Honderd jaar geleden werd componist Bert Cleys geboren

Image
Bert Cleys zoals velen hem hebben gekend: met de accordeon.
BEVEREN. Het is dit jaar precies honderd jaar geleden dat in Beveren de toondichter Albert Cleys werd geboren. De man met het accordeon, het instrument waarvoor hij niet te tellen composities schreef. De man die in Parijs, in de muziekwereld van de musette thuis was. De man die ontelbaar veel jongeren leerde accordeon spelen en meerdere jaren het Kampioenschap van België voor accordeonisten organiseerde. Ja, de man die voor de Picknicks het onsterfelijke “I’m Alone” schreef.

 

Bert Cleys was een rasechte Beverenaar die al als 5-jarige knaap op het accordeon van zijn oudere broer begon te spelen. Muziek zat in de familie want zijn grootvader stond in de streek bekend als 'Den Blinde Dis'. Bert zei altijd dat hij van hem de erfenis had gekregen om muziek te schrijven. Zijn eerste officiële muziekkennis kreeg hij in de Vrasenestraat bij meneer De Rop. "Veel muziek was het niet", getuigde Bert ooit in 1977 toen hij de viering van de Nationale Feestdag op Cortewalle opluisterde, "Maar ik ben die man eeuwig dankbaar omdat hij de basis heeft gelegd van mijn toekomst."

 

Toen Bert zijn plechtigecCommunie deed speelde hij al hoogstaande nummers en vooral … veel. Maar toen kwam er tegenkanting van zijn vader die in de accordeonmuziek geen toekomst zag. Bert moest gaan werken en enkel in zijn vrije tijd mocht hij zich bezig houden met muziek. Werken en muziek maken, het moest maar samen gaan tot de jonge Cleys er van overtuigd geraakte dat hij zijn weg moest maken in de muziek.

 

Op 15-jarige leeftijd week hij uit naar het Franse Roubaix waar zijn broer Jozef woonde. Hij vond er werk in de Rue de Tourcoing bij een hersteller én verkoper van accordeons. De man had daar een groot atelier en hij gaf de Beverenaar de kans om in Frankrijk te studeren. In ruil daarvoor moest hij wel 's avonds werken in het atelier.

 

Toen hij in 1932 huwde met Hélène Lauwers, gingen zijn studies nog verder. Minstens zeven tot acht jaar studeerde hij thuis. En dan kwamen natuurlijk ook de diploma’s, ontelbaar veel en vooral in het Frans. We herinneren het ons nog best toen we bij hem thuis in de Prosper Van Raemdonckstraat op bezoek kwamen. Zijn eerste diploma hing er in zijn ‘beste kamer’ en dateerde van januari 1940: een internationaal diploma van toondichter en tekstschrijver. Toen hij dát diploma ontving had Cleys wel al bijna 300 composities geschreven. We vroegen hem ooit hoeveel muziekstukken hij had geschreven. "Dat kan ik niet precies zeggen, maar het moeten er minstens 5000 zijn.". En eind van de jaren zeventig vertrouwde hij ons toe dat hij wel 700 platen in omloop had.

 

Het eerste plaatje kwam uit in 1928, een zelfgeschreven nummer. 'Bel me even op chérie' heette het en werd uitgebracht in Frankrijk, Duitsland en in België. Van zijn eersteling werden er 60.000 verkocht. Maar de glansperiode van Bert Cleys begon in 1948 toen ook Carlo Caluwé de platenmarkt veroverde met nummers geschreven door Bert. Met 'Te Laat' bereikte hij een verkoop van wel 100.000 plaatjes. Het werd zelfs in Amerika vertaald en het sloeg zo in dat er op drie weken tijd 75.000 stuks weg waren.

 

Maar zijn allergrootste topper werd 'I’m Alone' dat door de Kruibeekse Picknicks werd gebracht in 1960. Een wereldhit zouden we het nu noemen. Voor Bert Cleys een grote bron van inkomsten wat we ons herinneren toen hij ooit met een papiertje zwaaide en er bij vertelde: "Kijk hier, weer meer dan tweehonderd duizend frank aan auteursrechten. Uit Amerika."

 

'I’m Alone' werd uitgebracht in wel twintig landen. Het singletje van de Picknicks zit uiteraard als een relikwie geborgen in de platenkast. Maar op heel wat verzamelcd’s vinden we het terug. We zien het staan in een reeks met Fats Domino, Bert Kaempfert, Bobby Vinton, Al Martino, Harry Belafonte, Roy Orbison…en de Wase The Picknicks. En bij de gegevens over het nummer lezen we: "Cleys/Lauwers/van Eetveld".
Op de meeste nummers van 'den Beir Claas' vinden we voor de tekstschrijfster de naam van zijn echtgenote Hélène Lauwers terug. Staf Van Eetveld was ook een muzikant die destijds door Bert 'zijn beste accordeonist' werd genoemd.


Bert Cleys was vroeger voor de Beverse gemeenschap een bekend iemand. Nog vóór de Tweede Wereldoorlog stapt hij door de straten met wel veertig jonge accordeonisten.
In de jaren vijftig van vorige eeuw had Bert Cleys zoveel dingen te doen dat hij een keuze moest maken. Hij trad op voor de radio, was programmaleider bij de platenfirma His Master Voice, gaf les en had bovendien in de Vrasenestraat nog een platen- en instrumentenwinkel. Uiteindelijk koos hij tenslotte nog enkel voor het componeren. Componeren in de stijl waar toch zo sterk was: de Franse musette.

 

Bert had in Brussel ook een opnamestudio 'Flora Records' heette die en daar werden voor heel wat muzikanten uit de streek nummers opgenomen. We denken hier aan de accordeonisten Lucky De Roeck, Erwin Wielandt en de zanger Bobby Marty die werd begeleid door het orkest van Lucky De Roeck of The Shamrocks.

 

De Heemkundige Kring Het Land van Beveren heeft naar aanleiding van de films van eind der jaren veertig en begin vijftig, een ode gebracht aan de figuur van wielrenner Gerard Buyl maar misschien zit er ook wel eens een opdracht bij om van componist-muzikant Albert Cleys een terugblik samen te stellen. Hoe dan ook, wij doen nu al een oproep naar Beverenaars die nog informatie hebben of herinneringen aan Bert Cleys, om ons dat te melden op tel.: 03.253.03.45 of e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

 

Image
De hoes van het plaatje met de 'Marche der Wase Akkordeonisten' op. Bert Cleys staat uiterst rechts en de foto werd genomen in het park van Cortewalle.

 

Image
De hoes van een plaatje van Beverenaar Erwin Wielandt, een dertigtal jaren geleden opgenomen bij Flora Records in Brussel waar Bert Cleys thuis was en op zijn 'sloefen' heen reed.