Lokerse Markt misschien nog dit jaar volledig gerenoveerd

LOKEREN. De Lokerse Markt ligt er momenteel langs alle kanten omgewoeld bij. Dit heeft nog niets te maken met de eigenlijke renovatie, wel met de voorbereidende werken die daarvoor nodig zijn. Ondergronds is men bezig met aanpassing of vernieuwing van de nutsleidingen zoals elektriciteit, gas, water, telefoon, Telenet enz. Daarnaast is er het archeologisch vooronderzoek. Oorspronkelijk werden daarvoor 4 putten gegraven, gespreid over verschillende locaties op de Markt. De Provinciale Dienst voor Archeologisch Erfgoed wenste vervolgens echter nog verder onderzoek van de zogenaamde “ongeroerde grond”, d.i. in de putten die nu voor de nutsvoorzieningen gegraven worden.

Door al deze voorbereidende werken ziet de Markt er momenteel eerder chaotisch uit, met als gevolg heel wat verkeershinder op en rond de Markt. Volgens burgemeester Anthuenis is die hinder nu erger dan wat we tijdens de eigenlijke renovatiewerken zullen meemaken. Nu wordt er overal tezelfdertijd gewerkt, maar de renovatie zelf is in zes fasen opgedeeld. Zodoende zal er steeds langs de een of ander zijde van het plein verkeer mogelijk zijn. De weg vanaf het stadhuis richting postkantoor wordt tijdelijk opnieuw opengesteld voor autoverkeer in beide richtingen. Als reactie op sommige negatieve commentaren wou schepen van openbare werken Liebaut nog kwijt, dat de bedoelingen van het stadsbestuur “eerbaar” zijn: door de renovatie van de Markt moet de stad er uiteindelijk beter uitkomen, en alles wordt eraan gedaan om de hinder tot een minimum te beperken. Winkels en horeca zullen tijdens de werken steeds bereikbaar blijven via voetpaden.

Eind januari, begin februari moeten de werken aan de nutsleidingen afgerond zijn. De eigenlijke renovatie werd toegewezen aan de Maldegemse firma Cochuyt - De Smet, die zal starten op 21 februari. Kostprijs 2.510.000 euro. Uitvoeringstermijn 150 werkdagen. Streefdatum voor beëindiging van de werken: december 2011.

infoavond

Maandagavond 24 januari organiseerde het stadsbestuur hierover een publieke infoavond in het cultureel centrum, met naar schatting een 120 belangstellenden. Had eigenlijk wat meer mogen zijn, want het panel dat zich beschikbaar hield om vragen uit het publiek te beantwoorden was bijzonder ruim samengesteld: naast burgemeester en schepenen waren er medewerkers van de stadsdiensten mobiliteit, openbare werken, stedebouw en archeologie, van politie en verkeer, met ook een vertegenwoordiging van de aannemer en van studiebureau Technum.

ontwerp en doelstellingen

Bart Van Gassen van studiebureau Technum legde uit dat bij het ontwerp rekening gehouden moest worden met de specifieke eigenschappen van het Marktplein: de aanwezigheid van de Durme en van diverse monumenten en beschermde gebouwen. Het bomenkader moet op vraag van de hogere overheid voor Monumenten en Landschappen behouden blijven.

Bij het ontwerp had men dan ook een aantal doelstellingen voor ogen: volume van parkeergelegenheid en doorgaand verkeer verlagen, meer ruimte voor terrassen en voor het organiseren van evenementen, aangename verblijfzones met banken e.d., en een meer directe relatie met de Durme.
Over de ganse markt zullen de typische blauwgrijze mozaïekstenen behouden blijven; op de voetpaden worden die stenen evenwel vlak gezaagd, zodanig dat zij gemakkelijk begaanbaar zullen zijn. Op het evenementenplein ter hoogte van de Post komt een grote betonnen zitbank met vanuit de grond opspuitende fonteinen; wanneer die buiten werking gesteld worden vormen zij geen hinderpaal om er bovenop kermissen, of de wekelijkse markt, of andere evenementen te organiseren.

Dmv een afdalend plein richting Durme wordt de rivier meer geïntegreerd in de Markt. Daarvoor zorgt een trapconstructie in drie telkens lager gelegen vlakken. De constructie blijft afgezoomd met een kaaimuur tot 6,15 meter boven de zeespiegel. Aangezien de Durmedijken verderop diezelfde hoogte hebben, bestaat er geen risico op overstroming van de binnenstad. Het verkeer zal verlopen in dezelfde richtingen als tijdens de proefopstellingen vóór aanvang van de werken.
Rond de ganse markt komt een gescheiden riolering met aparte afvoer van regenwater en afvalwater; slechts een deel van de bestaande riolering is nog in goede staat en wordt opgenomen in het nieuwe afvoernet. Middels een speciaal regenafvoersysteem wordt gezorgd voor bevloeiïng van het bomenkader. Elke woning langs de Markt krijgt nieuwe aansluitingen voor afvoer van regenwater en van afvalwater.

 

fasering van de werken

Peter De Smet gaf namens aannemer Cochuyt - De Smet een overzicht van het voorziene verloop der werken: voltooiïng hopelijk eind 2011, met daarbij al direct de opmerking dat veel zal afhangen van de weersomstandigheden: winterweer of overvloedige regen kunnen aanzienlijke vertraging teweegbrengen.

De Markt is opgedeeld in 6 werkgebieden, die in 6 opeenvolgende fasen zullen afgewerkt worden. Gevolg daarvan is dat grote delen van het plein lange tijd onaangeroerd zullen blijven en dus wisselend beschikbaar zullen zijn voor verkeer. Wanneer aan de laatste fasen begonnen wordt, zullen de eerste reeds afgewerkt en bruikbaar zijn. Gedurende de werken zelf zal er dus minder chaos heersen dan nu het geval is tijdens de voorbereidingen door de nutsdiensten overal over de markt. Ook de aanduiding van omleidingen en te volgen rijrichtingen zal beter zijn.

Bedoeling van de aannemer is, dat fasen 1 t/m 4 afgewerkt zouden zijn tegen het bouwverlof (dat loopt van 16 juli tot 9 augustus). Dit betreft de oostkant van de Markt, vanaf de Schoolstraat tot de brug aan de Academie. De aannemer organiseert de werken zodanig, dat er rondom de markt steeds een voetgangersruimte beschikbaar is, weliswaar op wisselende stroken.

omleidingen en parkeren

Vooral wanneer aan ter hoogte van de Durmebruggen gewerkt wordt, zal de as Grote Kaai - Durmelaan afgesneden zijn, en zal moeten omgereden via o.a. de Oude Bruglaan, Verloren Bos en Nijverheidstraat. Om die straten toch zoveel mogelijk te ontlasten komen er op de Zelebaan vooraankondigingsborden, met de suggestie om rond te rijden langs de ring (N47/N70).
Ook het plaatselijk verkeer binnen de stad zal over wisselende trajecten omgeleid worden, afhankelijk van de gedeelten die op de Markt onbruikbaar zijn. Als de parkeerplaatsen daar opgebroken zijn, zullen de bewoners van zowel de markt als van de aanpalende straten moeilijker parkeergelegenheid vinden. Daarom mag iedereen die een bewonerskaart heeft voor een betalende zone in alle zones van de omgeving parkeren.

vragen en reacties

De ganse uiteenzetting weekte bij het publiek een aantal vragen los, zoals:
Gaat het gebruik van mozaïekstenen geen problemen geven voor rolstoelgebruikers of mensen die moeilijk te been zijn? Antwoord: doordat in de voetgangerszones afgezaagde stenen gebruikt worden, zal dit een zeer egaal loopvlak geven
Ontstaat er door de aflopende trappen tot in de Durme geen risico dat kinderen in het water terechtkomen? Antwoord: aan de bovenrand van de constructie staat er wel een muurtje, maar op de plaats waar de trappen in het water komen is er geen afscherming. Een gelijkaardige opstelling in Gent heeft nog geen problemen veroorzaakt.
Wat hebben de archeologische opgravingen opgeleverd? Tot nu geen wereldschokkende dingen. Er werden paaltjes gevonden, wellicht afkomstig van oude marktkramen. Er waren sporen van bewoning, waarin men de vormen van gebouwtjes kon herkennen, naar schatting vanaf de 9e eeuw. Verder op verschillende plaatsen sporen van een walgracht en van een oude weg. Na afloop wordt een rapport opgemaakt en kan daarover mogelijks een lezing georganiseerd worden.

En dan de onvermijdelijke vraag in Lokeren, maar hier door iemand uit het publiek toch wel zeer plastisch uitgedrukt: Gaan de zitbanken op de Markt niet bestemd zijn voor de "zwarte mannekes?" Antwoord van burgemeester Anthuenis: "Die banken zijn voor alle Lokeraars" wat in de zaal een reactie ontlokte: "’t Leven is voor de rappe". Terloops gezegd: er waren geen allochtone belangstellenden in de zaal te bespeuren.

Kermis, Lokerse Feesten, e.a.

Ook als de eerste vier fasen afgewerkt geraken tegen de kermisweek, dan nog is de kans klein dat er op de Markt voldoende geschikte ruimte vrij is om daar de kermis te laten doorgaan. Als mogelijk alternatief bereikte het stadsbestuur een akkoord met de NMBS, die bereid is de parking achter de brandweerkazerne ter beschikking te stellen. Vraag is of veel foorreizigers zelf het zien zitten om zich daar toch wat achteraf te installeren. Ergens in mei - juni komt er wellicht meer duidelijkheid, afhankelijk van hoever de werken op dat ogenblik gevorderd zijn.

In samenspraak met de organisatoren van de Lokerse Feesten zijn deze een week vervroegd, zodanig dat de feesten achter de rug zijn op het ogenblik dat ook het bouwverlof afloopt. Als alles volgens planning verloopt, kan de aannemer dan onmiddellijk starten met fase 5.
De wekelijkse woensdagmarkt zal tot het einde der werken verplaatst blijven naar de Sportlaan. Dichter bij het centrum is niet mogelijk, omdat het verkeer enkel daar nog kan passeren langs de dubbele rijstrook van de Sportlaan.

Voor de klokjesworp wordt jaarlijks een kabel gespannen tussen het stadhuis en de kerktoren. Dat zal dit jaar zeker niet mogelijk zijn; een alternatief is (nog) niet gevonden.

In de veronderstelling dat het weer spelbreker wordt, en dat de werken niet beëindigd zouden zijn eind 2011, dan zal de Kerstmarkt niet op de Markt kunnen doorgaan, maar eventueel op de Oude Vismijn of het Kerkplein. De optimisten gaan ervan uit dat alles op schema blijft en dat men de Kerstmarkt 2011 gewoon zal kunnen houden op het pas vernieuwde marktplein. (jdw)

 

 

Lees ook:

Het nieuwe voorontwerp van de Lokerse markt is klaar. LOKEREN. Nadat op het Marktplein in Lokeren enkele proefopstellingen uitgeprobeerd werden - en zoveel mogelijk rekening houdende met...

Vanaf 16 november zijn de parkeerplaatsen tussen de bomen op de Markt opnieuw beschikbaar. LOKEREN. Sinds drie weken is de verkeerssituatie aan de Lokerse markt gewijzigd. Door de...

In een proefopstelling verdwijnen deze parkeerplaatsen op het Lokerse marktplein. LOKEREN. Met grote bouwprojecten aan de Hagewinde, Bergez en De Vreese in het vooruitzicht, zal de stad het...

LOKEREN. Studiebureau en de stad Lokeren trekken vanmiddag de straat op om de verkeersstromen in de binnenstad in kaart te brengen. Op verschillende plaatsen zullen medewerkers van studiebureau...

LOKEREN. In zijn beleidsnota 2007-2012 stelde het stadsbestuur zich tot doel, om van de Markt het ultiem uithangbord voor stadshernieuwing te maken. De nabijheid van de Durme zou daarbij veel meer...

het stadhuis van Lokeren; LOKEREN. De herinrichting van de Lokerse Markt zit in een stroomversnelling. Eind mei keurt de gemeenteraad de algemene voorwaarden en het bestek voor de aanduiding...