Trage wegen doorkruisen ook de Scheldevallei

HAMME/MOERZEKE. Het Regionaal Landschap Schelde -Durme helpt de gemeenten uit de streek al een aantal jaren bij het herstel van nuttige trage verbindingen. De voorbije herfst heeft ook de gemeente Hamme in de Scheldevallei van Moerzeke zulke wegen mogen inhuldigen. Een aantal wegen werden hersteld en aangeduid met naam- en infoborden. De ingediënten in die streek zijn stilte en natuurschoon.

De naam zegt het zelf wat het zijn: wegen voor de trage weggebruikers, fietsers en wandelaars en soms ook door ruiters. Ze brengen iemand op een veilige en leuke manier naar het werk, de school of buurtwinkel of men kan langs deze trage wegen gewoon een fijne wandeling maken. 'Trage wegen' is een verzamelnaam voor de kleine en de lokale wegen die geschikt zijn voor niet- gemotoriseerd verkeer. Ze zijn openbaar en mogen dus door iedereen gebruikt worden. Het kunnen zowel verharde als onverharde wegen zijn: dijkpaden, bospaden, oude kerkwegels en zo meer.
Trage wegen geven kleur aan het landschap: met hun houtkanten, knotbomenrijen en bloemrijke bermen kunnen ze een thuis zijn voor vogels. Vaak hebben ze zelf een rijk historisch verleden waar streekgeschiedenis aan vast hangt.

Hamme bracht zijn trage wegen in kaart. De gemeente bekeek, samen met zijn inwoners, welke trage wegen in de deelgemeente Moerzeke nuttige verbindingen vormen en waar herstel nodig leek. Dit was ook zo het geval voor de trage wegen die het natuurreservaat Moerzeke-Kastel van Natuurpunt Hamme doorkruisen.

De gemeente Hamme, het Regionaal Landschap Schelde-Durme en Natuurpunt Hamme sloegen afgelopen jaar de handen in elkaar. Natuurpunt gaf als eigenaar het goede voorbeeld door de buurtweg, die al jaren in onbruik was, vrij te kappen zodat wandelaars het natuurreservaat nu kunnen verkennen. Daarnaast heeft een sociaal economiebedrijf, Spoor 2, ook enkele voetgangerssluizen, trapjes en brugjes aangelegd.
Voor Natuurpunt was dat - als eigenaar - een win- win situatie: de werken passen immers volledig in het beheersplan van het natuurreservaat. Natuurpunt kiest ervoor om het reservaat toegankelijk te maken voor wandelaars en wil ook de harde recreatie met quads en motorrijders, uit het reservaat weren. Ook toeristisch vormt het een meerwaarde. De herstelde trage wegen sluiten immers aan bij het wandelnetwerk van Toerisme Klein-Brabant-Scheldeland.

De totale kostprijs voor het herstel van deze trage wegen is 8.000 euro. Het Regionaal Landschap Schelde-Durme kreeg hiervoor financiële steun van  de federale overheid, POD maatschappelijke integratie en sociale economie met cofinanciering van de Provincie Oost-Vlaanderen;  het plattelandsproject PDPO (met financiële steun van Europa, de Vlaamse overheid en de Provincie Oost-Vlaanderen) ; de gemeente Hamme en via het Reglement betreffende het toekennen van subsidies aan Oost-Vlaamse gemeenten met het oog op de concrete inrichting van hun trage wegennet.

De namen van de trage wegen in Moerzeke hebben een gekende oorsprong. Van sommige namen zijn de historische verhalen nog gekend. We overlopen ze eens.

Schipperskapellestraet was de weg tussen Moerzeke en Hamme.  Op deze weg heeft een schipper een beeld van Onze Lieve Vrouw gevonden.  De schipper bracht dit beeld naar de lokale kerk. Nadien is het beeld op mysterieuze wijze verdwenen uit de kerk en teruggevonden op dezelfde plek waar de schipper het oorspronkelijk gevonden had. Toen heeft men beslist om een kapel te bouwen op deze plaats. De kapel, genaamd schipperskapel, vindt men nog altijd terug langs deze weg. De weg is genoemd naar de schipperskapel.
De Niskesweg is genoemd naar de boer Niske die langs deze weg woonde en 't Stapken verwijst naar het café Stapke dat op de hoek van deze weg was. De Gaendijk is de eerste dijk, gaandijk later gaudijk, aangelegd in de 13de eeuw onder leiding van de heer van Moerzeke. Deze dijk vormde 'de'  verbinding tussen Moerzeke en Kastel. De regio van Moerzeke/Kastel was toen een laaggelegen moerasland dat twee maal per jaar overspoelde door getijdenwerking. Door de broeken werden dijken aangelegd die altijd droog lagen en zo gaanpaden vormden.

De Koning Albertdijk werd aangelegd na de overstroming van 1828. Tijdens deze overstroming kwamen de Antwerpse polders, Hamme en Grembergen onder water te staan. In 1932 werd deze dijk ingehuldigd door Koning Albert. De dijk kreeg de naam van de koning.
De Stringseldijk is de oorspronkelijke weg tussen Moerzeke en Grembergen. Mensen van Moerzeke gebruikten deze weg om naar de markt in Dendermonde te gaan. Langs deze weg werd hennep gerooid. Het werd met de hand getrokken, gerold en gedroogd. Men gebruikte de hennep om touw van te maken. Deze hennepteelt is gestopt na de oorlog. 
En dan is er nog 'de Plaat'. De naam verwijst naar de weg naar de plaat (=het schor langs de Schelde). De schorren werden vroeger bewerkt als landbouwgrond. (Rolf Duchamps)

 

 

Lees ook:

BEVEREN. Beveren geeft een nieuwe kaart uit met een overzicht van alle trage wegen in de gemeente. De trage wegen, zeg maar de kleine weggetjes, paadjes en wegeltjes, vormen een belangrijke pijler...

STEKENE. Het gemeente gaat enkele trage wegels in ere herstellen en is gestart met een inspraakprocedure. De lokale partij GPS moedigt inwoners aan om trage wegen te evalueren, aan de gemeente hun...

HAMME. Na de opknapbeurt van de trage wegen in Moerzeke, zijn nu de trage wegen van het centrum van Hamme aan de beurt. De  gemeente wil samen met het Regionaal Landschap Schelde-Durme, de Provincie...

WAASMUNSTER. De gemeente Waasmunster is samen met onder meer het Regionaal Landschap Schelde-Durme gestart om enkele trage wegen te herstellen. Het pad aan 'den Bullk' en het pad ter hoogte van de...

HAMME. Het Regionaal Landschap Schelde-Durme ondersteunt een 10-tal gemeenten uit de streek bij het opmaken van een beleidsvisie 'trage wegen' en nadien bij de opmaak en de uitvoering van een...

een fragment uit de trage wegenkaartTEMSE. Wie in Temse even wil ontsnappen aan de drukte kan dankzij de gloednieuwe trage wegenkaart de natuur (her)ontdekken op kleine wegjes de dorpskernen of door...