Verkeer - 'af-ritssysteem' in verkeer voorgesteld
Sommige automobilisten houden geen rekening met de beperkingen van een vrachtwagen en daardoor ontstaan er risico’s. De twee belangrijkste beperkingen bij een truck, zijn een langere remafstand en slechte wendbaarheid en een dode hoek aan de rechterzijde van meer dan 70 m2 waardoor een personenwagen op een bepaald moment onzichtbaar wordt voor de trucker.
VAB stelt niet alleen vast, het wijst ook naar enkele zeer concrete voorstellen. Zo wordt het concept van de 'AF-RITS' voorgesteld: voorkomen dat automobilisten vrachtwagens de pas afsnijden bij het uitvoegen naar de afrit. Maar ook in de rijopleiding en bij verkeerseducatie moet aandacht zijn voor de dode hoek van vrachtwagens.
VAB omschrijft precies wat de gevaarlijke manoeuvres zijn die trouwens voor alle verkeer gelden bij uitvoegen: de automobilist die vanaf de linker rijstrook door wil steken over de rechter rijstrook naar de afrit, moet sterk vertragen omdat manoeuvre veilig te kunnen uitvoeren. Het gevolg is dat alle achterop komend verkeer op de linker rijstrook moet vertragen. Zo ontstaat er een harmonicafile op de linker rijstrook.
Diezelfde automobilist heeft zich niet goed voorbereid op de uitvoegmanoeuvre en riskeert daarom vlak voor een vrachtwagen in te schieten op de rechter rijstrook. Daar zal hij bijkomend vertragen om de afrit te kunnen nemen. Het gevolg hiervan is dat nu de vrachtwagen sterk moet afremmen, in sommige gevallen wordt dit zelfs een noodstop. Alle achterop rijdende vrachtwagens en personenwagens gaan in de rem en een file ontstaat.
Voor dit alles wordt nu gedacht aan het 'AF-RITS' systeem dat VAB wil testen om te verhelpen aan het probleem van personenwagens die vrachtwagens de pas afsnijden.
De 'AF-RITS' is een signalisatie die uit twee onderdelen bestaat: vanaf 1500 meter voor de afrit wordt op de linker rijstrook met antislipverf een pijl aangebracht. Deze aangepaste pijl roept die automobilisten die de volgende afrit willen nemen op, om tijdig uit te voegen naar de rechter rijstrook. Op die manier kan het uitvoegen in twee fasen geschieden en zonder truckers te storen.
Ter hoogte van de afrit wordt tussen de linker en rechterstrook een doorlopende witte lijn geschilderd naast de stippellijn. Deze doorlopende witte lijn verbiedt de gebruikers van de linker rijstrook uit te wijken naar de rechter rijstrook. Omgekeerd is wel mogelijk.
VAB roept iedereen op om zijn mening te geven over het principe van 'AF-RITS' en de visuele voorstelling die op de linker rijstrook geverfd zou worden in een antislipverf. Dit kan op de VAB-website. (Rolf Duchamps)