2010 het jaar van het Sint-Jorisinstituut

BAZEL. Het jaar 2010 was voor het Sint-Jorisinstituut  een heus jubeljaar omdat het 5O jaar bestond. In 1960 begonnen de Broeders met een technische school in Bazel. Nu 50 jaar later is het Sint-Jorisinstituut uitgegroeid tot een volledige secundaire school met ASO-, BSO- en TSO-richtingen waar ongeveer 700 leerlingen school lopen. In maart vonden reeds de eerste activiteiten plaats. Het 50-jarig bestaan van het Sint-Jorisinstituut Bazel zal naar de toekomst toe ook in herinnering worden gehouden door een kunstwerk dat geplaatst werd langs de kant van de dreef. Het kreeg de naam van 'Omarm de Wijsheid'. De kunstenaar Dirk van Gogh,  tekende het beeld en leraar Dirk De Ketelaere ontwierp het volledig in metaal, de afdeling waarin hij de leraar is. Het beeld is ongeveer 1m40 hoog  en ook gebronzeerd.

"Het was de directeur die mij vroeg of ik het zou willen uitwerken. Het kostte natuurlijk wel heel wat energie en tijd. Vooral omdat door de afbraakwerken in het kader van een nieuwbouw, het laslokaal was verdwenen en het maken van dat kunstwerk was wel iets specifiek voor het lassen. Ik heb dan ook grotendeels gewerkt buiten mijn uren, in de werkplaats waar nu de lastoestellen staan. Ik aanzag het als een uitdaging en heb het met veel plezier gedaan."

Dirk kreeg een driedimensionale tekening zodat hij er een visueel beeld van had. Een lerares van de school maakte het reeds in maquettevorm in papier. Dan kon het worden opgebouwd uit metaal en plaatstaal van 2 millimeter en dat gerold is en uitgebrand is. Het beeld toont een boek dat door de armen wordt vastgehouden, wordt omkneld. Maar er zijn ook nog andere symbolieken bij. Het hoofd bijvoorbeeld is tweedelig omdat in Sint-Joris zowel jongens als meisjes er les volgen. Ook de ruime geest van de school hoort er bij. Kortom er zitten meerdere symbolieken in die er door Dirk De Ketelaere werden ingestoken.
Hij was ook altijd met metaal bezig en gebruikte bij het maken van het beeld zoveel mogelijk technieken die er op school worden toegepast zoals platen rollen en uitbranden met een plasmabrander, lassen en veilen. De leerlingen werkten er slechts in beperkte mate aan mee. Wel werkten de leraars Robby De Cauwer en Johan Van der Aa mee om de ruggengraat te lassen   en om het embleem uit te frezen. Voor Dirk heeft het beeld nog een belangrijke betekenis want precies toen hij het uitwerkte, is hij opa geworden. "Dit beeld zal dus even oud zijn als mijn eerste kleinkind Luca. Het was voor mij dan ook een extra stimulans dat beeld te maken."

De betekenis van het beeld werd erg symbolisch gehouden. "De dingen die ons omringen hebben zowel een functionele als een culturele betekenis.
Zo bijvoorbeeld kennen we een specifieke betekenis toe aan de vormgegeven stoelen en tafels waaraan we zitten, alsook aan de dagdagelijkse ruimten waarin we vertoeven. Om het even welk object kent zijn unieke verschijningsvorm." Het beeld kreeg bij de inhuldiging een specifieke verschijningsvorm toegekend met '50-jarig bestaan van het secundair onderwijs op het Sint-Jorisinstituut'.

Onderaan het standbeeld staat een geopend boek met het logo van de school. Dit boek staat borg voor de reeds verworven kennis en vaardigheden die hier,  over de periode van 50 jaar, doorgegeven werden aan het Sint Jorisinstituut. Vervolgens wordt via een drieledige gelaat bovenaan het beeld, de visie voor de huidige alsook voor de volgende generatie meisjes en jongens als volgt uitgedrukt: "we zien straks de toekomst tegemoet van aangezicht tot aangezicht doorheen de dragers van geloof, hoop en liefde, die samen innig worden omhelst door de omarming van de kennis."
 
Een vaste stam binnenin is als een ruggensteun die uitmondt in een spirituele krans die een jonge,  open en kritische geest tot expressie brengt.  Het geheel lijkt als een opwaarts gerichte wegwijzer voor een optimistische toekomst want, wie verder durft te kijken, ziet veel meer.
Het standbeeld geeft dus op een symbolische manier de visie op het opvoedingsproject van de school weer en tevens verwijst het ook naar het 50-jarig bestaan.
De hoed op het hoofd van het beeld is een referentie naar Jean-Baptiste de La Salle, bezieler was een Franse rooms-katholieke geestelijke die als leraar en innovator op pedagogisch gebied zich zijn ganse leven heeft ingezet voor de geestelijke ontwikkeling van de armen. In 1684 stichtte hij de congregatie van de Broeders van de Christelijke Scholen die zich zouden toeleggen op onderwijs aan de armen.(Rolf Duchamps).

 

 

Lees ook:

BAZEL. Het Sint-Jorisinstituut pakt vrijdag 30 april uit met een multiculturele vormingsdag. Op die dag staat de hele school op zijn kop. Er wordt geen les gegeven want de school is in actie in het...

In het kader van haar drugspreventiebeleid organiseerden het Sint-Jorisinstituut en de politie een drugscontrole.BAZEL. In het kader van een algemeen drugspreventiebeleid op school, koos het...

BAZEL. Zaterdag 24 april 2010 doen zeven leerlingen van het 3de jaar  industriële wetenschappen op het Sint-Jorisinstituut te Bazel, mee aan de ‘Solar Olympics die doorgaan  bij...

TEMSE. Eind vorig jaar kocht het gemeentebestuur het kunstwerk, het bas-reliëf 'Sint-Joris en de draak', van Karel Aubroeck, aan. Het wordt geplaatst aan het snijpunt van de...

Woensdagavond werd het bas-relief overhandigd door de familie Rooms. V.l.n.r. Christine, Marc, Luc en Marleen Rooms, Museumvoorzitter Romain Van Hautekerke en -secretaris Guy D'Haen, schepen Annemie...

TEMSE. Het gemeentebestuur koopt het monumentale bas-reliëf 'Sint-Joris en de draak' van Karel Aubroeck. Hiermee onderstreept de gemeente Temse nog maar eens dat het de plaatselijke...