheid te verhogen. Dankzij ‘De Verenigde Verenigingen’ krijgen oa...

ZWIJNDRECHT/BURCHT. Net als alle jaren zal de politie zich ook nu weer volkomen inzetten om de kinderen op een veilige manier de school te bereiken maar ook om weer veilig thuis te komen. De vorige...

REGIO. Voor de derde maal al organiseert de boeken- en multimediaspecialist ECI België zijn "Boekbarometer", een periodieke peiling naar de boekenconsumptie en het leesgedrag van de Vlaming. In de...

De echtenoot van de verongelukte dame legt een bloem neer.MELSELE. Zaterdagmiddag werd in de Schoolstraat een optocht gehouden door vooral fietsers naar de plaats waar veertien dagen geleden mevrouw...

Barbara Pas en Karim Van OvermeireREGIO. Vlaams Belang voerde in het kader van het project 'Op de bres voor Oost-Vlaanderen' actie rond verkeersveiligheid in Oost-Vlaanderen. De partij wil...

ZWIJNDRECHT. Het innen van administratieve boetes of in het echt ‘Gemeentelijke Administratieve Sancties (GAS) genoemd, kreeg in Zwijndrecht een tegenwind die zeker niet werd verwacht. Nadat...